Autó-Motor, 1970. január-június (23. évfolyam 1-12. szám)

1970-02-21 / 4. szám

A SZEMÉLYAUTÓ-KERESKEDELEMRŐL írta: CSŰRI ISTVÁN, a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat vezérigazgatója . A vállalat tevékenysége arra irányul, hogy a lakosság és a közületek személygépkocsi-keresletét minél telje­sebben és színvonalasabban elégítse ki. Áruforgalmi te­vékenységünket jelenleg azonban az áruhiánnyal együtt járó vonások jellemzik. Hazánkban a személygépkocsi-ellátottság még nem ért el magas fokot, a szocialista országok között is csak leg­feljebb középhelyet foglalunk el. A beszerzés fő for­rása a szocialista országokból származó választékbővítő, hiány­enyhítő import, valamint a tőkés relációból való behozatal, amely kiegészítő jellegű. Az elmúlt esztendőben több mint 25 000 személygépko­csit importáltunk. Vállalatunk forgalmánál ez több mint 25%-os emelkedést mutat, azonban a lakosság ellátásá­nál a bázisindex 100%. Ugyanis 1969-ben vontuk tevé­kenységi körünkbe a közületi személygépkocsi-ellátást, s az e célra behozott, autók eredményezték a jelzett felfutást. A múlt év végén is még azt reméltük, hogy a lakosság részére több személygépkocsit tudunk biztosítani — szerződéseink erre méltán engedtek következtetni —, azonban a gyárak egy része nem tudta kötelezettségét teljesíteni. Az olaszországi sztrájk nemcsak a Fiat­gyártmányok beszerzésében okozott lemaradást, hanem kiterjedt többek között a Polski Fiatok importjára is. Az 1969-es év folyamán viszont bővítettük a választé­kot. Arra törekedtünk, hogy a kínálatot a kereslet ösz­­szetételéhez igazítsuk, összesen 13 gyártmány 27 típu­sát importálta a vállalat. Először jelent meg hazai piacon a Fiat-500-as típus, a Polski Fiat, ismét megin­dult a Zastava és egyéb (Fiat, Renault, Ford, Volkswa­gen) gyártmányok — most már remélhetőleg folyamatos — beszerzése. Igen nagy erőfeszítéseket tettünk a behozatal növelé­sére, aminek hatása az 1969 utáni esztendőkben érezteti majd pozitív hatását. Ellátási gondjaink 1969-ben nem enyhültek, sőt szapo­rodtak; az ún. kielégítetlen rendelésállomány több mint kétszeresére növekedett, s év végére a magánvásárlók­nál megközelítette a 70 000 darabot, közületeknél pedig túlhaladta a 8000-et. A magánautósok igényeinél a mennyiségen kívül igen sok gondot okoz vállalatunk számára a rendelések ösz­­szetétele. A kereslet 70° 0-a két gyártmányra, a Trabant­ra és a Wartburgra irányul, s különös problémát jelent a legkisebb kategória, a Trabant iránt megnyilvánuló kereslet kielégítése. Helyettesítő típusként a Fiat-500-ast szereztük be, azon­ban az import viszonylag kis volumene miatt a hiányon enyhítenünk nem sikerült. Sikeresebb volt — termé­szetesen a beszerzési lehetőségeink adta kereteken be­lül — a Wartburgot helyettesítő típusok forgalomba ho­zatala, mivel itt bővebb választékot biztosíthattunk Fiat-850, Renault R-4, Volkswagen, Ford, Polski Fiat és egyéb kocsikkal, összesen 9000 vásárlónk állt át az év folyamán az említett típusokra, s ezzel 9000 család részére sikerült megrövidítenünk a várakozás idejét. A közületeket illetően is hasonló jellegű problémákkal küzdünk. A több mint 8000 darabos közületi igény 60 d­íj­ában Volgát kérnek. A közületek ellátását a népgazda­sági tervben előírt kontingens szabályozza. Erre a célra 5500 személygépkocsit szerezhetünk be. Az 1970. évi Volga-behozatal igen minimális, mindössze 500 darab. Megtettük azonban az intézkedéseket, hogy a közületek autóellátásánál fennakadás ne álljon elő: megfelelő mennyiségű Warszawa beszerzését biztosítottuk, és ki­sebb számban — ahogyan ezt a gyár kapacitása lehe­tővé teszi — Polski Fiat 1500-as típust. A kontingenst tehát árualappal kitöltöttük, azokat az igényeket, ame­lyek valóban szükségletként jelentkeznek, ha Volgával nem is, de Warszawával ki tudjuk elégíteni. Az elmúlt esztendő erőfeszítései nemcsak az értékesítés lebonyolítására irányultak, hanem arra is, hogy az 1970-es évi behozatalt megfelelően előkészítsük. Ennek tulajdonítható, hogy már ez év elején több mint 35 000 személygépkocsi importját biztosítottuk szerződéssel. Ez a „lakossági értékesítést” tekintve, ez évben 50%-os felfutást jelent. Várható, hogy 1970-ben nagyobb forgalmat érünk el ab­ban az esetben, ha a folyamatban levő, szocialista és tőkés importra irányuló tárgyalásaink eredményre ve­zetnek. Az év folyamán több új típussal jelenünk meg a hazai piacon, mint pl. a Moszkvics-412, a Skoda S-100. A Skoda- és a Moszkvics-rendelők tehát már az új tí­pusok megvételével számolhatnak. Tőkés relációból nem­­ valószínű, hogy a választékot bővíteni tudjuk, továbbra is a Fiat, Volkswagen és Renault gyártmányokat fog­juk eladni. A használt személygépkocsik értékesítését felölelő tevé­kenységünk 1969-ben jelentősen fokozódott, a forgalom a bázis­ esztendőhöz viszonyítva megduplázódott. Mind több autótulajdonos — magános és közület — ismeri fel azokat az előnyöket, amelyeket részükre mind az el­adásnál, mind a vételnél az állami kereskedelem jelent. A kocsit a tulajdonosoktól a Röppentyű utcai és a deb­receni üzemegységünk előnyös feltételekkel megvásá­rolja, illetve az autót bizományi értékesítésre átveszi. Ugyanakkor a vevők számára vállalatunk biztosítékot jelent, hogy a vásárlás reális árakon történik, összefoglalva az 1970. évi személygépkocsi-helyzetet, megállapítható, hogy­ az ellátás elsősorban a lakosság részére jelentősen javulni fog. Az igényeket azonban teljes egészében sem mennyiségben, sem összetételben még nem tudjuk kielégíteni. Értékesítési rendszerünknél továbbra is a korábban vállalatunk számára kötelezően előírt gyakorlatot folytatjuk, a rendeléseket mind a la­kosságnál, mind pedig a közületeknél sorszámok sze­rint elégítjük ki. A vállalat továbbra sem rendelkezik olyan joggal, hogy a soron kívüli kiadási kérelmeket elbírálja, teljesítse. Vásárlóink tájékoztatását az eddig szokásos módon vé­gezzük a sajtóközleményeken keresztül, illetve szemé­lyes megkeresésnél Autószalonjaink adnak informá­ciókat. Igen sok gondot okoz számunkra a kereskedelmi kul­­turáltság növelése. Jelenleg mindössze két Autószalon­nal és egy ún. repassz-üzemmel rendelkeznek. Ez a há­lózat már az elmúlt év forgalmának lebonyolításához sem volt elegendő, s ez a körülmény hatott ki a kultu­ráltság rovására. A megfelelő hálózat és a szükséges ka­pacitás biztosítására az intézkedéseket megtettük. Nem­csak az azonnali feladatok megoldására gondoltunk, hanem kidolgoztuk a vállalat perspektivikus áruforgal­mi, fejlesztési és üzletpolitikai koncepcióját. Ez a koncepció a negyedik és ötödik ötéves terv idő­szakát öleli fel. Abban az esetben, ha fejlesztési elkép­zeléseinket sikerül végrehajtanunk, biztosítottnak lát­szik, hogy a kereskedelem kulturáltságának növelésére tett erőfeszítéseink máig a közeljövőben eredményre ve­zetnek. Ehhez kértük felettes szerveink támogatását és segít­ségét.

Next