Autó-Motor, 1964. január-június (17. évfolyam 1-12. szám)

1964-01-06 / 1. szám

MERCUR SZEMÉLYGÉPKOCSI-ÉRTÉKE­­SÍTŐ VÁLLALAT alakult, amely január 1-től a magán­személyek új és használt autóeladást, illetve értékesítési ügyeit intézi. Az eddigi autószalonok (Bp. VI., Lenin krt. 77. és VI., Népköztársaság útja 8.) ugyan­csak az új cég kezelésébe tartoznak, a használt gépkocsik eladását pedig a XIII., Röppentyű u. 77. alatti telepen szervezik meg. A Vállalat központja: IX., Üllői út 47—49. Tevékenységükről később adunk részletesebb tájékoztatást, a hóakadályok és az átjegesedés leküzdésére újabb, haté­kony intézkedéseket vezetett be a Fővá­rosi Köztisztasági Hivatal. Bár a géppark ezúttal sem fedezi meg teljes egészében a várható igényeket, az előző évvel szem­ben mégis jelentős fejlődés tapasztalható. Hóseprőgépből 33, homokszóróból 60, hó­­felrakóból 10, rakodóból 6, univerzális munkagépből 2, segélykocsiból 6 áll ren­delkezésre. Ezenkívül számos hószállító gépkocsit és ekével felszerelt munkagépet is szolgálatba állítanak. A gyors hírköz­lést és ellenőrzést 10 személyautóval, szé­leskörű diszpécser-telefonhálózat kiépíté­sével, állandó jellegű és mozgó URH- állomásokkal biztosítják. Havazás meg­indulásakor a seprő- és szórógépeket azonnal, a gumiélű ekéző kocsikat pedig háromcentiméteres hóvastagságnál mun­kába állítják. Ezeket a munkagépeket 2—7 egységből álló brigádokba tömörítik és 3—3 brigádhoz egy URH-val felszerelt el­lenőrző kocsit osztanak be. A nagyfor­­galmú főútvonalak hóeltakarítását a köz­ponti ügyelet irányítja. VÁLLALATI Átszervezések az AUTÓKÖZLEKEDÉSBEN A gazdasági vezetés továbbfejlesztéséről szóló határozatok végrehajtásaként a Gazdasági Bizottság az autóközlekedésben újabb átszervezéseket hagyott jóvá. Mint ismeretes, 1961-ben megyei autóközleke­dési vállalatokat hoztak létre, Budapesten pedig egy nagy teherautófuvarozási és egy Mávaut vállalat létesült. Ezzel az autó­­közlekedési vállalatok száma 40-ről 21-re csökkent. Ezek felső irányítását az Autó­­közlekedési Vezérigazgatóság, a javító­­ipari vállalatok irányítását pedig a Tröszt látja el. Az Autófenntartó Ipari Tröszt hatáskörébe tartozó vállalatok közül most január elsejével Budapesti Teherautója­­vító Vállalat néven összevonták­­ az I-es és a VI-os Autójavítót, az Autóközleke­dési Építő és Tatarozó Vállalatot, vala­mint az Autó-motorjavító Vállalatot. E vállalat feladata a profiljába tartozó teherautók, fődarabjaik és egyes alkat­részek felújítás. Új Autószerviz Vállalat létesült országos jelleggel a II-es és a VII-es Autójavító Vállalatból és a meg­lévő szervizüzemekből. Feladata a személyautók, valamint a kis­teherautók karbantartása és javítása, továbbá a vevőszolgálat. Autóalkatrészgyártó és Fel­újító Vállalat néven vonták össze az Autóalkatrészgyárat és az Autótartozé­kokat Gyártó és Javító Vállalatot. Az autóbuszfőjavítási igények jobb kielégíté­sére az V-ös Autójavító beolvadt a Máv­­autba, melynek új neve ezentúl: Mávaut Autóbuszközlekedési és Autóbuszjavító Vállalat. A IV. Autójavító neve „Sze­mély- és Kisteherautó­javító Vállalatira változott. A KPM AUTÓKÖZLEKEDÉSI TANINTÉ­ZET a félfogadást a központi épületből a Ba­ross utca 109. alatti épület földszinti he­lyiségébe helyezte át. Ezentúl a hivatásos alap-, közép- és felsőfokú gépjárműveze­tői, valamint a magánvezetői és szaktan­folyamos vizsgára — beleértve a segéd­­motoros vizsgát is — itt kell jelentkezni. Félfogadás munkanapokon 8—16 óráig, szombaton 8—12 óráig. Telefon: 334—966. A postai küldeményeket változatlanul a VIII. Baross utca 76. címre kell küldeni. GOKKART PÁLYÁT építenek a budapesti Vidám Parkban. A pályán egyidejűleg nyolc jármű futhat majd. KÉT ÉS FÉLMILLIÓ KILOMÉTERT kell a terv szerint havonta teljesíteniük az 1/4. sz. AKÖV gépkocsivezetőinek. A gépjárműpark jobb műszaki kiszolgálása érdekében most bevezették a zárt ciklusú szemlézést és a csere kisfődarabos rend­szert. Ily módon naponta 4 autó H-es szemléjét végzik. KIBERNETIKUS VILLANYRENDŐRT szerkesztettek a leningrádi híradástech­nikai főiskola hallgatói. A készülék fel­méri a mindkét irányból érkező gépjár­művek számát és ennek megfelelően váltja a színeket. Három közlekedési rendőr munkáját helyettesíti és a felmé­rések szerint mintegy negyedére csök­kenti a gépjárművek kényszerű veszteg­­lési idejét. Jelentős könnyítések várhatók az autóval külföldre utazók gépjárművezetői igazolványával kapcsolatban Külföldi utazások alkalmával eddig mindenkor ki kellett vál­tani a nemzetközi vezetői engedélyt, mert ez volt az az okmány, amelyet a különböző nemzetközi egyezmények alapján minden országban érvényesnek ismertek el. A Magyar Autóklub már évek óta azon fáradozik, hogy az utazási okmányok közül ki lehessen kapcsolni a nemzetközi vezetői engedélyt. Ezzel is megkönnyíteni kívánja az autósok számára a külföldi utazással kapcsolatos formalitásokat. A Magyar Autóklub jó nemzetközi kapcsolatai segítségével a közeljövőben a legtöbb európai ország viszonylatában megszűnik a nemzetközi engedély szükségessége. Ilyen megállapodást sikerült létrehozni eddig a következő országokkal: Anglia, Belgium, Bulgária, Cseh­szlovákia, Dánia, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Jugoszlávia, Luxemburg, Német Demokratikus Köztársaság, Norvégia, Olaszország és Svájc. Ezekbe az országokba a jelen­legi magyar gépjárművezetői igazolvánnyal lehet majd utazni, minden kiegészítés vagy bármiféle formalitás nélkül. Néhány ország ragaszkodik ahhoz, hogy a magyar vezetői engedélyt idegennyelvű betétlappal lássák el. Ezek: Ausztria, Német Szö­vetségi Köztársaság, Spanyolország, Svédország, Szovjetunió. A kiadásra kerülő betétlapok azonban egyszer s mindenkorra szól­nak majd, tehát nem kell ezeket — mint eddig — évről évre megújítani.­­ Mindössze négy olyan ország van, ahol egyelőre még ragasz­kodnak a nemzetközi vezetői engedélyhez: Görögország, Len­gyelország, Románia és Törökország. A Magyar Autóklub min­dent elkövet, hogy elsősorban a baráti Lengyelország és Románia viszonylatában a többiekhez hasonló kedvező megállapodást lé­tesítsen, és lehet remélni, hogy ez későbbi időpontban, de min­denesetre még az 1964. év folyamán sikerülni is fog. Úgy véljük, a nemzetközi vezetői engedélyek szükségességé­nek feloldása nagy örömet szerez majd autósainknak és motor­­kerékpárosainknak, és elismerésünket fejezzük ki a Magyar Autóklubnak ehhez az újabb sikerhez, amelyet a külföldi uta­zással kapcsolatos könnyítések során elért. Gyakran elkél még az ilyen segítség is ... (Barbjerik Ferenc felvétele)

Next