Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-09-21 / 18. szám

Kétütem — négyütem Nem, ez alkalommal sem arról akarunk beszélgetni, hogy milyen műszaki kü­lönbség van e két munkamódszer között, hanem közöljük az egyik legnagyobb olasz szakújságban megjelent rövid táb­lázatot. Mindennek az ad érdekességet, hogy a régi és fejlett olasz motorkerék­páripar — a kis motoroktól és a robogó­tól eltekintve — nagyjában négyütemű motorokat gyárt, mégpedig igen tekinté­lyes választékban. A cikk azt igyekszik bizonyítani, hogy az egyszerűbb technológiával, és ezért olcsóbban gyártható kétütemű motor na­gyobb feladatok megoldására alkalmas, és emellett karbantartása, javítása ol­csóbb és kevésbé munkaigényes, mint az ott­honos és kedvelt négyütemű, összehasonlításul a jellegzetes olasz Aer­­macchit és a Ducatit állította szembe a japán gyártmányú, kétütemű Yamahával (amelynek piacra törése ellen jelentős vámtarifával védekeznek az olaszok, és tegyük mindjárt hozzá, nem is ered­ménytelenül). Minden további magyarázat helyett né­zegessük át ezt a táblázatot: önsúly, kg Legn. seb., km/ó Az olasz Aermacchi éppen úgy egyhengeres, négyütemű és felülvezérelt, mint mellette levő „honfitársa’, az ohc vezérlésű Ducati. A jobb szélen az azonos hen­gerűrtartalmú, de kéthengeres és főleg kétütemű, olajszivattyús Yamaha motorja látható AERMACCHI DUCATI YAMAHA 350 GT SPRINT 350 SCRAMBLER 350/R3 Hengerszára 1 henger, fekvő 1 henger, álló 2 henger, álló Munkamódszer 4 ütem 4 ütem 2 ütem Hengerürtart., kein 343 340 348 Furat-löket, mm 74x80 76x75 61 x 59,6 Sűrítési arány 9 :1 9,5 :1 7,5 : 1 Teljesítm., LE/ford. 25/7000 25/8000 36/7000 Seb.váltó fok.száma 4 5 5 Gumiméret J®u, 2.75x19" 3.50x19" 3.00­x 18" 3.50x18" 4.00x18" 3.50x18" 146 133 154 160 120 173 Ára lírában 439 000 420 000 820 000 VESPA-TALÁLKOZÓ Hangulatos észak-olaszországi kisváros Alba, amelynek festői környezetében gyűltek össze Európa minden tájá­ról a Vespa-klubok hagyományos nemzetközi találkozó­jának résztvevői. A városka bejáratánál Vespás őrszemek fogadták az ér­kezőket, hogy a meszbről jött motorosoknak kijáró ked­vességgel és előzékenységgel kísérjék őket szálláshe­lyükre. Az elsők között érkeztünk, és így alkalmunk volt üdvözölni az utánunk érkező 27 ország Vespa-klubjainak mintegy 300 képviselőjét. A Vespa legifjabb rajongói ki­csi oldalkocsikban, míg az idősebbek — a veterán klub­tagok — szóló BMW-motor­okkal érkeztek a találko­zóra. A háromnapos színes programban szerepelt egy robo­­gós felvonulás, ahol a legújabb Vespa-Rallye-tól kezdve szinte az összes évjáratú robogók részt vettek. Érdekes szakmai filmvetítések, jelvénycserék tarkítot­ták a programot. A város polgármestere —, aki alapító tagja az albai Vespa-klubnak — fogadást adott a talál­kozó tiszteletére. Megható volt az a figyelmesség és sze­retet, ahogy velünk, magyarokkal bántak. Az utcán sé­tálók, az autókban ülők üdvözöltek, családokhoz invi­táltak, és a találkozón való első részvételünk emlékére a legszebb serleget és plakettet kaptuk ajándékba. Jávor András Bp. XI., Csurgói út 27. EGY LENINGRÁDI BENZINKÚTNÁL... Magyar nemzeti színű zászlóval díszített Vespa-motor a nemzetközi találkozó menetének élén . . . fényképeztem le ezt a háromkerekű lakókocsi-szerel­vényt, amellyel két fiatal svájci turista járta a Szovjetunió országútjait BOJÁR SÁNDOR 19

Next