Autó-Motor, 1966. január-június (19. évfolyam 1-12. szám)

1966-01-06 / 1. szám

Javaslat egy hasznos propagandára Szám szerint nem tudom, hány olyan baleset fordult elő, amelyet az ország­utakon szabálytalanul közlekedő gyalo­gosok okoztak. Arra gondolok, hogy a gyalogosok —­ főként a falusi lakosság — többségének még ma sincs fogalma arról, hogy az országúton, illetőleg mindazokon az úttesteken, ahol nincsen külön járda, csak a baloldalon szabad közlekedniük. Ezzel kapcsolatban eszembe jut: azt is tudatosítani kellene, hogy az a motor­­kerékpáros vagy kerékpáros, akinek a járműve elromlott és azt tolni kénysze­rül, ugyancsak gyalogossá válik, s így reá is ez a „balra hajts” szabály vonat­kozik. Külön röplapokat kellene tehát készí­teni erről a témáról, és esetleg a helyi tanácsokat kötelezni lehetne arra, hogy az ilyen útvonalakon helyenként állít­sanak fel olyan táblát, amely a gyalo­gosokat a baloldali haladás kötelezett­ségére figyelmezteti. A táblákat esetleg az Országos Közúti Balesetelhárítási Ta­nács készíttethetné el nagy számban, hogy az előállítása olcsóbb, kivitelezése pedig szabványos és ízléses legyen. FEHÉR ISTVÁN Bp. II., Völgy u. 13. Nálunk se lenne rossz... Moszkvában készítettem ezeket a felvé­teleket , azzal a céllal, hogy felhívjam az illetékesek figyelmét arra: ezeket ná­lunk is érdemes lenne megvalósítani. Bár az Autó-Motor már közölt ilyen ké­pet, nem ártana az új rovat, a Fórum hasábjain újból megmutatni, milyen nagyszerű propagandát jelentenek Moszkvában a hatalmas neon-felhívások. Ez a módszer annyira példamutató, hogy külföldi lapok is leközölnek erről képe­ket, követésre méltónak ítélve. Ez a ne­on például arra figyelmeztet: „Polgár­társak! Adjatok szabad utat a mozgó autóknak, és csak azután kezdjétek meg az áthaladást!” A másik felvételt a Pus­kin téren készítettem. Moszkvában is garázsgondokkal küzdenek. Ezért külön parkolóhelyeket jelöltek ki a télire le­állított kocsik számára. BOJÁR SÁNDOR Bp. VIII., Múzeum krt. 3. Az illetékesek FÓRUM­­ A „Fórum” levélírói is szóvá tették — éspedig joggal — a gépjárművezetőknek azt a régi sérelmét, hogy a kerékpárok és lovaskocsik tömegei még mindig kivilágí­­tatlanul közlekedhetnek útjainkon. Ismeretes, hogy a rendőrség azért nem léphetett fel megfelelő eréllyel ez ellen, mert az üzletekben eddig nem lehetett kapni megfelelő mennyiségben és minőségben a szükséges világítóeszközöket (kerékpárlámpa, törpeizzó, viharlámpa stb.). Ugyanilyen okból egyelőre el kellett tekintenünk a bukósisak nélkül közlekedő motorosok felelősségre vonásától is, mert nem mindenki tudta a bukósisakot beszerezni. Közölhetjük, hogy a helyzet e tekintetben kedvezően változott. 1. A nagykereskedelem raktáraiban ez idő szerint már 200 ezer bukósisakot tárolnak. Az ipar ez év első negye­dében legalább 220 ezret gyárt, tehát a szezon indulásá­nál a 420 ezernél is nagyobb „kezdő” mennyiség kielégít­heti az igényeket­­, annál inkább, mert a további fo­lyamatos gyártás is hasonló mértékű marad. Ezért áp­rilis 1-től a rendőrök ismét ellenőrzik a motorosokat, és a bukósisak nélkül közlekedőket a törvények értelmé­ben felelősségre vonják. 2. Biztosítottnak látszik a kerékpárok ellátása a szük­séges világítóeszközökkel. Az évi 7,8 milliós szükséglet fedezésére már január 1-én 7,5 millió kerékpárizzó volt raktáron. A kerékpárhoz való első és hátsó világítótestek­ből és dinamókból 585 ezer garnitúrát tárolnak a keres­kedelemben, és további 400 ezer darab szállítására kap­tak ígéretet az ipartól, így tehát semmi akadálya annak, hogy folyamatosan minden kerékpárt felszereljenek a kö­telező első és hátsó világítással. 3. Hasonló a helyzet a fogatolt járművek kivilágítására alkalmas viharlámpánál. Meg kell mondanunk, hogy en­nek elintézésében tevékenyen, személyes tárgyalásaival közreműködött az Autó-Motor szerkesztősége is. A végső megoldást a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa tette lehetővé, amikor a tagországok közül az NDK iparát bízta meg a viharlámpák gyártásával. És NDK-beli part­nereink úgy segítettek, hogy az 1966. évre vállalt 100 ezer darabot már most, decemberben leszállították, így tehát — a raktáron levő mennyiséggel együtt — ez elegendő­nek mutatkozik a fogatolt járművek ellátásához. A bel­kereskedelem igyekszik az árut a megyénkénti igény sze­rint mielőbb elosztani. A külkereskedelem pedig szorgal­mazza, hogy az 1967. évre megrendelt, ugyancsak 100 ezer viharlámpát az NDK-beli gyár még ez év folyamán szál­lítsa le. Mindezek alapján arról tájékoztathatjuk az Autó- Motor olvasóit, az ország minden gépjárművezetőjét, hogy a kereskedelem ellátottságának kialakulása ará­nyában most már megszigorítjuk az ellenőrzést, és re­méljük, hogy felhívásaink és a szabálysértőkkel szemben alkalmazandó büntetések folyományaként záros határ­időn belül eltűnnek útjainkról a kivilágítatlan járművek. Ez csökkenti a baleseti veszélyt. S most már a gép­­járművezetőkön múlik, hogy az ilyen természetű balese­tek száma is csökkenjen. BM FORGALOMELLENŐRZŐ OSZTÁLY 25

Next