Autó-Motor, 1967. január-június (20. évfolyam 1-12. szám)

1967-06-06 / 11. szám

KI TUDJA, MIÉRT? Az előző feladványainkban látási és vakítási problémák okozták a balesetet. Most műszaki hibás gépkocsi balesetével kapcsolatban kérünk olvasóinktól — rejtvényként — néhány kérdésre választ. Teherautóval vidéken halálra gázoltak egy kerékpárost. A gépkocsi vezetője a baleset után elmondta, hogy látta a ko­csija elé került kerékpárost, fékezett is, de a fékpedált nem tudta lenyomni,­­ és fékezés hiányában a kerékpárost el­ütötte. A gépkocsivezető szerint a féke­zés hiánya okozta, hogy az autó a bal­eset után csak nagyobb távolságra állt meg, féknyom hátrahagyása nélkül. A rendőrség kipróbálta a gépkocsi fék­­berendezését, egymásután kb. hússzor fékezett, a fékpróbánál jelen volt a gép­kocsi vezetője is, aki szintén kipróbálta a fékberendezést , és ő is megállapí­totta, hogy a fékberendezés minden al­kalommal kifogástalanul működik! A fékpróbák után a gépkocsivezető el­len eljárás indult, s mivel a jármű nem sérült meg, engedélyezték a gépkocsi to­vábbi üzembentartását. Az új gépkocsivezető néhány nap múl­va azt tapasztalta, hogy egy alkalommal, útkereszteződés előtt, amikor fékezni akart, a fékpedált nem tudta lenyomni, és a gépkocsi fékezés nélkül keresztül­rohant a kereszteződésen (szerencsére baleset nélkül). A keresztezés után több­ször fékezett, s a fékberendezés minden alkalommal kifogástalanul működött. Észrevételét közölte munkahelyén, és mi­vel az új gépkocsivezető azonos hibára hivatkozott, mint a halálos balesetet okozó gépkocsivezető, a vállalat ügyin­tézői bejelentették az esetet a rendőrség Közlekedési Osztályán, ahonnan hozzám, a Műszaki Egyetem Gépjárművek Tan­székére irányították a bejelentőket. A gépkocsit kipróbáltam, többször fé­keztem vele, de a fék minden alkalom­mal kifogástalanul működött. Utasítot­tam a fuvaroztató vállalat vezetőjét, hogy a telep területén használják a ko­csit mindaddig, míg a bejelentésekben közölt hiba nem jelentkezik. Hosszas (több napi) üzemelés után értesítettek, hogy a gépkocsivezető nem tudja a fék­pedált lenyomni. A járművet felemel­tettem, miközben a gépkocsivezető a fék­pedált igyekezett nagy erővel lenyomni, s megállapítottam, hogy a kerekek for­gathatók, fékhatás nincs. Megbontottam a fékolajcsövet, s megállapítottam, hogy olajnyomás nincs. Lebontottam a csöve­ket a főfékhengerről, s akkor sem lehe­tett a fékpedált lenyomni, amiből meg­állapítható volt, hogy a hiba vagy a fék­pedál rudazataiban vagy a főfékhenger­ben van. A főfékhenger leszerelése után a rudazat könnyen mozgott, másik fő­fékhengernek a beszerelése után a hiba teljesen megszűnt. A főfékhenger szétszerelése után, saj­nos, semmi olyan hibát nem találtam, ami a leírt fékhibát okozta volna, sőt összerakva a főfékhengert, kipróbáltam, de a leírt hiba többé nem jelentkezett. A vizsgálat után adott szakvéleményemben leírtam, hogy a hibát a főfékhenger okozta, a halálos baleset történhetett a gépkocsivezető előadása szerint, és a hi­bát előre nem látható műszaki hibának kell tekinteni. A fuvarozási vállalattal a főfékhengert kicseréltettem. A szakvéle­mény alapján a gépkocsivezető ellen az eljárást megszüntették. A leírt halálos kimenetelű baleset után még több olyan balesetet vizsgáltam, amelynél azonos típusú teherautó féke­zés nélkül ütközött más gépkocsival, és a gépkocsivezetők (és kísérőjük is) arra hivatkoztak, hogy bár soha nem volt pa­nasz a fékszerkezetre, de a baleset al­kalmával a fékpedált nem tudták le­nyomni, annak ellenére, hogy a baleseti veszélyt már időben észlelték. Kértem, hogy ezekről a gépkocsikról a főfékhen­gereket cseréljék le. A fuvarozó vállala­tok műszaki vezetői a főfékhengereket nem voltak hajlandók lecserélni, mert, szerintük azok jók, és a balesetek a gép­kocsivezetők magatartása miatt történ­tek. Állításukat igazolva látták, mert ők nem észlelték soha a leírt fékhibát (pe­dál-fennakadást). Amikor ők kipróbál­ták a gépkocsikat, a fék jól működött, a hiba konkrét okét sem tudtam megadni, és a rendőrség által kiküldött többi mű­szaki szakértő hasonló balesetnél — az én szakvéleményemmel ellentétben — olyan szakvéleményt adott, hogy a bal­esetet nem műszaki hiba okozta. Két évvel az első halálos baleset után, 1964-ben az itt közölt helyszínrajz sze­rinti halálos baleset történt. Teherautó halálra gázolt egy fiatal tanítónőt. A ko­csi a gyalogos elütése után még 17,9 mé­tert vitte magával az áldozatát, majd a gyalogos elütése után 36 méterrel féke­zés nélkül állt meg. A gépkocsivezető kihallgatásakor műszaki hibára hivatko­zott, mert elmondása szerint ő látta a gyalogjárda és a járdasziget között a gyalogost (a későbbi áldozatot), akart is lassítani, de képtelen volt a fékpedált benyomni. A baleset előtt nem észlelt a kocsin hasonló fékhibát. A rendőrség műszaki szakértőt rendelt ki, aki a gépkocsit megvizsgálta, azzal többszöri fékezést hajtott végre, majd megállapította, hogy a fékberendezés ki­fogástalanul működik, és a balesetet nem műszaki hiba okozta. A rendőrség a gépkocsivezető ellen eljárást indított. Felkértek, hogy a halálos balesetet okozó gépkocsit műszakilag én is vizs­gáljam meg. A fékberendezés — normál fékezések­kel többszáz fékezést végezve — kifogás­talanul működött, de egy alkalommal, amikor nagyon gyorsan rúgtam a fék­pedálra, azt nem lehetett benyomni, és a kocsi fékezés nélkül gurult tovább. A kiszerelt főfékhenger hibáját sike­rült megállapítani; a gyár is elismerte a hibát, és a főfékhengereket hibátlan típusra kicserélték. Olvasóinknak feladványként az alábbi két kérdést adjuk fel: 1. Milyen műszaki hiba okozta a bal­esetet? 2. Milyen műszaki vizsgálattal lehetett volna a hibát megállapítani? Azok között, akik június 19-ig bekül­dik a helyes választ, a szerkesztőség ju­talomkönyveket sorsol ki. DR. TERNAI ZOLTÁN A 3. AUTÓKLUB életérM N­APTÁR A Szervezési Osztály közleménye JÚNIUS: 8- án, csütörtökön: Az Opel szakosztály klubestje. Pécs—Harkányfürdő—Siklós kirándulás megbeszélése. Felvitágosí­­tás: Jancsó Gyula 211-203 telefonon. 9- én, pénteken: A Touring Osztály klub­estje. 11- én, vasárnap: Grand Prix. Túrakocsik Európa-bajnokságának futama a Ma­gyar Autóklub rendezésében. Népligeti nagykör. de. 10 óra. 12- én, hétfőn: Beszámoló a Mlada­ Bo­leslav-i Skoda-gyárban tett látogatás­ról. A beszámolót Tóth Ernő tartja. Nyári túrák ismertetése. 13- án, kedden: A Volkswagen szakosztály klubestje. 14- én, szerdán: A Sportbizottság és a sportolók klubestje. 16- án, pénteken: Az NSU szakosztály klubestje. 17- 18-án, szombaton—vasárnap: A Tra­bant szakosztály kirándulása Keszt­hely—Hévízre (kemping). Felvilágosítás a 226-370 telefonon, Lendvai Henrik­nél. A Renault szakosztály kirándulása Ba­la­tonf­öld­várra. Túra­vezető: Csengery István. Találkozás 17-én, 15 órakor a Sport szálló presszójában. 18- án, vasárnap: A Simca szakosztály kirándulása Visegrádra. A József Attila Rallye Bajnokság H. futama Budapest—Mátra—Bükk hegy­ség—Budapest útvonalon. A BMC szakosztály paksi autótúrája. A túra alkalmával klubnap. Felvilágo­sítás: dr. Hauer Lajos, 150-624. 19- én, hétfőn: A Mercedes szakosztály klubestje. 20- án, kedden: Műszaki tanácsadás Tra­­bantosoknak. ..Fékek ellenőrzése és be­állítása”. Bemutatja: Sulyok István.­­ ..Korszerű kocsiápolás, korszerű anya­gokkal”. Előadó: Jakab László, az Autóápolási szaküzlet vezetője. — „Mű­emlékek és nevezetességek országutak mellett”. Bemutatják a Budapesti Fo­­toklub tagjai. — „Hogyan készül a szép felvétel?” Tanácsokat ad Bencze Pál, a „Foto” c. lap főszerkesztője. 21- én, szerdán: A Sportbizottság és a sportolók klubestje. 22- én, csütörtökön: A Ford szakosztály klubestje. „Mit ír a simca echo" — Malomsoki Jenő tudományos munka­társ előadása. 23- án, pénteken: A Touring Osztály klub­estje. 24- én, szombaton. ..Bütykölő délután” a BMW-600 és Isetta tulajdonosai részére, a Klub Műszaki Osztályának felügye­lete mellett. 25- én, vasárnap: Trabant-túra a Ba­­konyba; a Herendi Porcelángyár mú­zeumának megtekintése. Felvilágosítás: a reggeli órákban a 226-370 telefonon, Lendvai Henriknél. A hegyi gyorsasági verseny I. futama Visegrádon, a Panoráma-úton, a Ma­gyar Autóklub rendezésében. Felvilá­­gsítás a Sportosztály 116-022 telefon­on. A klubestek, ahol más időpont nincs feltüntetve, mindig 18 órakor kezdődnek, a Klub a„ Rómer Flóris u. 4/a. alatti székházában. 26

Next