Autó-Motor, 1963. július-december (16. évfolyam 13-24. szám)

1963-07-06 / 13. szám

A NAGY IDŐK TANÚJÁNÁL A robbanómotor, az automobil is az egyik mérföld­kő volt a világ fejlődésének útján. Ennek az időszaknak egyik koronatanúja volt a francia monsieur Jean Perry, akit Gyöngyöstarján lakói évtizedek óta ismernek és szeretnek. Talán már 500 éve áll a hatalmas csereerdővel borí­tott Mátra oldalában ez az ősi kúria, amelynek egyik hűvös szobájában hallgatjuk Perry urat, aki nemsokára 80. születésnapját ünnepli. Így idézi az érdekes múltat, a nagy időket. — Közel száz esztendeje annak, hogy egy bizonyos Skultéti-lányka szívét elrabolta egy daliás francia ten­gerésztiszt, akit Perry néven tiszteltek. Ugye, nem kell tovább folytatnom, hiszen kitalálhatta, a szüleimről be­széltem — mondja majdnem hibátlan magyarsággal. — Talán csodálkozik, hogy ennyire megtanultam magyarul, de hát hiszen 1939 óta állandóan itt lakom Fajzatpusz­­tán. Ezt a helyet soha el nem hagynám, pedig Bretagne­­ban is van egy kétemeletes kastélyom. . • — Már mint kisfiú vonzalmat éreztem a gépek iránt. Személyesen ismertem a híres De Dion márki nagybáty­ját, akivel egy városban laktunk. De találkoztam szemé­lyesen a nagy sportemberrel és konstruktőrrel is, aki­nek találmányát a hátsótengely-felfüggesztést egyes versenyautókon ma is alkalmazzák. Erős, szélesvállú ember volt. Ma már köztudott, hogy a konstruktőr már­ki társul vette az ügyeskezű Bouton montort és együtt készítették a századforduló egyik leghíresebb autóját, a De Dion-Boutont. Bátyámnak nem ilyen, hanem egy Mors autója volt, amit nekem szabad volt mosni. Egyszer, persze engedetem nélkül, magam vezettem a Morst a garázsba, össze is törtem a laternákat, azaz a lámpákat, kaptam is nagy pofonokat. Ekkor már nagy fiú voltam, 14 év volt mögöttem. És néhány év múlva, 17 éves ko­romban, 1901. február 27-én kezemben volt a vezetői iga­zolványom. — Tudja — csap át váratlanul a jelenbe, — nekem járnak a francia újságok, és éppen most olvastam a Matinben, hogy meghalt Franciaország legrégibb veze­tői engedélyének tulajdonosa. És az is 1901-ben vizs­gázott. Most csak az a kérdés, hogy melyik hónapban. Eszerint lehet, hogy jelenleg én vagyok a legöregebb francia vezetői jogosítvány birtokosa? Ki hinné, hogy az operairodalom is segítette az autó­ipart, a technikát? Erről beszél monsieur Perry: — A Carmen mindig is telt házat vonzott. Volt hát bőven pénze a zeneköltő Bizet fiának. Ez pedig szívesen támogatta Salomon mérnököt, aki előszeretettel autókat csinált. Ma népautónak neveznénk ezeket az egyhenge­­res vehikulumokat. Ez volt az „Unic”, amely később négyhengeres kivitelben is készült. Ebből lett aztán a „Zebra". Egy ilyen autót bocsátott rendelkezésemre Sa­lomon, hogy kíséreljek meg egy utat Párizs és Buda­pest között. És 1908 szeptemberében útnak eredtem. Ma már teljesen magától értetődő egy ilyen vállalkozás, de ez akkor majdnem lehetetlennek tűnt. Esőben, szélben négy napig tartott az út ezzel a nyitott kocsival — Bé­­­csig. Aztán további másfél nap Budapestig. Nem aka­rok kitérni azokra a műszaki nehézségekre, amelyek te­tézték az „út” okozta fáradalmakat. Mit jelentett a ben­zin beszerzése útközben, a motor olajozása, a gumikkal való bajlódás. A hintók és a szekerek elé fogott lovak okozta ijedelem következménye külön-külön is sok ag­godalomra és problémára adott okot. Mégis azt kell mondanom, felejthetetlenül szép volt. Sokat írtak erről akkoriban az újságok. — Persze, a műszaki embereket bizonyára érdekli ez a motor. Nos, a furata 68 mm volt, erre pontosan emlék­szem. A lökete megközelítette a 100 mm-t. Ez a négy­­hengeres motor 35 lóerős volt, ha elérte az 1500 forduló­— Salomon jó technikusnak bizonyult, de gyenge gaz­dasági szakértőnek. Ezt elhiheti nekem, hiszen én keres­kedelmi mérnök vagyok. Az történt ugyanis Salomonnal, hogy amikor az ifjabb Bizet meghalt, vállalkozásának pénzforrásai bedugultak. Ekkor jelentkezett egy bizo­nyos André Citroen nevű fogaskerékgyáros akit, érde­kelt az automobil. Megtetszett neki a négyhengeres „Zebra”. Körülbelül 1917-ben, vagy 18-ban történt ez, aminek kapcsán egy új csillag tűnt fel az automobiliz­mus egén. Később találkoztam Salomonnal, aki főmér­nök lett a Citroennél, és mint elmesélte, szerződés sze­rint minden legyártott kocsi után 20 frank járt neki. Amikor 1928-ban már napi hatszáz B—14-es készült, a gyár felbontotta a szerződését. — Az idők folyamán számtalanszor tettem meg a Pá­rizs—Budapest—Párizs utat, egyre fejlettebb műszaki körülmények között. Így aztán érthető, hogy az autó iránti szenvedélyem egyre növekedett. — Ezzel párhuzamosan hódoltam Diana istenasszony­nak is: a házban található agancsok viselőjének jó részét magam ejtettem el. (Tanúként bizonyíthatom, vagy száz agancs díszíti en­nek a hagyományokban, természeti és háborús viharok­ban gazdag háznak méter­ vastag falait. És ha hinnék a babonának, akkor a kísértetjárást is természetesnek tar­tanám e helyen ...) — Ma már csak az autózást űzöm. A házamhoz tar­tozik egy ezer méteres országút, amelyet nem is annyira én, mint inkább a szomszédos Termelőszövetkezet hasz­nál. Rögtön hozzátehetem, hogy ez a szomszédság igazi, jó magyaros szomszédság. Kéthetenként megyek Pestre Skodámmal ,és ez kielégíti kocsivezetési kedvemet. A vadászatból pedig Plútó kutya maradt meg. Azt kérdezi szeretek-e gyorsan hajtani? Vegye figyelembe koromat, és akkor megérti, ha a nyolcvanas tempót a felső határ­nak tartom. A kúriához tartozó kápolna oldalánál egy ápolt sír­hant domborodik, rajta kis babérkoszorú. Szergej Pav­­lovics Jakusenko szovjet harcos alussza örök álmát a madárhangtól hangos cserfaerdő közepén, Jean Perry úr kis birtokán, Fajzatpusztán. Rózsa György Több mint fél évszázaddal ezelőtt készült ez a fénykép. A „Zebra” Párizsból érkezése után Gyöngyöstarjánban, kormány­nál az akkor még ifjú Jean Perry A párizsi „Le Préfet de Police” bizonyít­ja, hogy J. Perry 1901. febr. 27-től automobil vezetésre jogosult Monsieur Jean Perry két kedvencével, a Skodával és a Plútóval

Next