Autó-Motor, 1965. július-december (18. évfolyam 13-24. szám)

1965-12-06 / 23. szám

e veteránok számára. A rajtnál 15 autó és 13 motorke­rékpár, egy eleven múzeum sorakozott fel. A libereciek lelkes támogatói a régi járművek gyűjté­sének. Valamikor 1907 és 1914 között maguk is gyártot­tak RAF jelzésű autókat. Gyáruk alapítója, Theodor Liebig, az elsők között volt, aki a mai Csehszlovákia te­rületén megszerezte a gépjárművezetői igazolványt. Ez az írás ma is megvan. Keltezése 1895. június 11., és az áll benne, hogy Liebig úr rendőri felügyelet mellett próba­­utat tett, és a jármű használata közben nem történt sem­mi baja. Egy 1893-­ban készült Benz kocsin vizsgázott, amely óránként 17 km-es sebességgel haladt. A feljegy­zések szerint akkoriban ez a kocsi 100 km-es útra 140 kg tiszta benzint és néha 1500 liter vizet fogyasztott. Ve­zetője mindig egy fűtőt is vitt magával, a nagytorkú gép etetésére... No de beszéljünk inkább az idei libereci versenyről, ahol korabeli kosztümökben jelentek meg a résztvevők. Az öreg járművek vezetői ígéretet tettek, hogy nem fog­ják kockáztatni sem a saját életüket, sem pedig utasaik és a közönség épségét. Valóban, meggondoltan kanya­rogtak és ügyesen, baj nélkül győzték le az akadályokat. A versenyen a 14-es világháború, illetve az 1928 előtt gyártott kocsik indultak, a jelzett évjárat szerinti két kategóriában. Az első csoportban a már említett 1913-as Bugatti győzött, a fiatalabb járművek közül pedig egy 1925-ös születésű Citroennel nyerték el az első díjait. A motorkerékpárok versenyében egy 1904-b­en, készített Laurin & Klement gép szerepelt a legjobban. Magáról a versenyről csak annyit, hogy az autóknak ötször kellett megtenniök a furfangosan kijelölt 1 km-es pályát. Minden fordulóban más-más feladatot kellett teljesíteniük a versenyzőknek. Volt, ahol szűk kapunyi­tásokon bújtak át, más helyen az útitársnak vízzel teli vödröt nyomtak a kezébe. Pontozták azt is, hogy a pálya felett függő zsinórról milyen ügyesen tudták leszakítani a mézeskalács-szívet, és azt is, hogy kétkerékkel hogyan haladtak át egy deszkadarabon. Amikor pedig a kocsik már megálltak, a versenyzők íjjal lőttek célba. Mint a fentiekből is­ kiderült, ezen a versenyen nem a gyorsaság volt a fontos, hanem annak bizonyítása, hogy a régi kocsik ma is jól kormányozhatók, vezetőik talpraesettek és van humorérzékük. Arról is meggyőződhettünk, hogy lelkes közönsége is van az ilyen bemutatóknak: az a tízezer ember, aki Li­­berecben felsorakozott a pálya mentén, még a heves eső­től sem hagyta magát elkergetni, amikor ilyen látvány­ban részesülhetett. Ez a fiatalember, a 15-ös rajt­számú versenyző lett a motor­­kerékpárosok között most az első, az 1904-ben készült Lau­­rin & Klement nyergében. Még a hátsókereket hajtó szíjjal sem volt baja. És mind a töb­biek, akik a különböző évjáratú és különböző típusú kétkerekű­­ekkel sorakoztak fel a rajtnál, a legnagyobb szeretettel és di­csérettel szóltak az öreg masi­nákról A két prágai egyetemi hallgató világos színűre festett Ford TT modellje 28-as számmal állt a liberecki rajthoz. Itt is bebizonyították, hogy az 1917-ben született auto­mobil eléri a 45 km/h sebességet (Fotó: Ladislav Sip)

Next