Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-09-21 / 18. szám

Néhány lapszámmal ezelőtt rö­vid hírben tájékoztattuk ol­vasóinkat arról, hogy az AFIT Központi Porlasztóbeállító Szolgá­lata a Vili., Pogány József utca (volt Víg utca) 13. alól az AFIT Teherautójavító Vállalat XVIII., Fó­ti út 62. alatti telephelyére (telefon: 409-330, vagy 409-331/187-es mellék) költözött. A hagyományos autós kerületben kaptak tehát ismét helyet, ahol — Kecskeméti József kereskedelmi igazgatóhelyettes tájékoztatása sze­rint — hosszú távlatra is biztosítva látszik a közkedvelt szolgálat to­vábbi zavartalan munkája. A jól képzett szakember-törzsgárda is változatlan, sőt, fiatal munkatár­sakkal most újabb erősítést is kap­tak. Korábbi látogatásaink kapcsán „A Porlasztószolgálat tanácsai” címen többször közöltünk már olyan írá­sokat, amelyek mondanivalóját az itt dolgozó szakemberek mindenna­pi munkája során gyűjtött tapasz­talataiból merítettük. Ezt a gyakor­latot szeretnénk folytatni. Most Ponó Pál, a szolgálat vezetője, valamint Zentai Emil és Czira Já­nos munkatársak éppen egy érdekes típuspéldára hívták fel figyelmün­ket. Aznap hoztak be fogyasztásmérés­re egy nem is olyan régi évjáratú személyautót, amely egyedül, ön­magában iskolapéldája volt azoknak a rejtett motívumoknak, amelyek közrejátszanak abban, hogy egy autó a viszonylag jól beállított kar­burátor ellenére is­­ az átlagos normán felül túlfogyaszt. Gazdája arról panaszkodott, hogy nem érti, miért, de mióta szabadságáról visz­­szaérkezett, meglepően megnőtt a kocsija étvágya. Pedig mindössze néhány ezer kilométert utazott a legutóbbi műszaki ellenőrzés óta, s főleg vidéki utakon. Mielőtt a Porlasztószolgálat szak­emberei a karburátor és a gyújtás ellenőrzéséhez hozzáfogtak volna, a következő, valóban klasszikusan túlfogyasztást előidéző „apróbb hi­bákat” regisztrálták. Mind a négy gumiban (hőtágulási biztonsági okokra hivatkozva) az előírtnál jó­val alacsonyabb levegőnyomást biz­tosított a tulajdonosa. A gyárilag megszabott kerékösszetartásnak már nyoma sem maradt. Ez, mint kide­rült, azért következett be, mert a MESTERFOGÁSOK kocsival elég gyakran és tartósan közlekedtek „bakhátas” dűlőutakon, ahol a gördülő kerekeket a vi­szonylag keskeny, mély csapás tar­tósan és „erőszakosan” szétterpesz­tette. Az autó hűtődísze kívülről karácsonyfa módjára volt felékesít­ve a legkülönbözőbb emlékplaket­tekkel, amelyek — minthogy útját állták a levegőáramlásnak — való­sággal a teljesen felhúzott, illetve reteszett hűtőzsalu szerepét töltöt­ték be. Annyi rés azonban mégis maradt, hogy azokon a szúnyogok és az alkonyati bogarak azért be­csapódhattak (folyóparti horgászta­nyákon járt gyakran a kocsi tulaj­donosa!), és tetemeik valósággal el­lepték a hűtőlamellák jelentős ré­szét, így aztán nem csoda, hogy gyakran felforrt a víz, a kocsi tel­jesítménye (úttartása) fokozatosan romlott és természetesen mindezek­kel összefüggésben a fogyasztás is rohamosan emelkedett. Nos, ezek mind-mind olyan jelen­ségek, amelyek már önmagukban is túlfogyasztást okozhatnak. * Minden bizonnyal nagyon sok autós bosszankodik most, a nagy nyári túrák után csupán azért, mert ko­csija nem a megszokott módon vi­selkedik a városi forgalomban. A leggyakoribb motorbetegség az úgy­nevezett fals levegő zavaró hatása, amely nagymértékben felhígítja a robbanótérbe kerülő benzin-levegő arányát. Ennek is tulajdonítható, hogy a motor járása — különösen alacsonyabb fordulatszám mellett — egyenlőtlenné válik, az intenzívebb gázpedál-lenyomást a motorfordu­latszám emelkedése nem követi szinkronban, vagyis az autó „meg­torpan”. Az ilyen jelenségek okát a kezdeti szakaszban rendszerint a túrautak során fellazult szívócső vagy a karburátor állapotára vezet­hetjük vissza. Ilyenkor még a tünet orvoslása is egyszerű: csupán a fel­lazult anyákat kell utánahúzni. De ha ezt elmulasztjuk, az esetleges vetemedéseket már csak a műhe­lyekben és nagy költséggel tudják helyrehozni. Jellegzetesen a nagy túrák utáni időszak hozza a felszínre a fals le­vegő okozta tünetekkel pontosan el­lentétes, úgynevezett feldúsulásos üzemzavar-jelenséget. Ez még a legtökéletesebb karburátorbeállítás mellett is felléphet, ha annak leve­gőigényét az eredeti szűrő nem tud­ja biztosítani. A mai modern, mik­­ropórusú papír levegőszűrők csak addig tölthetik be maradéktalanul a szerepüket, amíg a parányi ré­szecskék el nem tömődnek. Az el­szennyeződött levegőszűrő termé­szetesen nagy szívóhatást kelt és a karburátor normális működésének egyensúlyát megbontja, károsan be­folyásolja. Következésképpen a mo­tor járása ingadozó lesz, a teljesít­ménye csökken, és természetesen a fogyasztás is lényegesen emelkedik. A Porlasztószolgálatnál legutóbb egy ilyen elszennyeződött levegő­szűrős Fiat személyautónál (2 db, mikropólusú levegőszűrő) százszá­zalékos többletfogyasztást mértek! Az ilyen nemkívánatos üzemanyag­­feldúsulás természetesen sokba, na­gyon sokba kerül. Ugyanakkor az elégtelen égés következtében az autó füsttel is dúsabban szennyezi a levegőt.* Ezúttal csupán az őszi átálláshoz adott a Porlasztószolgálat néhány általános érvényű tippet, tanácsot. Úgy ígérték, a következő alkalom­mal néhány típusjelenség mesterfo­gásairól is szólnak... (almássy) A tévénézőket, rádióhallgatókat bosz­­szantja, ha olyan autót túráztatnak a közelben, amelynek hatástalanok a za­varszűrői. Az ilyen hiba természetesen a kocsi normális ü­zemét és a fogyasztását is kedvezőtlenül befolyásolja. Ezzel az egyszerű kis műszerrel azonban kiszű­rik, majd megszüntetik vagy megjavít­ják az ilyen hibát is a szakműhelyben (Gönczi Béla rajza) A mai modern és egyre bonyolultabb szerkezeti elemeket rejtő autóknál nem elég csupán érzéssel rátapintani a hiba okozójára. A sztroboszkópot, valamint a vákuum-, zárásszög-, fordulatszám- és elektromosságmérőt tartalmazó műszer­egység segítsége a kocsink gazdaságos és megbízható működésének beállításához nélkülözhetetlen Az ikerporlasztós autók különösen finom beállítást igényelnek. Érzésből, hallásból ugyancsak hiába próbálnánk az ilyen munkát elvégezni. A legkisebb eltérés — különösen részterheléseknél — érzékel­hetően kihat a motor működésére. A­ szinkron-teszt beállító műszerrel azonban percek alatt tökéletes együttműködésre tudjuk bírni a porlasztókat

Next