Autó-Motor, 1966. július-december (19. évfolyam 13-24. szám)
1966-07-21 / 14. szám
ahol feltehetően nagy lehetőségei vannak a műanyagok alkalmazásának. A járműipar — minthogy részben a tömeggyártást legjobban képviselő és egyben a legnagyobb termelési értékeket jelentő gyártmányokat állítja elő — különösen sokat hasznosíthatott ebből a kiállításból. A személyautógyártás, mint ismeretes, napjainkban már tipikusan tömeggyártó iparággá fejlődött. Ebből következik, hogy éppen a járműgyártás volt az az ipari ágazat, ahol legelőször honosodhattak meg a haladó gyártási módszerek, egyben az új, mind célszerűbb anyagok és szerkezetek. Lényegében ugyanezek a tényezők hatottak napjainkban a műanyagok alkalmazására is. Jelentős részük — a sajtolással és a fröccsöntéssel feldolgozottak — a tömeggyártásban érvényesíthetik a leggazdaságosabban előnyeiket, így többek között: kis súly, könnyű javíthatóság, korrózió-állóság, kisebb karbantartási igény stb. az eddig megismert műanyagfajtáknak mind-mind olyan kedvező tulajdonságai, amelyek révén azok egyszer s mindenkorra igazolták a hozzájuk fűzött reményeket. Ebből következik, hogy a járműipar ma már a műanyagfelhasználásban mindjobban az élre tör. Sőt, a műanyagok fajtáit és az alkalmazás sokrétűségét tekintve úgyszólván máris az első helyen áll. Az itt következő képekkel a hazánkban megrendezésre került első ilyen nagyszabású nemzetközi gépipari műanyagkiállításnak csupán a szakmánkat közelebbről érintő termékeiről mutathatunk be — természetesen a teljesség igénye nélkül — szemelvényeket. Szó van azonban arról, hogy a kiállításon szereplő anyag jelentős részét vándorkiállítás során több vidéki városunkban is bemutatják. Mint már korábban részletesen beszámoltunk róla, az ATUKI-nál Vadász Ernő gépészmérnök vezetésével érdekes eljárást dolgoztak ki a kopott gépjármű alkatrészek ráolvasztott poliamid bevonatos javítására. A miskolci autójavítónál külön üzemrészt is berendeztek erre a célra. Minthogy a műanyagbevonatok kedvezően befolyásolják a hordozóanyag felületi sajátosságait, drágán és nehezen beszerezhető fémek (vörösréz, króm, ón stb.) takaríthatók meg általa. Amint a kiállított alkatrészek is bizonyítják, ennek a javítási módszernek az alkalmazási lehetősége nagyon sokrétű: tengelycsonkok, vízszivattyúházak fészkei, befecskendező szivattyúfedelek, kormány- és szelepbimbatengely, szelepemelő stb. javítható a ráolvasztott poliamid műanyagporos bevonattal. Az eddigi tapasztalatok szerint az ilyen módon javított alkatrészekkel újabb 40—80 ezer km-es teljesítményt is el lehet érni Kép és szöveg: ALMÁSSY TIBOR A Heinz—Fällige osztrák cég többek között különböző méretű fogaskerék-koszorúkkal, kúp- és ferdefogazású fogaskerekekkel, valamint csapágyakkal szemléltette a zömében PASL és —60 jelzésű műanyagaik sokrétű felhasználásának lehetőségeit. Az ezekből készített poliamid alkatrészek szívósak, vegyszerállók, zajtalanok és rendkívül könnyen munkálhatók A feldolgozástechnika pavilonjában a hazai gépek mellett sorakozott a külföldi kiállítók számos korszerű eszköze is. Az Untier Warenverkehr és Eisenhandel cég a Polyspray elnevezésű, üvegszál és gyantakeverék szóró berendezését ilyen ötletesen, tolmácsgépes filmvetítővel autóipari alkalmazása közben is szemléltette Az ebben a vitrinben látható ragyogóra krómozott bukósisakok és egyéb járműfelszerelési kellékek — nem tévedés — kivétel nélkül ugyancsak műanyagok: a műszakilag teljesen megbízható kemogalvanikus eljárással készültek. Ez a módszer merőben új lehetőségeket tárt fel a formatervezők előtt. Az így előállított alkatrészek az esztétikai előnyökön túl, csekély súlyukkal, korróziómentességükkel és a kitűnően tapadó öregedésgátló fémréteg révén vonták magukra a figyelmet Laboratóriumi kellékre vagy precíziós műszerre emlékeztetett ez a két, saválló akrilnitrilsztirol turánból 6 és 12 voltos telepek céljára készített akkumulátorház. A rendkívül könnyű és teljes áttetsző edények jelentős előnye, hogy az akkumulátor üzemi állapota (a lemezek minősége, iszapképződés stb.) állandóan szemmel tartható .