Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-09-21 / 18. szám
Kétütem — négyütem Nem, ez alkalommal sem arról akarunk beszélgetni, hogy milyen műszaki különbség van e két munkamódszer között, hanem közöljük az egyik legnagyobb olasz szakújságban megjelent rövid táblázatot. Mindennek az ad érdekességet, hogy a régi és fejlett olasz motorkerékpáripar — a kis motoroktól és a robogótól eltekintve — nagyjában négyütemű motorokat gyárt, mégpedig igen tekintélyes választékban. A cikk azt igyekszik bizonyítani, hogy az egyszerűbb technológiával, és ezért olcsóbban gyártható kétütemű motor nagyobb feladatok megoldására alkalmas, és emellett karbantartása, javítása olcsóbb és kevésbé munkaigényes, mint az otthonos és kedvelt négyütemű, összehasonlításul a jellegzetes olasz Aermacchit és a Ducatit állította szembe a japán gyártmányú, kétütemű Yamahával (amelynek piacra törése ellen jelentős vámtarifával védekeznek az olaszok, és tegyük mindjárt hozzá, nem is eredménytelenül). Minden további magyarázat helyett nézegessük át ezt a táblázatot: önsúly, kg Legn. seb., km/ó Az olasz Aermacchi éppen úgy egyhengeres, négyütemű és felülvezérelt, mint mellette levő „honfitársa’, az ohc vezérlésű Ducati. A jobb szélen az azonos hengerűrtartalmú, de kéthengeres és főleg kétütemű, olajszivattyús Yamaha motorja látható AERMACCHI DUCATI YAMAHA 350 GT SPRINT 350 SCRAMBLER 350/R3 Hengerszára 1 henger, fekvő 1 henger, álló 2 henger, álló Munkamódszer 4 ütem 4 ütem 2 ütem Hengerürtart., kein 343 340 348 Furat-löket, mm 74x80 76x75 61 x 59,6 Sűrítési arány 9 :1 9,5 :1 7,5 : 1 Teljesítm., LE/ford. 25/7000 25/8000 36/7000 Seb.váltó fok.száma 4 5 5 Gumiméret J®u, 2.75x19" 3.50x19" 3.00x 18" 3.50x18" 4.00x18" 3.50x18" 146 133 154 160 120 173 Ára lírában 439 000 420 000 820 000 VESPA-TALÁLKOZÓ Hangulatos észak-olaszországi kisváros Alba, amelynek festői környezetében gyűltek össze Európa minden tájáról a Vespa-klubok hagyományos nemzetközi találkozójának résztvevői. A városka bejáratánál Vespás őrszemek fogadták az érkezőket, hogy a meszbről jött motorosoknak kijáró kedvességgel és előzékenységgel kísérjék őket szálláshelyükre. Az elsők között érkeztünk, és így alkalmunk volt üdvözölni az utánunk érkező 27 ország Vespa-klubjainak mintegy 300 képviselőjét. A Vespa legifjabb rajongói kicsi oldalkocsikban, míg az idősebbek — a veterán klubtagok — szóló BMW-motorokkal érkeztek a találkozóra. A háromnapos színes programban szerepelt egy robogós felvonulás, ahol a legújabb Vespa-Rallye-tól kezdve szinte az összes évjáratú robogók részt vettek. Érdekes szakmai filmvetítések, jelvénycserék tarkították a programot. A város polgármestere —, aki alapító tagja az albai Vespa-klubnak — fogadást adott a találkozó tiszteletére. Megható volt az a figyelmesség és szeretet, ahogy velünk, magyarokkal bántak. Az utcán sétálók, az autókban ülők üdvözöltek, családokhoz invitáltak, és a találkozón való első részvételünk emlékére a legszebb serleget és plakettet kaptuk ajándékba. Jávor András Bp. XI., Csurgói út 27. EGY LENINGRÁDI BENZINKÚTNÁL... Magyar nemzeti színű zászlóval díszített Vespa-motor a nemzetközi találkozó menetének élén . . . fényképeztem le ezt a háromkerekű lakókocsi-szerelvényt, amellyel két fiatal svájci turista járta a Szovjetunió országútjait BOJÁR SÁNDOR 19