Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-09-21 / 18. szám
ÚJ LÁMPÁK A NÉPKÖZTÁRSASÁG ÚTJA — BAJCSY-ZSILINSZKY ÚT KERESZTEZŐDÉSÉBEN hetekig, a csúcsórákban minden irányban hosszan elnyúló gépi járműkonvojok feltorlódása is érzékeltette, hogy az új Vilati-lámpák felszerelésével és útkorrekciókkal korszerűsítik ezt a fontos csomópontot. Lényeges változás a korábbi kialakításhoz viszonyítva, hogy a József Attila utca torkolatában, valamint a Bajcsy-Zsilinszky útnak a Deák tér felől vezető oldalán immár három-három forgalmi sávon sorolhatnak be a gépjárművek. Éppen emiatt, a Nyugati pályaudvar felé haladó villamosok megállóját a kereszteződés túlsó oldalára helyezték. A Bajcsy-Zsilinszky úton a kereszteződésben gyalogátkelőhelyekkel együtt a helyzetjelző vonalak is közelebb kerültek egymáshoz. Ez azért is fontos, mert a járművek a kereszteződésben hamarabb átjuthatnak (csökken a belső mozgások és a Jármű-ürítések ideje), másrészt a Nyugati pályaudvar felől érkezőknek jelzési képeket mutató lámpák is közelebb kerülhettek az úttorkolathoz. És ezzel egyszersmind megszűnt az a korábbi bizonytalanság, ami a József Attila utcába jobbra kissvű kanyarodáskor oly sok zavarral, félreértéssel járt. A jelzőlámpák a járdaszegélyen, a terelőszigeten és konzolon befüggesztve kaptak helyet. A periódusidőik 90 és 100 másodpercesek, s a vezérlőberendezés lehetséges programskálája majdnem teljes egészében rendelkezésre áll a rugalmasabb forgalomirányításhoz. Egyidejűleg itt is külön jelzőket szereltek fel a villamosok számára. És jóllehet erről már többször is írtunk, ezúttal ismételjük: a megközelítően háromszög alakú lámpatesten felvillanó, fehéren világító lencséket (holdfényizzók) a gépjárművezetőknek nem kell figyelembe venniük! A forgalmi nyomok szerint külön-külön mutató jelzési képek alapján a következő irányokba haladhatunk: Az első fázisban: a Bajcsy-Zsilinszky úton mindkét irányban egyenesen és jobbra kissvű kanyarodással. A Deák tér felé tartók két sávon állhatnak fel: a külsőben az egyenesen és a jobbra, a belsőben pedig csak az egyenesen haladók. A Nyugati pályaudvar felé haladókat a kereszteződésben három sáv fogadja. Csak a két belső sáv szolgál az yenesen tovább haladásra. A külsőkból csak jobbra kisívben, a Paulay Ede utcába vagy a Népköztársaság útjára kanyarodhatunk. A második fázisban: a József Attila utcából — a két külső forgalmi nyomon — egyenesen a Népköztársaság útjára, a belső szélsőből pedig balra nagyívű kanyarodással a Bajcsy-Zsilinszky útra. A jobbra tartók közvetlen vonalvezetéssel (külön pályán) , jelzőlámpa-szabályozás nélkül térhetnek rá a Deák Ferenc tér felé vezető sávra. A harmadik fázisban: a Népköztársaság útja külső forgalmi sávjából egyenesen a József Attila utcába és jobbra kisívben a Bajcsy-Zsilinszky útra. A középsőből egyenesen és balra nagyívben, a belsőből pedig csak balra nagyívben. Ugyanebben a fázisban kanyarodhatunk a Bajcsy- Zsilinszky útról jobbra kisívben a Népköztársaság útjára. Külön felhívjuk a figyelmet arra, hogy ahol a járművek jobbra kisívű kanyarodása és a gyalogosok átkelése ugyanarra a lámpajelzésre bonyolódhat le, a járművezetők feltétlenül ügyeljenek a gyalogosok elsőbbségére! jármű jelzőlámpa gyalogos jelzőlámpa AZ ALKOTÁS UTCA—HEGYALJA ÚT—BUDAÖRSI ÚT KERESZTEZŐDÉSE különösen a nyári hétvégi forgalomban okozott gondot, amikor a Balatonra igyekvő gépjárművek vezetőinek hosszú perceket kellett vesztegelniük, hogy a Budaörsi út forgalmába balra nagyívű kanyarodással bekapcsolódhassanak. És bár az idei nagy turistaszezonon már túl vagyunk, mindenesetre örömmel adunk hírt arról, hogy erre a helyre is forgalomirányító lámpákat szerelnek fel. A tervezésnél különösen a kiránduló forgalom sajátos áramlására voltak tekintettel. Éppen ezért a terhelésnek megfelelően több programmal rendelkezik a berendezés. Az elsőben: péntekszombat délelőtt és hétfő—csütörtök délelőtt és délután 75 mp-es, a másodikban: péntek—szombat délután 90 mp-es, a harmadikban: vasárnap délelőtt és éjszaka 60 mp-es és végül a negyedikben: vasárnap délután 100 mp-es periódusidővel. A forgalmat három fázisban irányítják: Az elsőben: az Alkotás utcán és a Budaörsi úton — mindkét irányban — egyenesen és jobbra. A Hegyalja útról jobbra az Alkotás utca felé. A járművek besorolására az Alkotás utcán csupán egyetlen forgalmi sávon — a villamosvágány és a járdaszegély között — van mód. Ez a fázis egyébként a negyedik program alatt igen hosszú idejű. A gyalogosok két gyalogátkelőhelyen keresztezhetik a Hegyalja utat (az Alkotás utcáról jobbra kanyarodókkal egyidőben). A második fázisban, a Hegyalja úton az Erzsébet-híd felé egyenesen és balra nagyívű kanyarodással a Déli pályaudvar irányába. A jobb oldali forgalmi sávba csak az egyenesen továbbhaladók, a bal oldaliba pedig csak a balra kanyarodók állhatnak be. Ebből az irányból (a Sashegy felől) tehát nem szabad a Budaörsi útra jobbra kanyarodni. Helyette a Jagelló utcát vegyük igénybe. A gyalogosok a Budaörsi utat keresztezhetik. A harmadik fázisban: az Erzsébet-híd felől a Hegyalja útra egyenesen, és balra nagyívben a Budaörsi útra. A besorolásra ugyanúgy adódik lehetőség, mint a szemközti oldalon az előző fázisban. A különbség csupán annyi, hogy az Alkotás utcára jobbra közvetlen vezetéssel (külön pályán) juthatunk el, sőt, ezen a két irányú kis szakaszon az Alkotás utcáról — a jelzőlámpás irányítás elkerülésével — egyszerűbben rákanyarodhatunk a Hegyalja út Erzsébet-híd felé vezető ágára. A gyalogosok az Alkotás utcát keresztezhetik. Külön felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a Hegyalja úti menetirányokból a járművezetők a jobb oldalon kanyarodásjelzőket találnak. Az egymás mellett elhelyezett jelzőlámpák közül a jobb oldali az egyenesen haladóknak, a bal oldali a balra kanyarodóknak ad utasítást. Azonban továbbra is zavaró hatásként jelentkeznek a kereszteződést teljesen közrefogó megállók. Különösen az Alkotás utcai villamosmegállónál ügyeljünk nagyon, mert az utasok le- és felszállása változatlanul az úttesten bonyolódik le. 23