Autó-Motor, 1965. július-december (18. évfolyam 13-24. szám)

1965-07-06 / 13. szám

A ÁRVÍZVÉDELEM! — 1965. június 19—20., Mohács — városban ostromállapot van. A főtéren a készen­léti és a javításban álló kocsik százai sorakoznak. Az embereken viharkabátok és gumicsizmák uni­formisa. Ez egyformává teszi őket. Nem lehet megkülön­böztetni, hogy ki a helybeli, s ki az, akit csupán a ve­szély elhárítására irányítottak ide. A főtérről az egyik utca a hajóállomáshoz vezet Egy ittrekedt áruszállító hajó úgy magaslik és terebélyesedik a móló felett, mintha az utcán állna. Mint valami hatalmas középület. Az utcákon kővel és homokzsákokkal színültig rakott teherautók és dömperek száguldanak a védővonalhoz, a Duna felé. A lázas tempónak most létjoga van. A tere­ken és az útkereszteződéseknél rendőrök és munkásőrök irányítanak. Az „Árvízvédelem!” felírású szállítóautók mindenütt szabad jelzésre, feltartóztatás nélkül halad­hatnak. Az üresen és a teherrel robogó autók sehol sem keresztezhetik egymás útját. Előre kidolgozták ennek a különös forgalmi áramlásnak minden feltételét. Akár­csak egyetlen önkényeskedő gépkocsivezető egyetlen rossz kanyarodása jóvátehetetlenül hosszú időre elre­­keszthetné a közlekedést a homokzsákokkal övezett, több­ségében egy járatnyomó úton. E­gyfajta sajátos közösségi szellem és segítőkés­zség alakult ki most az árvízvédelmi gépkocsivezetők között. Mindnyájan — többségükben már hetek óta — el­ vannak szakítva a külvilágtól, a családjuktól, és egyformán veszélyben vannak. Érzik, bár nem beszél­nek róla, hogy ennek a védelmi munkának ők most oszlopai. Emberemlékezet óta nem támadt még ilyen makacs kitartással a Duna. A folyam mentén húzódó városok, települések már hosszú hónapok óta állandóan riadt készültségben, vagy vízben állnak. Az újságok hasáb­jain — szinte megszoktuk már — a vastagbetűs főcím alatt az árvizekről szóló napi jelentések állnak. És ezek tartalma mind ez ideig többségében lehangoló, a legrit­kább esetben reményt keltő. És délen — mintegy kísértve a történelmi múltat — egy legújabb kori mohácsi vész ellen folyik a küzdelem. E sorok nyomdába adásakor jelent meg éppen a tudó­sítás arról, hogy a veszély nem csökkent: a Mohácsi­szigetet teljesen, a várost pedig részlegesen ki kellett üríteni. A városban egy hirdetőoszlopról félig leszakított színházi plakátot lenget a szél. Mintha jelkép lenne­ ebben a városban most, és még valószínű­leg jó ideig senki nem keres magának színházi élmé­nyeket. A főtéren, a készenléti autók sorfala mögött, tábori szerelőműhelyek szakemberei dolgoznak. A pécsi, a deb­receni, a kaposvári, a kecskeméti Akövök küldték el ide legjobb szerelőiket. És szinte megfoghatatlan, hogyan tudják ezekben a rögtönzött műhelyekben a máskor és másutt oly roppant nélkülözött alkatrészeket, fődara­bokat azonnal előteremteni. A sokszoros túlterhelés és a szinte járhatatlan utak miatt a rugók, féltengelyek, sebességváltók, kardánok tömegével törnek. És cserélőd­nek ... Lázas tempóval, de szervezetten és kapkodás nél­kül megy minden. Tény, hogy éjt nappal­ téve veszik ki ebből a munkából részüket a szerelők is. Időközönként helikopter légcsavarja szántja a Duna felett az eget. Rádiós megfigyelők és vízügyi szakembe­rek fürkészik a félelmetesen duzzadó, terebélyesedő ár­területet. A gáton terméskővel megrakott teherautó küszködik a sárral. Vezetőjének bőrét véresre dörzsölte a gyűrött, olajos munkaruha, amely nem került le testéről két vagy három napja. Lába szinte izzik már az átforrósodott motortérből sugárzó hőségtől, és bele­dagadt a cipőbe. Egész teste viszket a döbbenetesen el­szaporodott szúnyogok maró csípésétől. Talán már láza is van. Lüktet a feje. Az álmatlanságtól vörös kari­kák táncolnak az ólomsúllyal le-leragadó szemhéja előtt. Kínozza a hőség, szemét égeti a vezetőfülkébe áramló­ kavargó por. Megrándult a térde, amikor a homokzsákokkal telített előző rakományát segített lepa­kolni, s most már dagadni kezd. Egész valóját a fájda­lom és a fáradtság kínozva tölti el. De nem állhat meg. Tovább kell hajtani. Az éjszaka megint áradt a Duna. Több helyütt veszélyesen szivárog a hónapok óta ostrom­lott töltés, és buzgárok törnek fel város­szerte. Vízzel elárasztott ház előtt keservesen zokogó kis­gyermek rémülten kapaszkodik édesanyja ruhájába. Kis ingóságaikkal együtt elszállításukra kijelölt autó érke­zését várják: megadóan és reményvesztetten... Íme, ezt éli át és látja a védelmi vonal mentén lépten-nyomon most a gépkocsivezető. Ezért nem lankadhat, ő is, mint sokan, tizenhat-tizennyolc órán át áll helyt egyhuzamban, napról napra. Ereje fogy­tán van, sokszor úgy érzi, tovább már egy percig sem bírja. És akkor a még jobban elesettekre vetül a tekin­tete. A látvány akaraterejét és munkabírását akkor újabb és újabb rendkívüli teljesítményre szorgalmazza. (És talán itt kell megjegyeznem: nem a valóságot riasztóbbá rémítő képek ezek. Egy napot és egy éj­szakát töltöttem itt egy teherautó volánja mögött. De ez a rövidke idő is elég volt a reális élmények gyűjté­sére.) A Duna mentén a Mohácsi-sziget a legnagyobb veszély­ben van. Településeit is kíméletlenül makacs erővel tá­madja az ár. A parton menekülő családokkal teli autók A Mohácsi-szigetről sok helyütt tengelyig süppedő sárban mentik az embereket és Ingóságaikat az autókonvojok

Next