Autó-Motor, 1964. július-december (17. évfolyam 13-24. szám)

1964-07-06 / 13. szám

A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET VEZETŐI a balesetek alakulásáról, a tervezett in­tézkedésekről és a közlekedés-szervezési újdonságokról tájékoztatták június 19-én a sajtó munkatársait. Beszámoltak arról, hogy az első negyedévben lényegesen több közlekedési baleset történt, mint az elmúlt év hasonló időszakában. A bal­eseti gócok között a főváros közvetlen környéke vezet, utána sorrendben Pest, Borsod, Bács és Fejér megye következik. Szó esett az új Kresz néhány kifogásolt paragrafusának módosításáról is. Ezzel kapcsolatban bejelentették, hogy módosí­tani fogják a gépjárművek műszaki el­lenőrzésének előírásait, ugyanakkor egy­szerűsítik a közlekedési balesetek elem­zésének módszerét. Egyre több forgalmas és balesetileg veszélyes útvonalra terjesz­tik ki az útburkolati jelzések alkalma­zását. Az első zöld­hullám rendszer beve­zetését októberre tervezik a Kiskörút vo­nalán. Ugyancsak októberig szervezik át a Belváros eddigi közlekedési rendjét, egyirányú és parkoló­ utcák kijelölésével. A balatoni forgalom egységesítésére fő­útvonallá nyilvánították a 71-es, 72-es és 711-es számú országutakat is. LINEÁRIS PROGRAMOZÁST vezettek be az 1. sz. Autóközlekedési Vállalatnál az ügyviteli munkák során. Az egyik ilyen téma az úgynevezett „B”­­mintás fuvarozási szerződéssel lekötött teherautók üres futású kilométereinek csökkentése. A lineáris programozás meg­könnyítésére a fővárost 53 körzetre osz­tották. Minden körzetben a közlekedési csomópontok és a nagyobb állandó fu­varoztatók figyelembevételével súlypon­tokat alakítottak ki. A súlypontok és a fuvarozást végző garázsok távolságát be­mérték és táblázatba foglalták. Ilyen mó­don a fuvaroztatók vagy a kiállási hely változtatása esetén csupán azt kell meg­mérni, hogy a fuvarozás melyik körzetbe esik. A táblázatról a súlypont és a ga­rázs közötti távolság azonnal leolvasható, ez megegyezik a kiállítási távolsággal. A vállalatnál havonta mintegy 750—800 te­herautó irányítását végzik el ilyen mó­don. Az alkoholszonda gyakorlati alkalmazá­sáról tartottak bemutatót a 2. sz. Belke­reskedelmi Szállítási Vállalat Máriássy utcai üzemegységében. Ez alkalommal mintegy ötszáz szondát osztottak ki a műszaki és forgalmi ellenőrök, valamint a garázsmesterek között. A szondákkal ezután rendszeresen — szúrópróbasze­rűen — fogják kiinduláskor, visszaérke­zéskor és fuvar közben is ellenőrizni a vállalat gépkocsivezetőinek esetleges al­koholos befolyásoltságát. A fúrópróbák után, a szondában levő folyadék elszíne­ződéséből pontosan meg lehet állapítani az elfogyasztott ital mennyiségét: a fo­lyadék barnára színeződése enyhe, a sár­gás-zöldé közepes, a kékes-zöldé pedig teljes alkoholos befolyásoltságot jelez KÖNNYEBB LESZ a motoros bukósisak. A Szegedi Tömeg­cikkipari Ktsz az általuk gyártott sisakok súlyát több mint huszonöt százalékkal csökkenti azzal, hogy a sisak fémtesté­hez az eddiginél vékonyabb, de szilár­dabb mangán-szilícium ötvözetes alumí­niumlemezt használ. Ebből a nemzetközi szabványoknak is minden tekintetben megfelelő bukósisakból több mint száz­ezret gyártanak az idén. KÖZVETLEN AUTÓBUSZJ­ÁRATOKAT indított a KPM Autóközlekedési Vezér­­igazgatósága Magyarország és Csehszlo­vákia között. A menetrend szerinti jára­tok egyelőre hat vonalon közlekednek: 1. Komárom—Komarno, napi öt helyi járat­­párral. 2. Budapest—Komárom országha­tár—Ny­itra, napi két járatpárral. A vi­­teldíj 70,40 Ft. 3. Salgótarján—Somoskő­újfalu országhatár—Losonc napi egy já­ratpárral. A viteldij 15,80 Ft. 4. Miskolc­tapolca—Miskolc—Kassa, napi két járat­­párral. A viteldij 40,50 Ft. 5. Pozsony— Rajka országhatár—Győr—Veszprém— Keszthely, hetente háromszor (hétfőn, szombaton és vasárnap) egy-egy járat­­párral. A viteldíj 109,60 Ft. 6. Győr-Raj­ka országhatár—Pozsony, napi négy já­rattal. A viteldíj 34,70 Ft. Salgótarján— Losonc között kizárólag magyar, Po­zsony—Keszthely között kizárólag cseh­szlovák autóbuszok közlekednek. A MOSZKVA—RJAZAN AUTÓUTAT meg,hosszabbították az Uralban elterülő Cseljabinszkig. A kétezer kilométer hosz­­szú gyorsforgalmi út nagymértékben te­hermentesíti majd a transzszibériai va­sútvonalat, amelyen ma a teheráruforga­­lom legnagyobb részét bonyolítják le a Szovjetunió nyugati és keleti részei kö­zött. BALESET NÉLKÜL, több mint egymillió kétszázezer kilomé­tert tett meg 30 év alatt Szabó István debreceni gépkocsivezető. Jelenleg a debreceni Biogál Gyógyszergyár Wan­­szawa-autóját vezeti és tagja annak a gépkocsivezető brigádnak, amely a bal­esetmentes közlekedéssel ezüstserleget szerzett. A BELTERÜLETI NYITOTT GARÁZSOK számát a személyautók részére tovább növelik a fővárosban. Új „csillag-garázs” épül a IX., Ráday utcában, a belvárosi Petőfi Sándor utcában és a XIII., Sziget utcában, összesen 500 kocsi részére. Hat éve öltötte magára először a rendőri egyenruhát Tóth József szakaszvezető. Zalaegerszegen kezdte, ké­sőbb Veszprémben, majd néhány éve a tapolcai rendőr­­kapitányságon teljesített közlekedés rendőri szolgálatot. Innen indult el június 4-én utolsó útjára is —, a vele mindössze négy hónapja házas feleségétől és édesany­jától csak röpke búcsút véve —, hogy őrt álljon az or­szágutakon, és harcoljon a balesetmentes közlekedésért. Senki sem gondolhatta, hogy június 7-én, vasárnap dél­után egy hirtelen rosszullét végleg megállásra kénysze­rítse: a szolgálati motor kormányára borulva meghalt. Régi és új szolgálati helyének felettesei, rendőrbajtár­­sai hazavitték szeretteihez Pacsa községbe, majd 10-én délután, a zalaegerszegi honvéd fúvószenekar gyász­dalai kíséretében vettek végső búcsút Tóth József közle­kedési rendőrszakaszvezetőtől, aki élete utolsó percéig védte az országutak rendjét és államhatalmunkat (Farkas István gkv. felvétele) . Tallózás a világsajtóban Egy rivierai benzinkútnál így szól egy szervizre várakozó autós mellette várakozó sorstársához: „Érdekes, mennyire hasonlítanak manapság ezek a fiatal fiúk a lá­nyokhoz. Nézze például ezt, aki felénk tart, a fekete halásznadrágosat. „De Uram, ez az én lányom.” „Bocsánat, nem tudtam, hogy ön az apja.” „De, Monsieur, én nem az apja, hanem az anyja vagyok.” (Jours de France) * A 7. angol Alsó­ház egyik képviselője azt javasolta, hogy a balesetek csökkentése érdekében tegyék kötelezővé annak a gépkocsivezetőnek, akit már kétszer értek Ittas­ságon vezetés közben, hogy kocsija farán helyezze el a nagy ,,D” betűs táblát. (A drunkard a részeg rövidítése.) Nyugat-Németországban kellemetlen visszhangja tá­mad­ a javaslatnak, mivel a német kocsik is „D" felségjelet (Deutschland) viselnek kocsijaikon. (Schweizer 111. Ztg.)* A nyugatnémet Henschel gyár hiánypótló elmés gép gyártását kezdte el, amely­nek segítségével megoldódik a kiselejtezett gépkocsik tárolásának nem kis problé­mája. A szerkezet az autóroncsot felaprítja és ócskavastömbbé préseli össze, beol­vasztáshoz szállítása, tárolása lényegesen leegyszerűsödik. (Die Presse)

Next