Autó-Motor, 1962. július-december (15. évfolyam 13-24. szám)
1962-11-06 / 21. szám
az IKARUS-ban kongresszusi műszakot tartanak az Ikarus-gyár dolgozói, s erre nemcsak az üzemi plakátok hívják fel a látogatók figyelmét, hanem a termelési eredmények is. A gyárban nem akad műhely, vagy brigád, amelyik ne tett volna felajánlást önköltségcsökkentésre, a minőség javítására, vagy éppen nyersanyag-megtakarításra. A gyárban ma 282 brigád van és ebből 107 szeretné kiérdemelni, vagy már el is nyerte a szocialista címet. Három üzem is versenyez a szocialista rangért. A III. negyedéves befejezett tervet 101%-ra, a teljes termelési tervet 99%-ra teljesítették. Sok vita hangzott el arról, milyen jövő vár az Ikarusgyárra? Erre adott választ a gyár pártértekezletén Szentirmai Kornél párttitkár. Az előzetes tervek alapján 1965-ben évi 3100 autóbuszt készítenek, ez a szám 1970-ben 8000-re, 1980- ra pedig évi 18 ezerre emelkedik. Ezt a termelésnövekedést veszi figyelembe az a határozat, amelynek alapján 1963. január 1-én a Székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár egyesül az Ikarusszal. A legtávolabbi országokba is elkerülnek az Ikarus-autóbuszok. Rövidesen 30 darab Ikarus—630-as érkezik Törökországba. Ugyancsak 630-asokat szállítanak Kubába. Megállják a helyüket a hűtőkocsik, nagy melegben is kifogástalanul működnek. Több fiatal afrikai országba küldenek bemutatásra Ikarus autóbuszokat. Egy csoport közösen a különleges Csepel teherautókkal Ghánát, Guineát keresi fel. Tanganyikába és Etiópiába egy-egy Ikarus—31-es érkezik ugyancsak bemutatóra. Remélhetőleg beválnak az ottani út- és éghajlati viszonyok között, s megnyerik az afrikai szakemberek tetszését. A legutóbbi műszaki konferencián megbeszélték: mit kell tenni, hogy termelésük kielégítse az autóbuszgyártás világszínvonalának igényeit. Fokozniuk kell az autóbuszok lóerőteljesítményét és sebességét, s a kocsik élettartamát 400—500 ezer kilométerre szükséges emelni. Tovább kell növelni az utasok kényelmét és biztonságát. A műszaki fejlesztést szolgálják a már átadott, vagy átadásra kerülő különböző új épületek és gépek. Teljesen korszerűsítették a Busz II-es szerelő csarnokot. Kulturált körülmények között dolgozhatnak a szerelők. A kongresszusig elkészülnek a „Különleges kocsi szereiben felújításával is. A Kilián György szocialista brigád a kongresszus tiszteletére vállalta, hogy korszerűsítik a „Segédüzem” világítását: a higanygőz lámpák alkalmazásával évi 203 ezer forint értékű áramot takaríthatnak meg. Ez év végére elkészül a meghosszabbított szervizüzem, ahová már a csuklós buszok is beférnek. Bizonyos módosítások hátráltatták az elkészültet, de most már decemberben megkezdik az olasz Emanuel berendezés felszerelését is. Sikeresen vizsgázott a Busz—1-es szereldében a csörlős kocsimozgató berendezés. Más üzemrészekben is így kívánják megoldani a kocsik mozgatását. Nagy feladat vár az Ikarus kollektívájára, hiszen állniok kell a versenyt a világ minden táján. TAMÁS GYÖRGY KONGRESSZUMm&Smm A külső szerelvényeket erősítik fel a Buszon-es szereldében az exportra kerülő 55-ösökre Itt már az utolsó belső szereléseket végzik a különböző autóbuszokon A kárpitosműhelyben augusztus 1. és október 31. között tartanak kongreszszusi műszakot. Az ülések szalagszerű gyártásával és gazdaságosabb anyagszabással egyedül szeptemberben a tervezettnél 18-cal több ülésgarnitúrát készítettek az 55-ösökhöz és e-gyel többet a 630-as típusokhoz. A képen Fenyővári Károlyné csoportvezető új szabásmódot beszél meg munkatársaival Leningrádba Indulnak az Ikarus-Luxus —55-ös farmotoros autóbuszok (MTI — Járai Rudolf és Szipl János felv.)