Autó-Motor, 1968. július-december (21. évfolyam 13-24. szám)
1968-07-06 / 13. szám
MOSZKVA ÉS PÁRIZS KÖZÖTT közeledik majd az Ikarus 220-as család elsőszülöttje, a légrugózású, licenc alapján gyártott MAN-Rába 192 lóerős, padló alatti erőforrással rendelkező autóbusz. Az utasok fejpárnáiban szabályozható rádiókészülékek rejtőznek. Ruhatár, hangulatos olvasólámpa, panoráma ablakok, fényvédő roletta, szabályozható szellőztetés — a valóban kényelmes utazás feltételei. Nyolc ilyen buszt szállít az Ikarus az év második felében a Szovjetunióba. Sorozatgyártásuk jövőre kezdődik. De készül már az új Ikarus típuscsalád többi új tagja is: a városi, a városközi és a kétféle változatú csuklós autóbusz is. ELGÁZOLTA a radarkészüléket Csornán egy motoros. A Győr-Sopron megyei Rendőrfőkapitányság közlekedésrendészetének járőrei a Vöröshadsereg úton, a 27-es kilométerkő közelében éppen radarellenőrzést végeztek. Esett az eső, az út nyálkás, veszedelmesen síkos volt. Ennek ellenére, az érzékeny műszer egyszercsak nagy sebességgel közeledő járművet jelzett. Hamarosan feltűnt egy motoros: fiatal nő ült a nyeregben. Amikor megpillantotta a radarral ellenőrző rendőrjárőröket, megrémült. Hirtelen a fékre lépett. A motor széles ívben — vezetőjével együtt — belecsúszott a készülékbe. Személyi sérülés nem esett ugyan, de az érzékeny műszer teljesen tönkrement. SÚLYOS VESZTESÉG érte a nemzetközi autósportvilágot. A Porsche gyár olasz nemzetiségű versenyzője, a 35 éves Lodovico Scarfiotti június 8-án, a rossfeldi hegyiverseny edzésén kisodródott a pályáról, az új, nyolchengeres Porsche kocsival — amelynek ez lett volna a premierje — és halálra zúzta magát. Ez a nagyszerű sportember kétszer nyerte el az Európa hegyibajnoka címet. A SÖRIVÓK rettegésben tartják Svédország közlekedési rendőreit. A parkolóautomatákban ugyanis napról napra gyűlnek a bádoggyűrűk. Ezek mindegyike sörösdobozról való. Amióta egy ötletes sörivó felfedezte, hogy ezek a gyűrűk hajszálpontosan beleillenek az automaták réseibe, és ilyen módon helyettesíthetik az egykoronásokat, valóságos járványt öltött a „svindlizésnek” ez a módja. Egyetlen hét alatt százezer bádoggyűrűt találtak az automatákban. És az állampénztár számára ez éppen százezer korona veszteség . . . A GYORSHAJTÓKAT eredeti módon ,,vonják ki” a forgalomból Guatemalában. A nagyobb városokból induló járművezetőknek egy cédulát adnak, amire rábélyegzik indulásuk pontos idejét. A következő város bejáratánál a közlekedési rendőrök — szúrópróbaszerűen — leállítják a gépjárművezetőket és ellenőrzik a lapot. A táv és az eltelt idő alapján pontosan tudják, hogy ki, milyen gyorsan hajtott. Aki túl gyorsan ér oda, büntetést fizet. AUTÓSZERVIZT NYITOTTAK Lentiben és Letenyén, Zala megye két magyar—jugoszláv határmenti járási székhelyén a kisipari termelőszövetkezetek. ÚJ TÉRKÉPEK, leporellók, útikalauzok jelentek meg a balatoni üdülőhelyeken. A Veszprém és Somogy megyei Idegenforgalmi Hivatal közös kempingtájékoztatót is ad ki, s a könyvesboltokban már most megtalálható az új, hatnyelvű balatoni idegenforgalmi tájékoztató. Somogy megye színes idegenforgalmi térképe ugyancsak kapható már. AZ AUTÓKER az idén több típusból teher- és különleges gépkocsikat tárolt, amelyeket — a korábbi évek kiutalásos gyakorlatától eltérően — most már a helyszínen, készpénzért vásárolhatnak meg a közületek. Több millió forintért korszerű garázs- és szervizberendezéseket, műszereket — többek között kerékkiegyensúlyozókat, elektromos vizsgálópadokat, optikai kerékbeállítókat, fényszóró-ellenőrzőket — szereztek be, amelyeket bárki ugyancsak raktárról megvásárolhat. Az Autóker az említett cikkek árusításán kívül szervizállomások, valamint azok technológiájának és berendezéseinek a tervezésével is foglakozik. Így tehát ha valamelyik ktsz vagy termelőszövetkezet szervizállomást kíván létesíteni, tanácsért és tervekért — de gépekért is — az Autóker központjához (Bp., VI., Nagymező u. 9.) és vidéki kirendeltségeihez fordulhat. VÉGRE MEGKEZDTÉK a lábbal működtethető autópumpák sorozatgyártását a Szerencsi Vas- és Fémipari Vállalatnál, ötszázat készítenek a nagyon praktikus és keresett cikkből az első szériában. SZOVJET VEGYÉSZEK nagy hatású készítményt kísérleteztek ki az autóutak eljegesedése ellen. Por vagy oldat formájában alkalmazható, nagyon olcsó és veszélytelen mind az útburkolatra, mind az autógumira. Néhány perc alatt elolvasztja a jeget, és a betonutak burkolatát több napon át megvédi az eljegesedéstől. AZ ARAL-TÓ PARTVIDÉKÉT 1258 kilométeres új autóút köti össze Taskenttel. Az út két sivatagon és hat oázison vezet át és olyan vidékeket érint, ahol kőolaj-, földgáz-, arany- és grafitlelőhelyekre bukkantak, öntözéses földművelést folytatnak, legelőket hódítanak meg. Üzbegisztánban évente összesen több mint 1000 kilométernyi műutat építenek. A szilárd burkolatú utak hossza jelenleg eléri a 17 000 kilométert. A LONDONI CITY 300 utca keresztezésénél 1970-ig a közlekedési lámpákat számítógépekkel kapcsolják össze. A beruházás, amelytől a forgalom folyamatosságának jelentős javulását remélik, 116 millió fontba kerül. Későbbi időpontra további 500, városon kívüli utca kereszteződésénél tervezik megvalósítani az elektronikus forgalomirányítást. FELTŰNÉST KELTŐ JÁRMŰVET tartóztattak fel a rendőrök Hága egyik főútvonalán. Két vállalkozó szellemű fiatalember egy fürdőkádat kerekekkel, moped-motorral és hozzá tartozó hajtóművel, kormánnyal és egyéb nélkülözhetetlen felszereléssel látott el. A furcsa sportkocsit a rendőrség azon a címen tiltotta ki a forgalomból, hogy nem volt ellátva előírásszerű világítóberendezéssel. Tallózás a világsajtóból A japán Nissan Motor Company a Datsun Sport egy javított változatát hozta piacra, amelyet már úgy terveztek, hogy megfeleljen az USA kormánya által megkívánt új biztonsági szabványoknak. Az új modell előnyei: kettős főfékhenger, biztonsági ajtózár, három ponton rögzített biztonsági öv, a biztonsági koncepció alapján készült műszerfal, ütközést csökkentő kormányrúd, fejtámla stb. Ahhoz képest, hogy az 1968-as személykocsik számára az USA új szabványa 18 biztonsági tételt ír elő. az új japán kocsi túlnőtt a korán, mert 2 olyan módosítás is szerepel rajta, amelyet Amerikában csak 1969-re fognak előírni. (Japan Business News) A világhírű Mini-kocsik gyártója, a BMC, illetve új nevén British Motor Holdings és Anglia legnagyobb autóbusz- és teherautógyára, a Leyland Motor Corp. fuzionált. Így egyetlen vállalattá tömörült a brit tulajdonban levő gépkocsiipar zöme. A többi nagy angol autógyár amerikai tulajdonban, vagy az amerikai tőke ellenőrzése alatt áll: az angol Ford az amerikai anyavállalaté, a Vauxhall főrészvényese a General Motors, a Rootes cégé pedig a Chrysler. A British Leyland Motor Corp. néven létrejött társulás a világ nagy autógyártói között így most a hatodik helyre került — a General Motors, a Ford, a Chrysler, a Fiat és a Volkswagen mögé. Az új vállalat célja a font devalválása által kínált előnyök kihasználásával együttes erővel rohamot indítani a külföldi piacok megszerzéséért. Évi forgalma kb. 800 millió font lesz, alkalmazottainak száma mintegy 200 000. Aktíváinak értéke több mint 500 millió font, amelyből 315 millió font a BHM-tól származik. A BMH részei: Austin és a hozzá tartozó Wolseley, Jaguar, MG és Riley, valamint a Morris. A Leyland részei: Albion, AEC, Thornycroft és a Triumph Motor. A két vállalat közül a BMC (BMH) a személykocsigyártás terén az utóbbi években visszaeső, a Leyland viszont a haszonjárműgyártásban állandóan emelkedő jelleget mutatott. A külföldi piacon való megerősödés mellett az egyesülés valószínű további előnye lesz ennek az eltérő konjunktúrahelyzetnek a kiegyenlítődése, és kedvezőbb lesz a két cég pozíciója a három másik amerikai érdekeltségű angol céggel szemben is. (Le Monde) Az USA-ban olyan fajta útburkolat használatát tervezik, amely a gépjárművek fékútját kb 60%-kal megrövidíti. Állítólag nagy ellenállóképességű és a szokványos burkolatoknál éjjel jobban látható. Alapanyagul a Synopal nevű dán anyag szolgál. Olyan útburkolaton, amely 30%-ban Synopalból, 70%-ban mészkőből készült, az átlagos fékút 100 km/óránál 83 m. Ezzel szemben a normál amerikai közutakon ilyen sebességnél a fékutat 140 m-ben adják meg. Mivel az újfajta burkolat viszonylag drága, egyelőre csak a közúti forgalom bizonyos erősen veszélyeztetett pontjain fogják felhasználni. (Markt Informationen) A bajbajutott autósok-motorosok szolgálatára is nyilvános segélykérő telefonállomásokat szerel fel a posta a kisebb falvakban. Olyan helységekben, ahol a postahivatalok nem tartanak állandó szolgálatot, könnyen megközelíthető helyen nyilvános telefonokat állítanak fel. A postahivatal zárórája után ezeket a készülékeket bekapcsolják a legközelebbi, éjjel-nappal szolgálatot tartó központba. Eddig 360 ilyen állomást szereltek fel és 1969 végére kiépítik az országos hálózatot