Autó-Motor, 1965. július-december (18. évfolyam 13-24. szám)
1965-10-06 / 19. szám
KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁNK ÚJ ELGONDOLÁSAIT Ismertette a KPM 70 vezető munkatársa részére a „korszerű vezetéselméletről” Indított kéthetes tanfolyam ünnepélyes megnyitóján dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter. Kifejtette, hogy az utóbbi években a közlekedés szinte minden erejét az áruszállításban mutatkozó elmaradottság felszámolására fordította. Jelentős beruházásokkal végül is sikerült elérni, hogy ma már minden szállításra felkínált árut sikerül a rendeltetési helyére juttatni. A közeljövőben a személyszállítás fejlesztését kell előtérbe helyezni, amiről a KPM-ben már részletes terv készül. De az áruszállítás rugalmasabb irányítást követel. Nem rendeletekkel kell rászorítani a szállíttatókat például a fokozott éjszakai, szombat—vasárnapi rakodásra, az elszállítások meggyorsítására, megszervezésére, hanem helyes gazdasági módszerekkel, ösztönző díjszabással. Fontos feladat a devizaszerzés, illetve p. devizakímélés. Ezért hívunk életre nemzetközi szállítási vállalatot is. Napirendre kerül a KPM-ben a városi közlekedés, amit a tanácsokkal együtt kell a lakosság érdekében megoldani. ARANY EMLÉKJELVÉNNYEL tüntette ki az Országos Béketanács a KSZDSZ elnökségének javaslatára Rózsa Lászlót, a FAU igazgatóját, valamint Szűcs Ferencet, a szakszervezeti bizottság titkárát, évek óta kifejtett nemzetközi és békemozgalmi tevékenységük elismeréséül. BUDAPEST KÖZÚTI FORGALMÁNAK FOLYAMATOS MEGFIGYELÉSÉRE és részbeni megszervezésére a Fővárosi Tanács Közlekedési Igazgatósága az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem útépítési tanszékét kérte fel. Elsősorban azt kutatják, milyen sebességgel haladnak a járművek a főútvonalakon. Elemzik, hogy például egy jármű mennyi idő alatt ér el a Margit-hídtól a Boráros térig. Tanulmányozzák, mennyire befolyásolja a sebességet a forgalom nagysága, a járművek összetétele, a pálya minősége, a járdaszigetek elhelyezkedése stb. Az is lényeges kérdés, hogy a legkritikusabb pontokon hogyan alakul a forgalom a nap különböző szakaiban, s a hét végén. Ezért a Lánchídon, a Petőfi-hídon, a Madách téren, a Róbert Károly és a Krisztina körúton folyamatos járműszámlálásokat végeznek. Új típusú baleseti rohamkocsit szerkesztettek a moszkvai autógyártók a mentők részére. Az autóban légkondicionáló, vérkonzerváló, baktériumölő berendezéseket és különféle speciális műszereket helyeztek el, hogy a helyszínen, vagy akár menet közben is végezhessenek operációkat. A karosszéria teteje a műtőfülke fölött külön magasítható. A rendkívül elasztikus rugózású rohamkocsit (maximális sebessége 140 km óra) elsősorban a közlekedési balesetek sérültjeinek ellátásánál kívánják alkalmazni Íme, a külföldön bevált „Traffipax” (közlekedési béke): új technikai berendezés közlekedésrendészetünk szolgálatában. A gépjárművezetők tiltott „manővereit” — gyorshajtás, szabálytalan előzés stb. — tudják ily módon pontosan felmérni és azon nyomban regisztrálni. A rendőrautó szélvédőüvege elé szerelt fényképezőgépek gombnyomásra és egymással szinkronban működnek: az útról, valamint a kocsi jobboldali sárhányóján levő idő- és sebességmérő óráról készítenek — menet közben — egyidejű felvételeket. A képek tehát a szabálytalankodó jármű pillanatnyi helyzetét, rendszámát, sebességét, a nap-óra-perc időpontját mutatják. Ilyen fotomontázs rendőri felmutatásakor bizony már nemigen lehet vita . . . (MTI — Kácsor László felvételei) ÚTELZÁRÁS: I. Az 54. sz. szeged-bátaszéki fkl. út bálai átkelési szakaszán okt. 13-ig. Terelőút: az 51. sz. budapest-baja-hercegszántói fkl. út bajai átkelési szakaszán, a Bajcsy- Zsilinszky úton, valamint a Béke és az Árpád tereken. — 2. A 752. sz. jánosházasümegi fkl. út Ukk—Sümeg között dec. 15-ig. Terelőút: csabrendek-nemeskeresztúri ök. úton és a 75. sz. devecsei-zalaegerszegi fkl.úton. AZ AUTÓFÉNYSZÓRÓK vakító, szemkápráztató hatásának csökkentésére V. Gorbunkov szovjet optikus érdekes módszert dolgozott ki. Találmánya szerint olyan, tükrökből álló rendszert építenek be a reflektorokba a fényforrás elé, amely a fénysugarat közvetlenül az útpálya felett vezeti. Az újfajta fényszóró nagy távolságban megvilágítja az úttestet a jármű előtt, anélkül, hogy elvakítaná a szembejövő gépjárművek vezetőit. AZ ÚTTÖRÖK PÉLDÁJA WOMAN . . . Hatvan családnak van autója Torjaszederkény-Újvárosban és a hőerőmű lakótelepén. Az autók elhelyezésével kapcsolatos gondokat most úgy hidalják át, hogy közös összefogással társadalmi munkában maguk a tulajdonosok építenek garázsokat. HÉT PERCENKÉNT EGY AUTÓ gördül le a Kragujeváci Vörös Zászló Autógyár gépsoráról, ahol a Zastava készül. A gyár az idén 45 ezer, 1970-ben pedig 114 ezer személyautót bocsát ki. RENDKÍVÜLI HALÁLOZÁS BUDAPESTEN címmel a város társadalmi kérdéseit és sok tízezer boncolási napló adatait öszszefoglaló tanulmányt adott ki az Igazságügyi Orvostani Intézet háromtagú tudós kollektívája. Külön vaskos fejezetet szántak a közlekedési baleseteknek, amelyekkel kapcsolatban több megállapítást rögzítettek. A halálos végű baleseteknél a férfiak részaránya 69,40/6. A gépjárműbalesetek áldozatai között a férfiaknál 40—49 éves, a nőknél 50—59 éves korúak szerepelnek többségben. Megdöbbentően magas az 5—9 éves gyermekek közlekedési tragédiáinak a száma. KOMÁROMBAN az újonnan épült autós kemping mellett gépkocsiszervizt nyitott a helyi Vasipari Ktsz. 6 Tallózás a világsajtóból Nem kis meglepetés érte azt a Mexikó City-bell autótulajdonost, aki nyitott kocsija fordulását kinyújtott karjával jelezte, amelyről pillanat alatt lerántotta arany karóráját egy ismeretlen tolvaj, aki azonnal el is tűnt a tömegben. (Neues Österreich) * Az NSZK-ban július 1-én 930 ezer gépjárművet tartottak nyilván átmenetileg leállítottként. (A leállítás idejére nem fizetnek adót és biztosítási díjat.) Ebből 590 ezer a személygépkocsi, a többi teherautó és motorkerékpár. (Franfurter Allg. Ztg.) Kaliforniában, ahol a múlt évben 4743 ember esett közlekedési baleset áldozatául, kampányt indítottak a lassú vezetés ellen. Ahol többsávos az autóút, ott az állam kormányzója által most aláírt rendelkezés szerint a megengedett 65—75 mérföldes sebesség egyúttal a megengedett legkisebb sebesség is a bal oldali sávon. Ennél kisebb sebességgel haladó kocsik csak a jobb oldali sávot vehetik igénybe. Ahol csak két (1—1) nyomsávos az út, ott az olyan kocsi, amely mögött 4—5 kocsi gyűlt össze lassúbb vezetés miatt, köteles az útról félreállni, amíg a mögötte összegyűlt karaván el nem halad. (Die Presse) * A világ legnagyobb példányszámban megjelenő autós folyóirata az NSZK autóklubja kiadásában megjelenő ADAC-Motorwelt, példányszáma egymillió. Második helyen a szovjet Za Ruljom (A volánnál) című lap áll, 800 ezer példányszámmal. Ausztriában az ÖAMTC autóklub lapját, a 300 ezer példányban megjelenő AT-t tagdíjak fejében kapják a klub tagjai. A Freie Fahrt példányszáma 70 ezer. (Az Autó- Motor példányszáma ez idő szerint 80 ezer. — A szerk.) (Neues Österreich) • Alabama amerikai állam egyik benzinkútja mellett a következő nagy tábla hívja fel a gépkocsivezetők figyelmét: „Még egy mérföld és elhagyja az állam határát. Mississippi államba ér. Itt az utolsó alkalom, hogy28 centes üzemanyaggal megtölthesse tankját.” Az autósok sürgősen teletöltik tankjaikat és pár perc múlva meglepetéssel nézhetik a Mississippi állambeli benzinárat a következő kútnál. Ebben az államban ugyanis mindössze 24 centért mérik az üzemanyagot. (Arbeiter ztg.)