Autó-Motor, 1966. július-december (19. évfolyam 13-24. szám)

1966-07-06 / 13. szám

nek növelését az ipartörvény olyan módosítása is elősegít­hetné, hogy — bizonyos fokig szezonális iparról lévén szó — ne kizárólag az alkalmazható munkavállalók számát, hanem elsődlegesen az általuk ledolgozható évi órameny­­nyiséget írná elő, amit esetleg döntően a fő szezonban (nyáron) használhatnák fel. A számlák és a végzett munka Az autótulajdonosok részére végzett munkával kapcso­latban — a javulás ellenére — több irányú panaszok me­rülnek fel. Ezek közül is a legáltalánosabb, hogy a szervizeknél előírt és a vevőnek leszámlázott munkafolyamatok egy része időnként elmarad (akkumulátor, fékfolyadék stb. ellenőrzése). Ilyen vonatkozásban a jövőben szigorúbb ellenőrzéseket látunk indokoltnak. A megrendelők részére kiállított számlák összegeinek jogosságát, illetve az ezek­kel arányban álló javító-karbantartó munka tényleges végrehajtását az autótulajdonosok nem nagyon ellenőr­zik, többek között azért, mert­ nincs megfelelő példány­számban hozzáférhető részletes árjegyzék. A magánkis­­iparosok számlát gyakran nem is adnak, vagy ha igen, akkor abban csak a végösszeg van feltüntetve. Említésre méltó a javulás a­­­kocsitulajdonosok részéről elhangzott panaszok, reklamációik orvoslása tekintetében. Nem kielégítő azonban a lakosság által igénybe vehető szolgáltatással kapcsolatos propaganda. Hiba lenne az e téren bekövetkezett fejlődést elhallgatni, de a kiadott tájékoztató anyagok továbbra is kevés példányban jelen­nek meg, eléggé szűkszavúak, s különösen az idegen nyelvű anyagok megjelentetése körül van még javítani való. A jó minőség feltételei Érdemes néhány mondatot szentelni arra, hogyan van­nak biztosítva a jó minőségben végrehaj­tandó javító­karbantartó munkálatok feltételei. Ilyen szempontból kü­lönösen a korszerű technológiának és az ezzel összhang­ban álló üzem- és munkaszervezésnek, valamint az anya­gi-műszaki felszereltségnek van jelentősége. Optimális követelmény az lenne, hogy a javítóüzemek — elsősorban a gépjárművek nagyjavításával foglalkozó műhelyek — technikai, műszaki ellátottsága azonos színvonalú legyen a gépjárműveket előállító üzemekével. Ezt a célt egyelőre nem tűzhettük magunk elé, mind­amellett az állami és szövetkezeti iparban a javítások, karbantartásokhoz szükséges berendezések, illetve műsze­rek által­iban rendelkezésre állanak. Más kérdés viszont, hogy gyakran még ezeket sem használják. A magánkis­ipari műhelyek műszerezettsége meglehetősen alacsony színvonalú, helyenként a legalapvetőbb műszerek sem találhatók. A javítási munka minősége erősen függ a pótal­katrész­­ellátás helyzetének alakulásától, a szükségletek kielégíté­sének mértékétől. Nem közömbös ugyanis, hogy a javí­táshoz új alkatrész, felújított vagy változatlan állapotban visszaépít­endő alkatrész áll rendelkezésre, sőt esetleg mindezek hiányában „összebütykölnek” valamit. Az alkatrész-utánpótlás Közismert, hogy az alkatrészellátás körül vannak prob­lémák, mégpedig elsősorban a mennyiségben számottevő nyugati gyártmányú kocsik vonatkozásában. Ez utóbbi megoldásnak lehetőségét több tényező befolyásolja, azon­ban a helyzet javításának szükségességét aligha lehet vitatni. A szervezetten ellátott gépkocsik alkattrész-szük­­ségleteinek kielégítése is bizonyos nehézségekbe ütközik. Az Autóker ismeri ugyan az országban levő személyko­csik mennyiségét, de azok műszaki állapotát s ennek alap­ján a megrendelések várható specifikációját nem. Emiatt a kereskedelmi rendelések lényegében az előző év forgal­mára támaszkodnak. A vizsgálat tapasztalatai azt is bizonyítják, hogy a pót­­alkatrész mennyiségének növelése mellett a pótalkatrész­értékesítéssel foglalkozó kereskedelmi egységek számának bővítésére is szükség volna, hiszen a felhasználók több területen csak hosszabb utazással tudják elérni a beszer­zési lehetőségeket. Az üzemanyag-ellátás A gépjárművek zavartalan üzemeltetésének egyik nél­külözhetetlen előfeltétele a szükséges üzemanyagok biz­tosítása. Ezt a kérdést már néhányszor szóba hozta az Autó-Motor is, azonban személygépkocsikkal kapcsolatos szolgáltató tevékenységről nem lehet beszélni e probléma érintése nélkül. Az országban 302 helyen 577 kútoszlop szolgáltatja az üzemanyagot. Egy kútoszlopra havonként átlagosan 59 ezer liter forgalom jut, de előfordul az is, hogy egyes kútoszlopok forgalma meghaladja a 100 ezer litert. (Az európai országok nagy részében 20—30 ezer liter az átlag.) A nagyarányú szóródás azt is jelzi, hogy bizonyos helye­ken, különösen munkaszüneti napokon csak hosszadal­mas várakozás után kerülnek sorra a vásárlók. A második 5 éves terv időszakában jó néhány új­­benzin­kutat helyeztek üzembe, amelyek többsége az autósok megelégedésére ízléses, színvonalas kivitelben, készült. Örömünk azonban nem teljes, mert — elsősorban építő­ipari kapacitás hiányában — az előirányzott fejlesztés sem valósult, meg hiánytalanul. (Az 1964—65. években a tervezett 50 töltőállomásból csak 22 lépett üzembe.) Fokozza az ellátás nehézségeit, hogy a töltőállomások tárolókapacitása alacsony. Például a budapesti tároló­­kapacitások 85%-a mindössze 2,5—5 m" befogadóképes­ségű, amelyek tartalma nagy forgalom esetén 2—3 óra alatt kifogy. Nem felesleges megemlíteni azt sem, hogy a népi ellen­őrök szívesen találták volna a benzinkutak közelében a járműtulajdonosok által igénybe vehető bizonyos autó­ápolási lehetőségeket, esetleg gyakrabban szükségelt al­katrészeket, villamossági cikkeket, főleg ott, ahol ezt a külföldiek is örömmel megfizetnék. Mit ígér a terv Néhány mondatot talán arról, hogy mit ígér a most induló harmadik 5 éves terv. Természetesen nem vagyok illetékes az elgondolások részletes ismertetésére, azonban célszerű néhány momentumot kiemelni. A különböző szektoroknál rendelkezésre álló kapacitá­sok mennyisége mintegy 50%-kal emelkedik — elsősor­ban az állami ipar területén bekövetkező fejlesztés ered­ményeként. A KPM irányítása alá tartozó egységeknél kb. 175 millió forintos előirányzattal hozzávetőlegesen 2,5 millió munkaórával bővül a karbantartó kapacitás. A szövetkezeteknél közel 70 millió forint szolgálja a háló­zatfejlesztési célkitűzéseket. Hasonló elgondolások van­nak a különböző tárcák, illetve tanácsok területein is. A terv célkitűzései alapján a karbantartó egységek von­zási körzetét 50 km-es nagyságban határozták meg, ami eléggé reálisnak tekinthető. Igen számottevő fejlődés várható a javítóipar munká­jában mind mennyiség, mind műszaki színvonal tekin­tetében. Egyik legfontosabb feladat a jelenlegi lehetősé­gek tervszerű kihasználása, a meglevő tartalékok mozgó­sítása. Erre fogja ösztönözni az üzemeket az új gazdaság­­irányítási rendszer is. Nem kis örömet jelent az autósoknak az sem, hogy a tervidőszakban 324 töltőállomás megépítése van előirá­nyozva é s reméljük, e célkitűzés maradéktalanul meg is valósul. A vizsgálat tapasztalatairól készített összefoglaló jelen­tését a KNEB — megfelelő javaslatokkal — a Kormány elé terjesztette, illetve megküldi az érdekelt főhatóságok vezetőinek. Ennek alapján a közeljövőben intézkedések várhatók. Befejezésül ezúton is szeretnénk megköszönni mind­azok fáradozását, akik az ország legkülönbözőbb részén munkájukkal vagy szakmai tanácsaikkal segítették a vizs­gálat sikerét.

Next