Autó-Motor, 1969. július-december (22. évfolyam 13-24. szám)

1969-07-06 / 13. szám

A MAGYAR-OSZTRÁK JÁRMŰIPARI KOOPERÁCIÓ JEGYÉBEN Fock Jenő miniszterelnök látogatása a Steyr-gyárban Fock Jenő miniszterelnök auszt­riai látogatása során több ízben ki­hangsúlyozta a két ország közötti gazdasági kapcsolatok jelentőségét. A külkereskedelmi forgalom fejlő­désén túlmenően számos kooperá­ciós megállapodás jött létre a vegy­ipar, műanyagipar, alumíniumipar és nem utolsósorban a jármű- és mezőgépipar terén. Járműipari vonatkozásban a leg­jelentősebb a Steyr—Daimler—Puch konszern, valamint számos magyar vállalat közötti együttműködés. En­nek jelenlegi állásáról és a további lehetőségekről tájékozódott Fock Jenő miniszterelnök, amikor meg­látogatta a Steyr törzsgyárat, ahol a teherautók, traktorok, motorok is készülnek. Üdvözlő beszédében dr. Roesler vezérigazgató rövid pillantást vetett a múltra, arra az időre, amikor a Steyr—Daimler—Puchnak lerakata volt Budapesten, majd a második világháború utáni évekre, amikor a Csepel Autógyárban Steyr-licenc alapján indult meg a magyar jár­műmotor- és teherautó-gyártás. (Is­meretes, hogy annak idején a Steyr­­licenc bevezetésében Fock elvtárs­nak döntő szerepe volt.) A vezérigazgató ezután ismertette a kooperáció jelenlegi állását. Több mint egy évvel ezelőtt a Steyr-művek a Magyar Külkeres­kedelmi Bankkal keretszerződést írt alá, amely rögzítette a kooperá­ció általános érvényű szabályait. Tavaly decemberben jött létre az első konkrét kooperációs megállapo­dás a Steyr és a Vörös Csillag Trak­torgyár között 100 lóerőn felüli ne­héz, összkerékhajtású traktorok közös gyártására. A Dutra-Steyr—110 nevet viselő traktorok az ez évi bécsi és buda­pesti Nemzetközi Vásárokon kerül­tek első ízben bemutatásra, és érté­kesítésük sikerrel megindult. Autóbusz-vonalon pedig megszü­letett az Ikarus és az osztrák Sau­­rer-művek (a Steyr—Daimler—Puch Rt. leányvállalata) közös terméke, a Saurer—Ikarus luxus távolsági au­tóbusz, amely ugyancsak szerepelt a BNV-n. Ebből az autóbuszból már több darab fut Ausztriában, és ren­delések érkeztek Dél-Amerikából is. Az Ikarus—Mogilrt—Saurer együtt­működés különben már régebbi ke­letű: Kuwaitban, Egyiptomban több mint 200 Saurer-motoros Ikarus­­autóbusz fut igen jó eredménnyel. A Csepel Autógyárral is folynak kooperációs tárgyalások. Ezeknek első látható eredménye, a Steyr-ve­zetőfülkével szerelt D—462 és D— 464 teherautó-típus sikeresen szere­pelt a BNV-n. Néhány hete írták alá a Steyr és a Hódmezővásárhelyi Mezőgazdasá­gi Gépjavító Vállalat, valamint a Komplex és az Agrotröszt képvise­lői azt a kooperációs szerződést, amelynek tárgya mezőgazdasági ön­felszedő rakodókocsik közös fejlesz­tése és gyártása. A Steyr-magyar kooperáció ki­­terjesztésére a Puch-kiskocsi, a Haf­linger terepjáró és a Maxi­moped vonatkozásában a tárgyalások most vannak folyamatban. Dr. Roesler vezérigazgató Fock miniszterelnököt mint a Steyr régi barátját üdvözölte, és kifejezte azt a reményét, hogy a Steyr-magyar kooperáció oly pozitívan fejlődik majd tovább, amint azt mindkét partner őszintén kívánja. A közös ebédnél Fock Jenő mi­niszterelnök pohárköszöntőjében új­ra kitért a magyar—osztrák ipari kooperáció, ezen belül a Steyr­rel való együttműködés jelentőségére és annak a meggyőződésének adott ki­fejezést, hogy a közeljövőben újabb jelentős együttműködési megállapo­dások megkötésére kerül sor. Az „österreichi­sches Verkehrsbü­re” feliratú Saurer-Ika­­rus luxuskiviteli­ tá­volsági autóbusz padlóváza és futó­műve Saurer-gyárt­­mány, 180 lóerős mo­torja Steyr, karos­­­szériája, belső beren­dezése pedig Ikarus Fock Jenő, részletesen megvitatta a kooperáció fejleszté­sének lehetőségeit dr. Roeslerrel. (A háttérben K. Jérôme, a Steyr-konszern kooperációs irodájának veze­tője) .

Next