Autó-Motor, 1969. január-június (22. évfolyam 1-12. szám)
1969-01-06 / 1. szám
ÖT ÉVE ALAKULT MEG a GTE városi szervezetének gépjármű szakosztálya a székesfehérvári Ikarusgyárban. Számos tervezési és kivitelezési problémát oldottak meg: 1986-ban például hat új gyártmány kialakításában nyújtottak segítséget. Tavaly a 311-es típusú autóbusz gyártmánybírálatát készítették el. Javaslataik megvalósításával az autóbuszgyártásban évi 200 ezer forint önköltségcsökkentést tudnak felmutatni. A szakosztály érdeme a többi között a karosszéria-gyártásban alkalmazható műanyaghab technológiája, a különféle idomok, profilok gyártása hidraulikus célgéppel, számos alkatrész készítése más anyagból, gazdaságosabb módszerrel. Segítséget adtak a gyárnak a nagy beruházási munkákhoz, az új üzemcsarnok építéséhez is. Foglalkoznak a jövőben az újításokkal, közreműködnek például az új, 8 méteres autóbusz-család kialakításában is. HARMINCEZER hivatásos gépkocsivezető jelent meg tavaly Budapesten a közlekedési vállalatok házi KRESZ-vizsgáin. Az FKBT és a Közlekedésrendészet akciójaként lebonyolított elméleti KRESZ-vetélkedők selejtezői után minden száz versenyző közül egy jutott tovább. A következő fordulóban már csak 50 gépkocsivezető mérte össze a tudását. A döntőre előreláthatólag még januárban, a tévé nyilvánossága előtt kerül sor. A rendező bizottság az Autóklubbal karöltve az idén érdekes programot ígérő előadássorozatot szervez a magánautósoknak, motorosoknak, sőt a Budapesti Közlekedési Vállalat bevonásával a KRESZ- szabályok ismertetését megszervezik a villamos, trolibusz, autóbusz és HÉV utasainak körében is. A SZOVJETUNIÓ LEGFELSŐ TANÁCSÁNAK decemberi ülésén Nyikolaj Bajbakov miniszterelnök-helyettes, az Állami Tervbizottság elnöke közölte, hogy 1969-ben befejeződnek az előkészületek Togliattivárosban az új személyautó-típus gyártására. Az idén a Szovjetunió 847 000 gépkocsit bocsát ki, ebből félmillió a teherautó. Növelik az új Volga, Moszkvics és Zaporozsec modellek termelését. „MI A HIBA?” címmel jelent meg dr. Ternai Zoltán új könyve a Műszaki Könyvkiadó gondozásában. Időt és pénzt takarít meg a gépjárművezető, ha kocsijának apró hibáit maga tudja kijavítani. Segítséget ad ehhez a könyv azzal is, hogy ismerteti a baleseteket előidéző műszaki hibákat, s külön vezetéstechnikai tanácsokat ad a kezdő vezetők részére. Külön fejezet foglalkozik az autó gondozásával is. A sok rajzzal illusztrált könyv ára mindössze 11 forint. ÚJ FELADATRA készül a Nagykanizsai Finommechanikai Vállalat lámpaüzeme. Az Egyesült Izzóval együttműködve jelentős szovjet megrendelésnek tehet eleget: a megrendelő autófényszóró lámpákat vár az üzemtől. A kanizsaiak a gépsorokat új üzemépületben szerelik fel, száz dolgozójuk vesz részt az Egyesült Izzóban továbbképzésen, hogy még az év elején megkezdhessék az új típusú autólámpák sorozatgyártását. A KARTOGRÁFIAI VÁLLALAT újabb kiadványokkal gazdagítja keresett autótérkép-sorozatát: a jugoszláv, olasz, csehszlovák, bolgár, román térképek után most a két Németország, valamint Franciaország autótérképeit is elkészíti és még az idén forgalomba is bocsátja őket. Megkezdték az Európa teljes úthálózatát — az újabban épült autóutakat is — magában foglaló autóatlasz szerkesztését is. Sikerrel ért véget a tudomány és technika fejlődésének eddigi legjelentősebb állomása, amelyre az űrkorszak kezdetét jelző Gagarin-utazás óta a Földön kívüli világ meghódítása érdekében az ember vállalkozott. A 112 méteres rakétakolosszus által felröpített amerikai űrhajó három utasával elérkezett a Holdhoz, és azt tízszer megkezdve, épségben leszállt a földi óceán kijelölt térségében. Az emberiség e hősei hatnapos útjuk során majdnem egymillió kilométert száguldottak át a világűrben. Megdöntöttek nemcsak minden eddigi magassági, hanem sebességi rekordot is, hiszen óránként 40 ezer kilométeres tempóval közelítették meg a Föld légkörét, s ezt a rohanást 35 km/órára mérsékelve értek talajt a tenger vizén. Új korszak küszöbére vezettek ezzel, hogy talán már ebben az esztendőben rá is léphessen az ember az első idegen égitestre. Hogy ez lehetővé vált, ezrek és ezrek működtek közre, tudósok és technikusok, a Szovjetunióban és Amerikában, amikor kicserélték és közkinccsé tették kutatásaik, tapasztalataik eredményeit. Az emberiség békéjének, az államok és népek békés együttélésének jelképe tehát az ilyen vállalkozás.Záloga lehet a földlakók szebb jövőjének Meggyorsítják a biztosítási kárrendezést Tíz éve, 1959-ben vált kötelezővé nálunk a szövetkezeti és magángépjárművek szavatossági biztosítása. Tíz éve, hogy az ilyen járművek üzembentartói helyett az Állami Biztosító téríti meg az általuk ilyen minőségben okozott károkat. Ez idő alatt a személyautók állománya tízszeresére, a motoroké háromszorosára emelkedett. S a szavatossági biztosítás alapján az AB a károsultaknak 1959-ben 200 ezer forintot, míg 1968- ban 40 milliót fizetett ki. A tíz év előtti összeg 200-szorosát! Ebből kb. 6 millió forintot járadék címén folyósít. A jubileumi esztendőre az AB újabb lépést tett a kárrendezés meggyorsítására. Megállapodott az Autófenntartó Ipari Tröszttel, hogy az állami Autójavítóknál előnyt biztosít az AB ügyfeleinek. Az AFIT vállalta, hogy ez évtől az AB szavatossági és casco-ügyfelei számára Moszkvics, Trabant, Skoda, Wartburg, Renault, Fiat, Volkswagen és Warszawa kocsik helyreállítására a budapesti Autójavítóknál évi 110 ezer, a vidékieknél 65 ezer óra javító-kapacitást tart fenn. Diszpécserszolgálattal nyilvántartják, hol van szabad kapacitás, s a karambolos kocsikat oda irányítják. Az ügyfélnek tehát nem kell szaladgálnia műhely után, hanem a Biztosítótól megkaphatja a szükséges felvilágosítást. Mivel nyáron a Balaton körül sok a karambol, hogy ezeket a járműveket ezentúl ne kelljen nagy távolságra vinni javításra, a Biztosító tárgyal arról, hogy az AFIT megfelelő üzemeket létesítsen, illetőleg fejlesszen a Magyar Tenger legforgalmasabb helyein. A Mávaut Főműhelyében elkészült az első magyar emeletes autóbusz, amely a nagyvárosok szűk utcáiban is biztonságosan, viszonylag gyorsan szállíthatja száz utasát. A 4,25 m magas, 10,86 m hoszszú, 2,5 m széles — 180 lóerős motorral hajtott — jármű építéséhez az Ikarus-56 típus karosszériáját használták fel. Először a kanyargós, lejtős, szűk utcákkal rendelkező Pécs város forgalmiban próbálják ki (MTI — Kacsor László feb .) )