Autó-Motor, 1969. január-június (22. évfolyam 1-12. szám)

1969-01-06 / 1. szám

ÖT ÉVE ALAKULT MEG a GTE városi szervezetének gépjármű szakosztálya a székesfehérvári Ikarus­­gyárban. Számos tervezési és kivitelezési problémát oldottak meg: 1986-ban például hat új gyártmány kialakításában nyújtot­tak segítséget. Tavaly a 311-es típusú autóbusz gyártmánybírálatát készítették el. Javaslataik megvalósításával az autó­­buszgyártásban évi 200 ezer forint ön­költségcsökkentést tudnak felmutatni. A szakosztály érdeme a többi között a ka­rosszéria-gyártásban alkalmazható mű­anyaghab technológiája, a különféle ido­mok, profilok gyártása hidraulikus cél­géppel, számos alkatrész készítése más anyagból, gazdaságosabb módszerrel. Se­gítséget adtak a gyárnak a nagy beru­házási munkákhoz, az új üzemcsarnok építéséhez is. Foglalkoznak a jövőben az újításokkal, közreműködnek például az új, 8 méteres autóbusz-család kialakításá­ban is. HARMINCEZER hivatásos gépkocsivezető jelent meg ta­valy Budapesten a közlekedési vállalatok házi KRESZ-vizsgáin. Az FKBT és a Köz­lekedésrendészet akciójaként lebonyolított elméleti KRESZ-vetélkedők selejtezői után minden száz versenyző közül egy jutott tovább. A következő fordulóban már csak 50 gépkocsivezető mérte össze a tudását. A döntőre előreláthatólag még januárban, a tévé nyilvánossága előtt kerül sor. A rendező bizottság az Autóklubbal kar­öltve az idén érdekes programot ígérő előadássorozatot szervez a magánautósok­­nak, motorosoknak, sőt a Budapesti Köz­lekedési Vállalat bevonásával a KRESZ- szabályok ismertetését megszervezik a vil­lamos, trolibusz, autóbusz és HÉV uta­sainak körében is. A SZOVJETUNIÓ LEGFELSŐ TANÁCSÁNAK decemberi ülésén Nyikolaj Bajbakov miniszterelnök-helyettes, az Állami Terv­­bizottság elnöke közölte, hogy 1969-ben befejeződnek az előkészületek Togliatti­­városban az új személyautó-típus gyártá­sára. Az idén a Szovjetunió 847 000 gép­kocsit bocsát ki, ebből félmillió a teher­autó. Növelik az új Volga, Moszkvics és Zaporozsec modellek termelését. „MI A HIBA?” címmel jelent meg dr. Ternai Zoltán új könyve a Műszaki Könyvkiadó gondozá­sában. Időt és pénzt takarít meg a gép­­járművezető, ha kocsijának apró hibáit maga tudja kijavítani. Segítséget ad eh­hez a könyv azzal is, hogy ismerteti a baleseteket előidéző műszaki hibákat, s külön vezetéstechnikai tanácsokat ad a kezdő vezetők részére. Külön fejezet fog­lalkozik az autó gondozásával is. A sok rajzzal illusztrált könyv ára mindössze 11 forint. ÚJ FELADATRA készül a Nagykanizsai Finommechanikai Vállalat lámpaüzeme. Az Egyesült Izzóval együttműködve jelentős szovjet megren­delésnek tehet eleget: a megrendelő autó­fényszóró lámpákat vár az üzemtől. A kanizsaiak a gépsorokat új üzemépület­ben szerelik fel, száz dolgozójuk vesz részt az Egyesült Izzóban továbbképzé­sen, hogy még az év elején megkezdhes­sék az új típusú autólámpák sorozatgyár­tását. A KARTOGRÁFIAI VÁLLALAT újabb kiadványokkal gazdagítja keresett autótérkép-sorozatát: a jugoszláv, olasz, csehszlovák, bolgár, román térképek után most a két Németország, valamint Fran­ciaország autótérképeit is elkészíti és még az idén forgalomba is bocsátja őket. Meg­kezdték az Európa teljes úthálózatát — az újabban épült autóutakat is — magá­ban foglaló autóatlasz szerkesztését is. Sikerrel ért véget a tudomány és technika fejlődésének eddigi legjelentősebb állomása, amely­re az űrkorszak kezdetét jelző Gagarin-utazás óta a Földön kívüli világ meghódítása érde­kében az ember vállalkozott. A 112 méteres rakétakolosszus ál­tal felröpített amerikai űrhajó három utasával elérkezett a Holdhoz, és azt tízszer megke­zdve, épségben leszállt a földi óceán kijelölt térségében. Az emberiség e hősei hatnapos út­juk során majdnem egymillió kilométert száguldottak át a világűrben. Megdöntöttek nem­csak minden eddigi magassági, hanem sebességi rekordot is, hiszen óránként 40 ezer kilo­méteres tempóval közelítették meg a Föld légkörét, s ezt a rohanást 35 km/órára mérsé­kelve értek talajt a tenger vi­zén. Új korszak küszöbére ve­zettek ezzel, hogy talán már ebben az esztendőben rá is lép­hessen az ember az első idegen égitestre. Hogy ez lehetővé vált, ezrek és ezrek működtek közre, tudósok és technikusok, a Szovjetunióban és Ameriká­ban, amikor kicserélték és köz­kinccsé tették kutatásaik, ta­pasztalataik eredményeit. Az emberiség békéjének, az álla­mok és népek békés együtt­élésének jelképe tehát az ilyen vállalkozás.Záloga lehet a föld­lakók szebb jövőjének Meggyorsítják a biztosítási kárrendezést Tíz éve, 1959-ben vált kötelezővé nálunk a szövetkezeti és magángépjárművek sza­vatossági biztosítása. Tíz éve, hogy az ilyen járművek üzembentartói helyett az Állami Biztosító téríti meg az általuk ilyen minőségben okozott károkat. Ez idő alatt a sze­mélyautók állománya tízszeresére, a motoroké háromszorosára emelkedett. S a szava­tossági biztosítás alapján az AB a károsultaknak 1959-ben 200 ezer forintot, míg 1968- ban­ 40 milliót fizetett ki. A tíz év előtti összeg 200-szorosát! Ebből kb. 6 millió forintot járadék címén folyósít. A jubileumi esztendőre az AB újabb lépést tett a kárrendezés meggyorsítására. Megállapodott az Autófenntartó Ipari Tröszttel, hogy az állami Autójavítóknál előnyt biztosít az AB ügyfeleinek. Az AFIT vállalta, hogy ez évtől az AB szavatossági és casco-ügyfelei számára Moszkvics, Trabant, Skoda, Wartburg, Renault, Fiat, Volks­wagen és Warszawa kocsik helyreállítására a budapesti Autójavítóknál évi 110 ezer, a vidékieknél 65 ezer óra javító-kapacitást tart fenn. Diszpécserszolgálattal nyilván­tartják, hol van szabad kapacitás, s a karambolos kocsikat oda irányítják. Az ügyfél­nek tehát nem kell szaladgálnia műhely után, hanem a Biztosítótól megkaphatja a szükséges felvilágosítást. Mivel nyáron a Balaton körül sok a karambol, hogy ezeket a járműveket ezentúl ne kelljen nagy távolságra vinni javításra, a Biztosító tárgyal arról, hogy az AFIT megfelelő üzemeket létesítsen, illetőleg fejlesszen a Magyar Tenger legforgalmasabb helyein. A Mávaut Főműhe­lyében elkészült az első magyar emele­tes autóbusz, amely a nagyvárosok szűk utcáiban is bizton­ságosan, viszonylag gyorsan szállíthatja száz utasát. A 4,25 m magas, 10,86 m hosz­­szú, 2,5 m széles — 180 lóerős motorral haj­tott — jármű építé­séhez az Ikarus-56 típus karosszériáját használták fel. Elő­ször a kanyargós, lejtős, szűk utcákkal rendelkező Pécs vá­ros forgalmiban pró­bálják ki (MTI — Kacsor László feb­ .)­ ­)

Next