Autó-Motor, 1964. július-december (17. évfolyam 13-24. szám)
1964-07-06 / 13. szám
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET VEZETŐI a balesetek alakulásáról, a tervezett intézkedésekről és a közlekedés-szervezési újdonságokról tájékoztatták június 19-én a sajtó munkatársait. Beszámoltak arról, hogy az első negyedévben lényegesen több közlekedési baleset történt, mint az elmúlt év hasonló időszakában. A baleseti gócok között a főváros közvetlen környéke vezet, utána sorrendben Pest, Borsod, Bács és Fejér megye következik. Szó esett az új Kresz néhány kifogásolt paragrafusának módosításáról is. Ezzel kapcsolatban bejelentették, hogy módosítani fogják a gépjárművek műszaki ellenőrzésének előírásait, ugyanakkor egyszerűsítik a közlekedési balesetek elemzésének módszerét. Egyre több forgalmas és balesetileg veszélyes útvonalra terjesztik ki az útburkolati jelzések alkalmazását. Az első zöldhullám rendszer bevezetését októberre tervezik a Kiskörút vonalán. Ugyancsak októberig szervezik át a Belváros eddigi közlekedési rendjét, egyirányú és parkoló utcák kijelölésével. A balatoni forgalom egységesítésére főútvonallá nyilvánították a 71-es, 72-es és 711-es számú országutakat is. LINEÁRIS PROGRAMOZÁST vezettek be az 1. sz. Autóközlekedési Vállalatnál az ügyviteli munkák során. Az egyik ilyen téma az úgynevezett „B”mintás fuvarozási szerződéssel lekötött teherautók üres futású kilométereinek csökkentése. A lineáris programozás megkönnyítésére a fővárost 53 körzetre osztották. Minden körzetben a közlekedési csomópontok és a nagyobb állandó fuvaroztatók figyelembevételével súlypontokat alakítottak ki. A súlypontok és a fuvarozást végző garázsok távolságát bemérték és táblázatba foglalták. Ilyen módon a fuvaroztatók vagy a kiállási hely változtatása esetén csupán azt kell megmérni, hogy a fuvarozás melyik körzetbe esik. A táblázatról a súlypont és a garázs közötti távolság azonnal leolvasható, ez megegyezik a kiállítási távolsággal. A vállalatnál havonta mintegy 750—800 teherautó irányítását végzik el ilyen módon. Az alkoholszonda gyakorlati alkalmazásáról tartottak bemutatót a 2. sz. Belkereskedelmi Szállítási Vállalat Máriássy utcai üzemegységében. Ez alkalommal mintegy ötszáz szondát osztottak ki a műszaki és forgalmi ellenőrök, valamint a garázsmesterek között. A szondákkal ezután rendszeresen — szúrópróbaszerűen — fogják kiinduláskor, visszaérkezéskor és fuvar közben is ellenőrizni a vállalat gépkocsivezetőinek esetleges alkoholos befolyásoltságát. A fúrópróbák után, a szondában levő folyadék elszíneződéséből pontosan meg lehet állapítani az elfogyasztott ital mennyiségét: a folyadék barnára színeződése enyhe, a sárgás-zöldé közepes, a kékes-zöldé pedig teljes alkoholos befolyásoltságot jelez KÖNNYEBB LESZ a motoros bukósisak. A Szegedi Tömegcikkipari Ktsz az általuk gyártott sisakok súlyát több mint huszonöt százalékkal csökkenti azzal, hogy a sisak fémtestéhez az eddiginél vékonyabb, de szilárdabb mangán-szilícium ötvözetes alumíniumlemezt használ. Ebből a nemzetközi szabványoknak is minden tekintetben megfelelő bukósisakból több mint százezret gyártanak az idén. KÖZVETLEN AUTÓBUSZJÁRATOKAT indított a KPM Autóközlekedési Vezérigazgatósága Magyarország és Csehszlovákia között. A menetrend szerinti járatok egyelőre hat vonalon közlekednek: 1. Komárom—Komarno, napi öt helyi járatpárral. 2. Budapest—Komárom országhatár—Nyitra, napi két járatpárral. A viteldíj 70,40 Ft. 3. Salgótarján—Somoskőújfalu országhatár—Losonc napi egy járatpárral. A viteldij 15,80 Ft. 4. Miskolctapolca—Miskolc—Kassa, napi két járatpárral. A viteldij 40,50 Ft. 5. Pozsony— Rajka országhatár—Győr—Veszprém— Keszthely, hetente háromszor (hétfőn, szombaton és vasárnap) egy-egy járatpárral. A viteldíj 109,60 Ft. 6. Győr-Rajka országhatár—Pozsony, napi négy járattal. A viteldíj 34,70 Ft. Salgótarján— Losonc között kizárólag magyar, Pozsony—Keszthely között kizárólag csehszlovák autóbuszok közlekednek. A MOSZKVA—RJAZAN AUTÓUTAT meg,hosszabbították az Uralban elterülő Cseljabinszkig. A kétezer kilométer hoszszú gyorsforgalmi út nagymértékben tehermentesíti majd a transzszibériai vasútvonalat, amelyen ma a teheráruforgalom legnagyobb részét bonyolítják le a Szovjetunió nyugati és keleti részei között. BALESET NÉLKÜL, több mint egymillió kétszázezer kilométert tett meg 30 év alatt Szabó István debreceni gépkocsivezető. Jelenleg a debreceni Biogál Gyógyszergyár Wanszawa-autóját vezeti és tagja annak a gépkocsivezető brigádnak, amely a balesetmentes közlekedéssel ezüstserleget szerzett. A BELTERÜLETI NYITOTT GARÁZSOK számát a személyautók részére tovább növelik a fővárosban. Új „csillag-garázs” épül a IX., Ráday utcában, a belvárosi Petőfi Sándor utcában és a XIII., Sziget utcában, összesen 500 kocsi részére. Hat éve öltötte magára először a rendőri egyenruhát Tóth József szakaszvezető. Zalaegerszegen kezdte, később Veszprémben, majd néhány éve a tapolcai rendőrkapitányságon teljesített közlekedés rendőri szolgálatot. Innen indult el június 4-én utolsó útjára is —, a vele mindössze négy hónapja házas feleségétől és édesanyjától csak röpke búcsút véve —, hogy őrt álljon az országutakon, és harcoljon a balesetmentes közlekedésért. Senki sem gondolhatta, hogy június 7-én, vasárnap délután egy hirtelen rosszullét végleg megállásra kényszerítse: a szolgálati motor kormányára borulva meghalt. Régi és új szolgálati helyének felettesei, rendőrbajtársai hazavitték szeretteihez Pacsa községbe, majd 10-én délután, a zalaegerszegi honvéd fúvószenekar gyászdalai kíséretében vettek végső búcsút Tóth József közlekedési rendőrszakaszvezetőtől, aki élete utolsó percéig védte az országutak rendjét és államhatalmunkat (Farkas István gkv. felvétele) . Tallózás a világsajtóban Egy rivierai benzinkútnál így szól egy szervizre várakozó autós mellette várakozó sorstársához: „Érdekes, mennyire hasonlítanak manapság ezek a fiatal fiúk a lányokhoz. Nézze például ezt, aki felénk tart, a fekete halásznadrágosat. „De Uram, ez az én lányom.” „Bocsánat, nem tudtam, hogy ön az apja.” „De, Monsieur, én nem az apja, hanem az anyja vagyok.” (Jours de France) * A 7. angol Alsóház egyik képviselője azt javasolta, hogy a balesetek csökkentése érdekében tegyék kötelezővé annak a gépkocsivezetőnek, akit már kétszer értek Ittasságon vezetés közben, hogy kocsija farán helyezze el a nagy ,,D” betűs táblát. (A drunkard a részeg rövidítése.) Nyugat-Németországban kellemetlen visszhangja támad a javaslatnak, mivel a német kocsik is „D" felségjelet (Deutschland) viselnek kocsijaikon. (Schweizer 111. Ztg.)* A nyugatnémet Henschel gyár hiánypótló elmés gép gyártását kezdte el, amelynek segítségével megoldódik a kiselejtezett gépkocsik tárolásának nem kis problémája. A szerkezet az autóroncsot felaprítja és ócskavastömbbé préseli össze, beolvasztáshoz szállítása, tárolása lényegesen leegyszerűsödik. (Die Presse)