Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-09-21 / 18. szám

Füstgáz- vizsgálat Wankel-motorokkal Az autósvilág legfrissebb hírei között arról olvashatunk, hogy a Wankel-típusú belső­égésű motorok — Európában az NSU Ro—80, Japánban a Toyo Kogyo — füstgáz­­analízisei is kielégítették a California Test előírásait. A hír annál is inkább érdekes, mert a füstgáz „méregtelenítésé­vel” eddig csak a külön szerkezeti megoldással készített, levegőbefú­­vásos és katalikus utánégetés, illet­ve az elektronikus vezérlésű üzem­anyag-befecskendezés formájában tudtak eredményt elérni. A Wankel-típusú motorok széria­­szerű kialakítása már magában fog­lalja az erre vonatkozó megoldáso­kat is. Az európai Wankel-motoron, NSU Ro—80 típusjelöléssel részben itt, Európában, próbapadon és próba­pályán 90 000 km-es futáspróbával, részben egy Amerikába átküldött motoron teljes részletességgel vé­gigpróbálták a California Testet! Különösen elemző vizsgálatot vé­geztek a füstgázban levő, emberi szervezetre káros összetevőkre, pél­dául a szénhidrogénre, illetve Ci,H,,, hexánra és a CO szénmonoxidra vonatkozóan. Az eredmények pozi­tívak voltak, akárcsak a japán Toyo Kogyo típusnál. Ez is, de egyéb motorikus eredmé­nyek is azt igazolják, hogy ez a kezdetben sokat vitatott motorkonst­rukció napjainkban egyre-másra aratja sikereit. A Wankel—NSU gyártású forgódu­gattyús motorok tengerentúli to­vábbfejlesztését a Toyo Kogyo gyár 1961-ben indította el. Ennek a fej­lesztésnek az első produktuma 1967 májusában készült el, s ezt köve­tően a típussor is kialakult Mazda 110—S, Mazda R—1001 Mazda R— 130 jelölésekkel. A japán személy­­gépkocsikban 1969. decemberrel be­zárólag összesen 36 000 db Wankel­­típusú motort építettek be. A kedvező füstgáz-analízisekkel kapcsolatosan önként adódik a kér­dés, hogy milyen módon lehetett a Wankel-típusú motoroknál ezt a közegészségügy szempontjából is fontos eredményt elérni! Sajnos, az NSU Ro-80 vizsgálati eredményei erre nem térnek ki, de a Toyo Kogyo ismertetése néhány olyan szempontot közöl, amelyek az alapvető konstrukciós azonosságból kifolyólag átültethetők az NSU Ro— 80 típusra is! Mit is tesz valójában a Toyo Ko­gyo? Kedvező eredményüket részben a kipufogócsatornába bevezetett leve­gő és ennek utóégető hatása miatt előálló nagyobb kipufogógáz-hő­mérsékletben kell keresnünk (az erre vonatkozó méréseket az 1. áb­rán közöljük), részben pedig a két gyújtógyertya alkalmazásában. A kettőzött gyújtógyertya ezen túl­menően az effektív középnyomás­nál és a fajlagos üzemanyagfo­gyasztásnál is érezteti kedvező ha­tását (ennek igazolását a 2. ábra szemlélteti). A Wankel-motorok kedvező ered­ményei — különösen a füstgáz ala­kulására vonatkozóan — a motortí­pus elterjedésének további előretö­rését jelentik, amit Európában az NSU Ro—80, Mercedes C—111, Cit­roen M—35, Japánban a Toyo Ko­gyo és Mazda típusai igazolnak. Minden autógyár számára igen fon­tos az amerikai piacokon való sike­res műszaki és üzleti prosperitás, amelynek elérését többek között olyan műszaki fejlesztések fémjel­zik, mint az 1968-ban bevezetett Bosch—VW típusú elektronikus üzemanyag-befecskendezés, újab­ban pedig a Wankel-motorok „mé­­regtelenített” füstgázai. Kiss Győző oki. gépészmérnök Az egyik Wankel­­motoros NSU-kocsi behajózása a tenge­ren túlra . . . 1. ábra Az NSU Ro-SO két­­tárcsás Wankel-mo­­torja a csatlakozó folyadékos nyoma­tékváltóval, illetve a kocsi első kerekét meghajtó tengely­csonk és a tárcsa­fék vázlata — Teljes terhelésnél — Menetteljesítményeknél motor tora. szám 2. ábra

Next