Autó-Motor, 1966. január-június (19. évfolyam 1-12. szám)
1966-01-06 / 1. szám
Javaslat egy hasznos propagandára Szám szerint nem tudom, hány olyan baleset fordult elő, amelyet az országutakon szabálytalanul közlekedő gyalogosok okoztak. Arra gondolok, hogy a gyalogosok — főként a falusi lakosság — többségének még ma sincs fogalma arról, hogy az országúton, illetőleg mindazokon az úttesteken, ahol nincsen külön járda, csak a baloldalon szabad közlekedniük. Ezzel kapcsolatban eszembe jut: azt is tudatosítani kellene, hogy az a motorkerékpáros vagy kerékpáros, akinek a járműve elromlott és azt tolni kényszerül, ugyancsak gyalogossá válik, s így reá is ez a „balra hajts” szabály vonatkozik. Külön röplapokat kellene tehát készíteni erről a témáról, és esetleg a helyi tanácsokat kötelezni lehetne arra, hogy az ilyen útvonalakon helyenként állítsanak fel olyan táblát, amely a gyalogosokat a baloldali haladás kötelezettségére figyelmezteti. A táblákat esetleg az Országos Közúti Balesetelhárítási Tanács készíttethetné el nagy számban, hogy az előállítása olcsóbb, kivitelezése pedig szabványos és ízléses legyen. FEHÉR ISTVÁN Bp. II., Völgy u. 13. Nálunk se lenne rossz... Moszkvában készítettem ezeket a felvételeket , azzal a céllal, hogy felhívjam az illetékesek figyelmét arra: ezeket nálunk is érdemes lenne megvalósítani. Bár az Autó-Motor már közölt ilyen képet, nem ártana az új rovat, a Fórum hasábjain újból megmutatni, milyen nagyszerű propagandát jelentenek Moszkvában a hatalmas neon-felhívások. Ez a módszer annyira példamutató, hogy külföldi lapok is leközölnek erről képeket, követésre méltónak ítélve. Ez a neon például arra figyelmeztet: „Polgártársak! Adjatok szabad utat a mozgó autóknak, és csak azután kezdjétek meg az áthaladást!” A másik felvételt a Puskin téren készítettem. Moszkvában is garázsgondokkal küzdenek. Ezért külön parkolóhelyeket jelöltek ki a télire leállított kocsik számára. BOJÁR SÁNDOR Bp. VIII., Múzeum krt. 3. Az illetékesek FÓRUM A „Fórum” levélírói is szóvá tették — éspedig joggal — a gépjárművezetőknek azt a régi sérelmét, hogy a kerékpárok és lovaskocsik tömegei még mindig kivilágítatlanul közlekedhetnek útjainkon. Ismeretes, hogy a rendőrség azért nem léphetett fel megfelelő eréllyel ez ellen, mert az üzletekben eddig nem lehetett kapni megfelelő mennyiségben és minőségben a szükséges világítóeszközöket (kerékpárlámpa, törpeizzó, viharlámpa stb.). Ugyanilyen okból egyelőre el kellett tekintenünk a bukósisak nélkül közlekedő motorosok felelősségre vonásától is, mert nem mindenki tudta a bukósisakot beszerezni. Közölhetjük, hogy a helyzet e tekintetben kedvezően változott. 1. A nagykereskedelem raktáraiban ez idő szerint már 200 ezer bukósisakot tárolnak. Az ipar ez év első negyedében legalább 220 ezret gyárt, tehát a szezon indulásánál a 420 ezernél is nagyobb „kezdő” mennyiség kielégítheti az igényeket, annál inkább, mert a további folyamatos gyártás is hasonló mértékű marad. Ezért április 1-től a rendőrök ismét ellenőrzik a motorosokat, és a bukósisak nélkül közlekedőket a törvények értelmében felelősségre vonják. 2. Biztosítottnak látszik a kerékpárok ellátása a szükséges világítóeszközökkel. Az évi 7,8 milliós szükséglet fedezésére már január 1-én 7,5 millió kerékpárizzó volt raktáron. A kerékpárhoz való első és hátsó világítótestekből és dinamókból 585 ezer garnitúrát tárolnak a kereskedelemben, és további 400 ezer darab szállítására kaptak ígéretet az ipartól, így tehát semmi akadálya annak, hogy folyamatosan minden kerékpárt felszereljenek a kötelező első és hátsó világítással. 3. Hasonló a helyzet a fogatolt járművek kivilágítására alkalmas viharlámpánál. Meg kell mondanunk, hogy ennek elintézésében tevékenyen, személyes tárgyalásaival közreműködött az Autó-Motor szerkesztősége is. A végső megoldást a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa tette lehetővé, amikor a tagországok közül az NDK iparát bízta meg a viharlámpák gyártásával. És NDK-beli partnereink úgy segítettek, hogy az 1966. évre vállalt 100 ezer darabot már most, decemberben leszállították, így tehát — a raktáron levő mennyiséggel együtt — ez elegendőnek mutatkozik a fogatolt járművek ellátásához. A belkereskedelem igyekszik az árut a megyénkénti igény szerint mielőbb elosztani. A külkereskedelem pedig szorgalmazza, hogy az 1967. évre megrendelt, ugyancsak 100 ezer viharlámpát az NDK-beli gyár még ez év folyamán szállítsa le. Mindezek alapján arról tájékoztathatjuk az Autó- Motor olvasóit, az ország minden gépjárművezetőjét, hogy a kereskedelem ellátottságának kialakulása arányában most már megszigorítjuk az ellenőrzést, és reméljük, hogy felhívásaink és a szabálysértőkkel szemben alkalmazandó büntetések folyományaként záros határidőn belül eltűnnek útjainkról a kivilágítatlan járművek. Ez csökkenti a baleseti veszélyt. S most már a gépjárművezetőkön múlik, hogy az ilyen természetű balesetek száma is csökkenjen. BM FORGALOMELLENŐRZŐ OSZTÁLY 25