Autó-Motor, 1961. január-június (14. évfolyam 1-12. szám)

1961-01-01 / 1. szám

60 ÉVES A MAGYAR POSTA Olyan Intézmény autós tevékenységéről akarunk rövid összefoglalót adni, amely ha­zánk automobilizmusának főként kezdeti időszakában messze kiemelkedő szerepet játszott. Tesszük ez­t éppen most azért, mert kerek évfordulóra emlékezünk. Hatvan esztendővel ezelőtt, 1900. november 19-ével lépett a mo­toros jármű rendszeres szolgálatba a Ma­gyar Postánál. A sikeres próbálkozások után Budapest tíz kerületében 22 db motoros jár­művet — 21 db háromkerekűt és 1 db négy­kerekűt — állítottak üzembe. A járművek közül 20 francia gyártmányú De Dion & Bouton és Peugeot, 2 pedig a Ganz gyár ál­tal készített Bánki—Csonka féle motorkocsi volt. Hogy mennyire beváltak ezek a kis levél­gyűjtő gépjárművek, bizonyítja, hogy nagy­részük mintegy 25 éven keresztül állt üzem­ben. A levélgyűjtő szolgálatban tapasztalt ered­mények folytán, 1902-ben újabb öt, az elő­zőkhöz képest most már nagyobb automo­bilt állított be a Posta levéltárlatok közve­títésére. Ezek egyike szintén magyar gyárt­mányú volt: Szám Géza budapesti mecha­nikus készítette. (A gépkocsik közül kettő máig is fennmaradt a Közlekedési Múzeum tulajdonában.) Két év múlva, 1904-ben a Posta újabb nagyarányú fejlesztésre szánta el magát. A kiírt pályázatot Csonka János nyerte meg, akinek első postaautója 1905. május 31-én hagyta el a Műegyetem gépműhelyét. Te­kintve, hogy a megrendelt mennyiség le­gyártására a Műegyetem gépműhelyében le­hetőség nem volt, a kocsikat a győri Ma­gyar Waggon- és Gépgyárban, valamint a Höck Gépgyárban készítették el. A Postának továbbra is elsődleges szem­pontja volt, hogy hazai gyáraknál szerezze be gépkocsiszükségletét. Hosszú időn ke­resztül magyar cégek, a győri Magyar Wag­gon- és Gépgyár, a Röck Gépgyár, az aradi MARTA, a Magyar Általános Gépgyár, a Fejes Lemezmotorgyár, majd a MÁVAG vol­tak a Posta szállítói. Ezzel az állásfoglalá­sával a Posta nagymértékben járult hozzá a magyar automobilipar fejlődéséhez. Az évforduló alkalmából a magyar autós társadalom további sikereket kíván a Posta Járműszolgálatának jó munkájához. ZSUPPAN ISTVÁN Cadell tonneau levéltárlatgyűjtő (ISO?) .MARTA csomagszállító az aradi gyár előtt (1910) MARTA—Westinghouse autóbusz (1911) Negyven lóerős, Röck-alvázra szerelt — autóbuszból átalakított — csomagszállító (1912) Csonka-féle postaautó (190­1) Postajárat Horváthországban Rock-autó­­val (1913) A Magyar Waggon- és Gépgyár által gyár­tott Csonka-féle csomagszállító (1910) Fejes-féle levélgyűjtő (19-15)

Next