Autó-Motor, 1969. július-december (22. évfolyam 13-24. szám)
1969-07-06 / 13. szám
A MAGYAR-OSZTRÁK JÁRMŰIPARI KOOPERÁCIÓ JEGYÉBEN Fock Jenő miniszterelnök látogatása a Steyr-gyárban Fock Jenő miniszterelnök ausztriai látogatása során több ízben kihangsúlyozta a két ország közötti gazdasági kapcsolatok jelentőségét. A külkereskedelmi forgalom fejlődésén túlmenően számos kooperációs megállapodás jött létre a vegyipar, műanyagipar, alumíniumipar és nem utolsósorban a jármű- és mezőgépipar terén. Járműipari vonatkozásban a legjelentősebb a Steyr—Daimler—Puch konszern, valamint számos magyar vállalat közötti együttműködés. Ennek jelenlegi állásáról és a további lehetőségekről tájékozódott Fock Jenő miniszterelnök, amikor meglátogatta a Steyr törzsgyárat, ahol a teherautók, traktorok, motorok is készülnek. Üdvözlő beszédében dr. Roesler vezérigazgató rövid pillantást vetett a múltra, arra az időre, amikor a Steyr—Daimler—Puchnak lerakata volt Budapesten, majd a második világháború utáni évekre, amikor a Csepel Autógyárban Steyr-licenc alapján indult meg a magyar járműmotor- és teherautó-gyártás. (Ismeretes, hogy annak idején a Steyrlicenc bevezetésében Fock elvtársnak döntő szerepe volt.) A vezérigazgató ezután ismertette a kooperáció jelenlegi állását. Több mint egy évvel ezelőtt a Steyr-művek a Magyar Külkereskedelmi Bankkal keretszerződést írt alá, amely rögzítette a kooperáció általános érvényű szabályait. Tavaly decemberben jött létre az első konkrét kooperációs megállapodás a Steyr és a Vörös Csillag Traktorgyár között 100 lóerőn felüli nehéz, összkerékhajtású traktorok közös gyártására. A Dutra-Steyr—110 nevet viselő traktorok az ez évi bécsi és budapesti Nemzetközi Vásárokon kerültek első ízben bemutatásra, és értékesítésük sikerrel megindult. Autóbusz-vonalon pedig megszületett az Ikarus és az osztrák Saurer-művek (a Steyr—Daimler—Puch Rt. leányvállalata) közös terméke, a Saurer—Ikarus luxus távolsági autóbusz, amely ugyancsak szerepelt a BNV-n. Ebből az autóbuszból már több darab fut Ausztriában, és rendelések érkeztek Dél-Amerikából is. Az Ikarus—Mogilrt—Saurer együttműködés különben már régebbi keletű: Kuwaitban, Egyiptomban több mint 200 Saurer-motoros Ikarusautóbusz fut igen jó eredménnyel. A Csepel Autógyárral is folynak kooperációs tárgyalások. Ezeknek első látható eredménye, a Steyr-vezetőfülkével szerelt D—462 és D— 464 teherautó-típus sikeresen szerepelt a BNV-n. Néhány hete írták alá a Steyr és a Hódmezővásárhelyi Mezőgazdasági Gépjavító Vállalat, valamint a Komplex és az Agrotröszt képviselői azt a kooperációs szerződést, amelynek tárgya mezőgazdasági önfelszedő rakodókocsik közös fejlesztése és gyártása. A Steyr-magyar kooperáció kiterjesztésére a Puch-kiskocsi, a Haflinger terepjáró és a Maximoped vonatkozásában a tárgyalások most vannak folyamatban. Dr. Roesler vezérigazgató Fock miniszterelnököt mint a Steyr régi barátját üdvözölte, és kifejezte azt a reményét, hogy a Steyr-magyar kooperáció oly pozitívan fejlődik majd tovább, amint azt mindkét partner őszintén kívánja. A közös ebédnél Fock Jenő miniszterelnök pohárköszöntőjében újra kitért a magyar—osztrák ipari kooperáció, ezen belül a Steyrrel való együttműködés jelentőségére és annak a meggyőződésének adott kifejezést, hogy a közeljövőben újabb jelentős együttműködési megállapodások megkötésére kerül sor. Az „österreichisches Verkehrsbüre” feliratú Saurer-Ikarus luxuskiviteli távolsági autóbusz padlóváza és futóműve Saurer-gyártmány, 180 lóerős motorja Steyr, karosszériája, belső berendezése pedig Ikarus Fock Jenő, részletesen megvitatta a kooperáció fejlesztésének lehetőségeit dr. Roeslerrel. (A háttérben K. Jérôme, a Steyr-konszern kooperációs irodájának vezetője) .