Autó-Motor, 1969. július-december (22. évfolyam 13-24. szám)
1969-11-21 / 22. szám
dúló kanyarlámpát, de egy Pallas utastere mindezeken túl nagyobb luxussal rendelkezik, mint a D—Special, a D—Super vagy akár a DS—20, illetve 21 modellek. A kétkörös biztonsági szerverék, a szervokormány, a hidropneumatikus rugózás és az automatikus nívószabályozás előnyeit mindegyik nagy Citroen kocsi nyújtja, de a Pallas félautomatikus sebességváltóját, kuplungozás nélküli kapcsolását, fűtőszálas hátsóablakát, a második hátsó hangszóróját, különleges kárpitanyagát, szőnyegeit nem találhatjuk meg a többi, ennél olcsóbb D, illetve DS jelzésű Citroeneken. Egy mai Pallas abba a nívós európai kategóriába tartozik, ahol minden műszaki és esztétikai kialakítást, minden teljesítményadatot, no meg minőségi mutatót a Jaguar—XJ 2,8 literes Super, a Mercedes-Benz—230. 250, a hathengeres Volvo—164 Automat, illetve más hasonló értékű autók mutatóival együtt mérik. Most, hogy utaztunk ezzel a Citroennel, átnéztük mi is jó néhány angol, francia, német, olasz és svéd tesztvizsgálat számait. A gyorsulókészség mérésénél néhány tizedmásodperc lemaradása van ugyan egy-egy fázisban a Pallasnak, de a végsebessége nem kevesebb, mint a konkurrenseké. A benzinfogyasztása viszont takarékosabb, mint azoké a típusoké, amelyekkel hasonlítani szokták, ami elsősorban a jól áramvonalazott karosszériának köszönhető. A sajátságos formának, amelynek légellenállása még a 180—180 km/ó közötti tempónál sem okoz menettulajdonsági zavarokat. Az a Pallas, amellyel mi is utaztunk, az ATUKI egyik tudományos munkatársának keze alatt igen változatos meneteket tartalmazó — városi forgalom, autópálya és terep — bemutatók során átlagosan 12—14,5 liter 96 oktános benzint igényelt száz kilométernyi útra. Ugyanak Azt már rég megoldották a Citroen konstruktőrei, hogy a kocsi fényszórói a terheléstől függetlenül mindig azonos szinten maradjanak. További lépés volt, amikor két éve rendszeresítették a jódizzókat, illetve olyan lámpatestbe helyezték azokat, amelyek a kanyarodásnak megfelelően el is tudnak fordulni. Ezt az újdonságot is alaposan kipróbálhatták, amíg a szériakocsiknál alkalmazni kezdték. A lámpaburkolat függőleges csíkozása — ezt csak most tudtuk meg hitelesen a gyár képviselőjétől — kizárólag erősítő, merevítő célt szolgál Sok autós álma valósul meg ebben a műszerben, amelynek külső gyűrűjén sablonfigurák utalnak minden autó sebezhető pontjaira. Például egy olajoskanna rajza a motorkenésre, más ábra a fék, fékolaj, a hűtés, az akkutöltés, a külső világítás működésére adhat választ. Ha ezek bármelyikével — tízféle hibaforráshoz kapcsolódik a műszer — valami nincsen rendben, akkor a gyűrű közepén élénkvörösre felizzik egy jelző. Ennek a fénynek külön kontrollja is van, tehát amíg nem villan fel ez a „varázsszem”, addig csak az útra kell figyelni. Nagyszerű dolog! Ha a féktárcsa betétje olyan mértékig kopik, hogy már cserére szorul, akkor is felgyullad a műszer jelzőfénye, amely a rajz szerinti módon kapcsolódik a betéthez. Azt pedig a fénykép mutatja, milyen is a sebességváltó közelében az egyik mellső tárcsafék