Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-09-21 / 18. szám

ÚJ LÁMPÁK A NÉPKÖZTÁRSASÁG ÚTJA — BAJ­­­­CSY-ZSILINSZKY ÚT KERESZTE­ZŐDÉSÉBEN hetekig, a csúcsórákban minden irányban hosszan elnyúló gépi járműkonvojok feltorlódása is érzékel­tette, hogy az új Vilati-lámpák felszere­lésével és útkorrekciókkal korszerűsítik ezt a fontos csomópontot. Lényeges vál­tozás a korábbi kialakításhoz viszonyít­va, hogy a József Attila utca torkolatá­ban, valamint a Bajcsy-Zsilinszky útnak a Deák tér felől vezető oldalán immár három-három forgalmi sávon sorolhatnak be a gépjárművek. Éppen emiatt, a Nyu­gati pályaudvar felé haladó villamosok megállóját a kereszteződés túlsó oldalára helyezték. A Bajcsy-Zsilinszky úton a kereszteződésben­ gyalogátkelőhelyekkel együtt a helyzetjelző vonalak is közelebb kerültek egymáshoz. Ez azért is fontos, mert a járművek a kereszteződésben ha­marabb átjuthatnak (csökken a belső mozgások és a Jármű-ürítések ideje), másrészt a Nyugati pályaudvar felől ér­kezőknek jelzési képeket mutató lámpák is közelebb kerülhettek az úttorkolathoz. És ezzel egyszersmind megszűnt az a ko­rábbi bizonytalanság, ami a József At­tila utcába jobbra kissvű kanyarodáskor oly sok zavarral, félreértéssel járt. A jelzőlámpák a járdaszegélyen, a terelő­szigeten és konzolon befüggesztve kaptak helyet. A periódusidőik 90 és 100 másod­percesek, s a vezérlőberendezés lehetsé­ges programskálája majdnem teljes egé­szében rendelkezésre áll a rugalmasabb forgalomirányításhoz. Egyidejűleg itt is külön jelzőket szereltek fel a villamosok számára. És jóllehet er­ről már többször is írtunk, ezúttal ismé­teljük: a megközelítően háromszög alakú lámpatesten felvillanó, fehéren világító lencséket (holdfényizzók) a gépjárműve­zetőknek nem kell figyelembe venniük! A forgalmi nyomok szerint külön-külön mutató jelzési képek alapján a következő irányokba haladhatunk: Az első fázisban: a Bajcsy-Zsilinszky úton mindkét irányban egyenesen és jobbra kissvű kanyarodással. A Deák tér felé tartók két sávon állhatnak fel: a külsőben az egyenesen és a jobbra, a belsőben pedig csak az egyenesen hala­dók. A Nyugati pályaudvar felé haladó­kat a kereszteződésben három sáv fo­gadja. Csak a két belső sáv szolgál az yenesen tovább haladásra. A külső­kból csak jobbra kisívben, a Paulay Ede utcába vagy a Népköztársaság út­jára kanyarodhatunk. A második fázisban: a József Attila ut­cából — a két külső forgalmi nyomon — egyenesen a Népköztársaság útjára, a belső szélsőből pedig balra nagyívű ka­nyarodással a Bajcsy-Zsilinszky útra. A jobbra tartók közvetlen vonalvezetéssel (külön pályán) , jelzőlámpa-szabályozás nélkül térhetnek rá a Deák Ferenc tér felé vezető sávra. A harmadik fázisban: a Népköztársaság útja külső forgalmi sávjából egyenesen a József Attila utcába és jobbra kisívben a Bajcsy-Zsilinszky útra. A középsőből egyenesen és balra nagyívben, a belsőből pedig csak balra nagyívben. Ugyanebben a fázisban kanyarodhatunk a Bajcsy- Zsilinszky útról jobbra kisívben a Nép­­köztársaság útjára. Külön felhívjuk a figyelmet arra, hogy ahol a járművek jobbra kisívű kanyaro­dása és a gyalogosok átkelése ugyanarra a lámpajelzésre bonyolódhat le, a jár­művezetők feltétlenül ügyeljenek a gya­logosok elsőbbségére! jármű jelzőlámpa gyalogos jelzőlámpa AZ ALKOTÁS UTCA—HEGYALJA ÚT—BUDAÖRSI ÚT KERESZTEZŐ­DÉSE különösen a nyári hétvégi forga­lomban okozott gondot, amikor a Bala­tonra igyekvő gépjárművek vezetőinek hosszú perceket kellett vesztegelniük, hogy a Budaörsi út forgalmába balra nagyívű kanyarodással bekapcsolódhas­sanak. És bár az idei nagy turistaszezo­non már túl vagyunk, mindenesetre örömmel adunk hírt arról, hogy erre a helyre is forgalomirányító lámpákat sze­relnek fel. A tervezésnél különösen a ki­ránduló forgalom sajátos áramlására vol­tak tekintettel. Éppen ezért a terhelésnek megfelelően több programmal rendelke­zik a berendezés. Az elsőben: péntek­­szombat délelőtt és hétfő—csütörtök dél­előtt és délután 75 mp-es, a másodikban: péntek—szombat délután 90 mp-es, a harmadikban: vasárnap délelőtt és éj­szaka 60 mp-es és végül a negyedikben: vasárnap délután 100 mp-es periódusidő­vel. A forgalmat három fázisban irányítják: Az elsőben: az Alkotás utcán és a Buda­örsi úton — mindkét irányban — egyene­sen és jobbra. A Hegyalja útról jobbra az Alkotás utca felé. A járművek besoro­lására az Alkotás utcán csupán egyetlen forgalmi sávon — a villamosvágány és a járdaszegély között — van mód. Ez a fázis egyébként a negyedik program alatt igen hosszú idejű. A gyalogosok két gya­logátkelő­helyen keresztezhetik a Hegy­alja utat (az Alkotás utcáról jobbra ka­­nyarodókkal egyidőben). A második fázisban, a Hegyalja úton az Erzsébet-híd felé egyenesen és balra nagyívű kanyarodással a Déli pályaud­var irányába. A jobb oldali forgalmi sáv­ba csak az egyenesen továbbhaladók, a bal oldaliba pedig csak a balra kanya­rodók állhatnak be. Ebből az irányból (a Sashegy felől) tehát nem szabad a Budaörsi útra jobbra kanyarodni. He­lyette a Jagelló utcát vegyük igénybe. A gyalogosok a Budaörsi utat keresztezhe­tik. A harmadik fázisban: az Erzsébet-híd fe­lől a Hegyalja útra egyenesen, és balra nagyívben a Budaörsi útra. A besorolásra ugyanúgy adódik lehetőség, mint a szem­közti oldalon az előző fázisban. A kü­lönbség csupán annyi, hogy az Alkotás utcára jobbra közvetlen vezetéssel (külön pályán) juthatunk el, sőt, ezen a két irá­nyú kis szakaszon az Alkotás utcáról — a jelzőlámpás irányítás elkerülésével — egyszerűbben rákanyarodhatunk a Hegy­­alja út Erzsébet-híd felé vezető ágára. A gyalogosok az Alkotás utcát keresztez­hetik. Külön felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a Hegyalja úti menetirányokból a járművezetők a jobb oldalon kanyaro­dásjelzőket találnak. Az egymás mellett elhelyezett jelzőlámpák közül a jobb ol­dali az egyenesen haladóknak, a bal ol­dali a balra kanyarodóknak ad utasítást. Azonban továbbra is zavaró hatásként jelentkeznek a kereszteződést teljesen közrefogó megállók. Különösen az Alko­tás utcai villamosmegállónál ügyeljünk nagyon, mert az utasok le- és felszállása változatlanul az úttesten bonyolódik le. 23

Next