Autó-Motor, 1970. január-június (23. évfolyam 1-12. szám)
1970-02-21 / 4. szám
A SZEMÉLYAUTÓ-KERESKEDELEMRŐL írta: CSŰRI ISTVÁN, a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat vezérigazgatója . A vállalat tevékenysége arra irányul, hogy a lakosság és a közületek személygépkocsi-keresletét minél teljesebben és színvonalasabban elégítse ki. Áruforgalmi tevékenységünket jelenleg azonban az áruhiánnyal együtt járó vonások jellemzik. Hazánkban a személygépkocsi-ellátottság még nem ért el magas fokot, a szocialista országok között is csak legfeljebb középhelyet foglalunk el. A beszerzés fő forrása a szocialista országokból származó választékbővítő, hiányenyhítő import, valamint a tőkés relációból való behozatal, amely kiegészítő jellegű. Az elmúlt esztendőben több mint 25 000 személygépkocsit importáltunk. Vállalatunk forgalmánál ez több mint 25%-os emelkedést mutat, azonban a lakosság ellátásánál a bázisindex 100%. Ugyanis 1969-ben vontuk tevékenységi körünkbe a közületi személygépkocsi-ellátást, s az e célra behozott, autók eredményezték a jelzett felfutást. A múlt év végén is még azt reméltük, hogy a lakosság részére több személygépkocsit tudunk biztosítani — szerződéseink erre méltán engedtek következtetni —, azonban a gyárak egy része nem tudta kötelezettségét teljesíteni. Az olaszországi sztrájk nemcsak a Fiatgyártmányok beszerzésében okozott lemaradást, hanem kiterjedt többek között a Polski Fiatok importjára is. Az 1969-es év folyamán viszont bővítettük a választékot. Arra törekedtünk, hogy a kínálatot a kereslet öszszetételéhez igazítsuk, összesen 13 gyártmány 27 típusát importálta a vállalat. Először jelent meg hazai piacon a Fiat-500-as típus, a Polski Fiat, ismét megindult a Zastava és egyéb (Fiat, Renault, Ford, Volkswagen) gyártmányok — most már remélhetőleg folyamatos — beszerzése. Igen nagy erőfeszítéseket tettünk a behozatal növelésére, aminek hatása az 1969 utáni esztendőkben érezteti majd pozitív hatását. Ellátási gondjaink 1969-ben nem enyhültek, sőt szaporodtak; az ún. kielégítetlen rendelésállomány több mint kétszeresére növekedett, s év végére a magánvásárlóknál megközelítette a 70 000 darabot, közületeknél pedig túlhaladta a 8000-et. A magánautósok igényeinél a mennyiségen kívül igen sok gondot okoz vállalatunk számára a rendelések öszszetétele. A kereslet 70° 0-a két gyártmányra, a Trabantra és a Wartburgra irányul, s különös problémát jelent a legkisebb kategória, a Trabant iránt megnyilvánuló kereslet kielégítése. Helyettesítő típusként a Fiat-500-ast szereztük be, azonban az import viszonylag kis volumene miatt a hiányon enyhítenünk nem sikerült. Sikeresebb volt — természetesen a beszerzési lehetőségeink adta kereteken belül — a Wartburgot helyettesítő típusok forgalomba hozatala, mivel itt bővebb választékot biztosíthattunk Fiat-850, Renault R-4, Volkswagen, Ford, Polski Fiat és egyéb kocsikkal, összesen 9000 vásárlónk állt át az év folyamán az említett típusokra, s ezzel 9000 család részére sikerült megrövidítenünk a várakozás idejét. A közületeket illetően is hasonló jellegű problémákkal küzdünk. A több mint 8000 darabos közületi igény 60 díjában Volgát kérnek. A közületek ellátását a népgazdasági tervben előírt kontingens szabályozza. Erre a célra 5500 személygépkocsit szerezhetünk be. Az 1970. évi Volga-behozatal igen minimális, mindössze 500 darab. Megtettük azonban az intézkedéseket, hogy a közületek autóellátásánál fennakadás ne álljon elő: megfelelő mennyiségű Warszawa beszerzését biztosítottuk, és kisebb számban — ahogyan ezt a gyár kapacitása lehetővé teszi — Polski Fiat 1500-as típust. A kontingenst tehát árualappal kitöltöttük, azokat az igényeket, amelyek valóban szükségletként jelentkeznek, ha Volgával nem is, de Warszawával ki tudjuk elégíteni. Az elmúlt esztendő erőfeszítései nemcsak az értékesítés lebonyolítására irányultak, hanem arra is, hogy az 1970-es évi behozatalt megfelelően előkészítsük. Ennek tulajdonítható, hogy már ez év elején több mint 35 000 személygépkocsi importját biztosítottuk szerződéssel. Ez a „lakossági értékesítést” tekintve, ez évben 50%-os felfutást jelent. Várható, hogy 1970-ben nagyobb forgalmat érünk el abban az esetben, ha a folyamatban levő, szocialista és tőkés importra irányuló tárgyalásaink eredményre vezetnek. Az év folyamán több új típussal jelenünk meg a hazai piacon, mint pl. a Moszkvics-412, a Skoda S-100. A Skoda- és a Moszkvics-rendelők tehát már az új típusok megvételével számolhatnak. Tőkés relációból nem valószínű, hogy a választékot bővíteni tudjuk, továbbra is a Fiat, Volkswagen és Renault gyártmányokat fogjuk eladni. A használt személygépkocsik értékesítését felölelő tevékenységünk 1969-ben jelentősen fokozódott, a forgalom a bázis esztendőhöz viszonyítva megduplázódott. Mind több autótulajdonos — magános és közület — ismeri fel azokat az előnyöket, amelyeket részükre mind az eladásnál, mind a vételnél az állami kereskedelem jelent. A kocsit a tulajdonosoktól a Röppentyű utcai és a debreceni üzemegységünk előnyös feltételekkel megvásárolja, illetve az autót bizományi értékesítésre átveszi. Ugyanakkor a vevők számára vállalatunk biztosítékot jelent, hogy a vásárlás reális árakon történik, összefoglalva az 1970. évi személygépkocsi-helyzetet, megállapítható, hogy az ellátás elsősorban a lakosság részére jelentősen javulni fog. Az igényeket azonban teljes egészében sem mennyiségben, sem összetételben még nem tudjuk kielégíteni. Értékesítési rendszerünknél továbbra is a korábban vállalatunk számára kötelezően előírt gyakorlatot folytatjuk, a rendeléseket mind a lakosságnál, mind pedig a közületeknél sorszámok szerint elégítjük ki. A vállalat továbbra sem rendelkezik olyan joggal, hogy a soron kívüli kiadási kérelmeket elbírálja, teljesítse. Vásárlóink tájékoztatását az eddig szokásos módon végezzük a sajtóközleményeken keresztül, illetve személyes megkeresésnél Autószalonjaink adnak információkat. Igen sok gondot okoz számunkra a kereskedelmi kulturáltság növelése. Jelenleg mindössze két Autószalonnal és egy ún. repassz-üzemmel rendelkeznek. Ez a hálózat már az elmúlt év forgalmának lebonyolításához sem volt elegendő, s ez a körülmény hatott ki a kulturáltság rovására. A megfelelő hálózat és a szükséges kapacitás biztosítására az intézkedéseket megtettük. Nemcsak az azonnali feladatok megoldására gondoltunk, hanem kidolgoztuk a vállalat perspektivikus áruforgalmi, fejlesztési és üzletpolitikai koncepcióját. Ez a koncepció a negyedik és ötödik ötéves terv időszakát öleli fel. Abban az esetben, ha fejlesztési elképzeléseinket sikerül végrehajtanunk, biztosítottnak látszik, hogy a kereskedelem kulturáltságának növelésére tett erőfeszítéseink máig a közeljövőben eredményre vezetnek. Ehhez kértük felettes szerveink támogatását és segítségét.