Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-09-21 / 18. szám
Füstgáz- vizsgálat Wankel-motorokkal Az autósvilág legfrissebb hírei között arról olvashatunk, hogy a Wankel-típusú belsőégésű motorok — Európában az NSU Ro—80, Japánban a Toyo Kogyo — füstgázanalízisei is kielégítették a California Test előírásait. A hír annál is inkább érdekes, mert a füstgáz „méregtelenítésével” eddig csak a külön szerkezeti megoldással készített, levegőbefúvásos és katalikus utánégetés, illetve az elektronikus vezérlésű üzemanyag-befecskendezés formájában tudtak eredményt elérni. A Wankel-típusú motorok szériaszerű kialakítása már magában foglalja az erre vonatkozó megoldásokat is. Az európai Wankel-motoron, NSU Ro—80 típusjelöléssel részben itt, Európában, próbapadon és próbapályán 90 000 km-es futáspróbával, részben egy Amerikába átküldött motoron teljes részletességgel végigpróbálták a California Testet! Különösen elemző vizsgálatot végeztek a füstgázban levő, emberi szervezetre káros összetevőkre, például a szénhidrogénre, illetve Ci,H,,, hexánra és a CO szénmonoxidra vonatkozóan. Az eredmények pozitívak voltak, akárcsak a japán Toyo Kogyo típusnál. Ez is, de egyéb motorikus eredmények is azt igazolják, hogy ez a kezdetben sokat vitatott motorkonstrukció napjainkban egyre-másra aratja sikereit. A Wankel—NSU gyártású forgódugattyús motorok tengerentúli továbbfejlesztését a Toyo Kogyo gyár 1961-ben indította el. Ennek a fejlesztésnek az első produktuma 1967 májusában készült el, s ezt követően a típussor is kialakult Mazda 110—S, Mazda R—1001 Mazda R— 130 jelölésekkel. A japán személygépkocsikban 1969. decemberrel bezárólag összesen 36 000 db Wankeltípusú motort építettek be. A kedvező füstgáz-analízisekkel kapcsolatosan önként adódik a kérdés, hogy milyen módon lehetett a Wankel-típusú motoroknál ezt a közegészségügy szempontjából is fontos eredményt elérni! Sajnos, az NSU Ro-80 vizsgálati eredményei erre nem térnek ki, de a Toyo Kogyo ismertetése néhány olyan szempontot közöl, amelyek az alapvető konstrukciós azonosságból kifolyólag átültethetők az NSU Ro— 80 típusra is! Mit is tesz valójában a Toyo Kogyo? Kedvező eredményüket részben a kipufogócsatornába bevezetett levegő és ennek utóégető hatása miatt előálló nagyobb kipufogógáz-hőmérsékletben kell keresnünk (az erre vonatkozó méréseket az 1. ábrán közöljük), részben pedig a két gyújtógyertya alkalmazásában. A kettőzött gyújtógyertya ezen túlmenően az effektív középnyomásnál és a fajlagos üzemanyagfogyasztásnál is érezteti kedvező hatását (ennek igazolását a 2. ábra szemlélteti). A Wankel-motorok kedvező eredményei — különösen a füstgáz alakulására vonatkozóan — a motortípus elterjedésének további előretörését jelentik, amit Európában az NSU Ro—80, Mercedes C—111, Citroen M—35, Japánban a Toyo Kogyo és Mazda típusai igazolnak. Minden autógyár számára igen fontos az amerikai piacokon való sikeres műszaki és üzleti prosperitás, amelynek elérését többek között olyan műszaki fejlesztések fémjelzik, mint az 1968-ban bevezetett Bosch—VW típusú elektronikus üzemanyag-befecskendezés, újabban pedig a Wankel-motorok „méregtelenített” füstgázai. Kiss Győző oki. gépészmérnök Az egyik Wankelmotoros NSU-kocsi behajózása a tengeren túlra . . . 1. ábra Az NSU Ro-SO kéttárcsás Wankel-motorja a csatlakozó folyadékos nyomatékváltóval, illetve a kocsi első kerekét meghajtó tengelycsonk és a tárcsafék vázlata — Teljes terhelésnél — Menetteljesítményeknél motor tora. szám 2. ábra