Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-09-21 / 18. szám

A KÖZPONTI NÉPI ELLENŐRZÉSI BI­ZOTTSÁG ezúton köszöni a lapunk 16. számában megjelent kérdőívek beküldői­nek fáradozását. Különösen nagy segítsé­get nyújtanak az általuk végzendő vizs­gálatokhoz azok az olvasóink, akik külön levelet is írtak; nemegyszer olyan jelen­ségekre mutattak rá, amelyek mindez­­ideig elkerülték a figyelmüket. Ígéretet kaptunk, hogy a vizsgálatok eredményei­ről annak idején lapunk hasábjain külön tájékoztatják olvasóinkat. TÖBBEKNEK. Amint előre jeleztük, ez­úton közöljük, hogy ,,A műszaki ismere­tek írásbeli vizsgái” címen legutóbbi szá­munkban megjelent cikkben felsorolt tesztkérdésekre melyek a helyes vála­szok: 1/b — 2/a — 3/c — 4/a — 5/b — 6/b — 7/c — 11/c — 9/c. KECSKEMÉTI ÉPÍTŐIPARI SZÖVETKE­ZET. Készséggel helyesbítjük a lapunk 15. számában megjelent képes híradást: az ott szereplő SB-03-92 rendszámú teher­autó nem az önök tulajdona, hanem a Kecskeméti Asztalos Ktsz állományába tartozik. Így hát a kocsi vezetője is an­nak a szövetkezetnek a dolgozója. IFJ. VÉRTESI GYULA — SZEGED. A parkolásról szóló cikksorozatunkban megírtuk, hogy a lakóházak udvarán tá­roló gépjárművek után fizetendő „bér­leti díjat” ma még nem rendezi az egész országra érvényes jogszabály. Mint a vi­tát lezáró vezércikkben, lapunk március 6-i számában Szilágyi Lajos miniszterhe­lyettes megírta: az épületen kívüli autó­tárolás szabályozása az illetékes tanácsok feladata. Könnyítésül azonban az Építés­ügyi és Városfejlesztési Minisztérium irányelvek vagy tanácsrendelet-minta ki­adását tervezi. Ez előreláthatólag az év végére jelenik meg. A fővárosi Ingatlan­­kezelő Vállalat a Házkezelési Igazgatóság 1965-ben kiadott körlevele alapján szá­mítja fel a tárolási díjat. Ez a hivatalos lapban is megjelent rendelkezés azonban csak a főváros területére érvényes, tehát jelenleg nem kifogásolható, ha bármelyik vidéki városban a bérleti d­íj a budapes­tivel nem azonos összegű. Szükségesnek tartjuk még arra is felhívni a figyelmet, hogy az Ingatlankezelő Vállalatok csak a többlakásos házak udvarán elhelyezett gépjárművek után jogosultak parkolási díjat kérni. A Legfelsőbb Bíróság ugyan­is konkrét ügyben úgy foglalt állást, hogy a bérlő a lakásához tartozó és kizáróla­gos használatában álló ingatlanrészen tá­rolt gépkocsi után külön bérleti díjat nem tartozik fizetni. Az ilyen ingatlan­rész bérleti díját ugyanis a lakbér ma­gában foglalja, s az udvar rendeltetés­­szerű használatával nem ellenkezik, ha valaki ott a saját vagy a családtagja autóját helyezi el. TÓTH JÓZSEF - TAB. A gépjárműve­zetők munkafeltételeiről és munkabéréről a Munkaügyi Közlöny 1968. június 25-i számában megjelent 113/1988. MüM—KPM sz. utasítás intézkedik. Ennek meg kell lennie a gépkocsielőadónál vagy a mun­kaügyi osztályokon. A rakodási pótlék­ról a 14—15. pontokban olvashat. Az ön esetében talán figyelemmel lehetnének a 14/c bekezdésre, amely szerint: „Nem le­het a gépjárművezetőt rakodómunkára kötelezni, illetőleg vele ilyen megállapo­dást kötni, ha a rakodómunkával eltöl­tött idő a munkaidő felét meghaladja”. Mivel az ilyen kérdéseket — az Utasítás 19. pontja értelmében — az igazgató csak a szakszervezeti szervvel egyetértésben szabályozhatja, vonják be a megbeszélé­sekbe a szakszervezetet. WIMMER FERENC — SZÉKESFEHÉR­VÁR: A KRESZ 68. § (5) bekezdése sze­rint a motorkerékpárok pótülésén „sze­mély csak úgy szállítható, ha lába eléri a lábtartókat”. Minthogy a 3 éves kisfiú is személynek számít, semmi esetre sem tekinthető szabályosnak, ha a gyermeket a vezető és az utas között helyezik el. De a szabálysértéstől eltekintve sem ja­vasolhatjuk, hogy egy kisgyermeket így utaztassunk az egyébként is veszélyes járművön. (A rend kedvéért közöljük azt is, hogy az utas lábának úgy kell elér­nie a lábtartókat, amint azokat gyárilag elhelyezték, illetve a hazai típusvizsgálat nálunk az adott motorkerékpár forga­lomba hozatalát engedélyezte.) LENIN MTSZ — ENDRŐD. Mint már ezen a helyen nemegyszer megírtuk, a 123/1964. MÜM—KPM sz. utasítás értelmé­ben a nem-hivatásos jogosítvánnyal ren­delkező dolgozóival is megállapodhat a munkaadó abban, hogy a vállalat tulaj­donát képező gépkocsit rendszeresen ve­zesse­n .Amennyiben a gépjármű rend­szeres igénybevétele a munkakör ellátá­sához szükséges , a gépkocsinak a dol­gozó részéről való vezetése létszám-, va­lamint költségmegtakarítással jár". A megállapodást írásban kell megkötni. Az utasítás 4/b pontja szerint ha ilyen fel­tételek mellett a dolgozó teher- vagy kü­lönleges gépjárművet vezet (és ugyanak­kor hivatásos gépjárművezetőt nem al­kalmaznak), „a vezetési feladat ellátá­sáért legfeljebb havi 700 forint pótlékot kell fizetni”. DR. PÁLINKÁS PÁL — BUDAPEST: Megértjük problémáját, amelyen talán valóban segítünk azzal, ha itt megírjuk történetét. Augusztus 3-án Balatonboglár közelében elektromos zárlat miatt le kel­lett állnia a kocsijával, és — miután, sajnos, jó néhány gépjármű, integetései ellenére is megállás nélkül robogott el — végül is egy Volkswagen vezetője nem­csak megállt, hanem segített is. Másnap reggel azonban egy értékes napszemüve­get talált az ablaktörlő-lapáton, amely feltehetően a „jótevőjéé” lehet. S mert nem tudja, kinek küldje vissza, ezúton kéri a segítő autóstársat, írjon önnek a XIII., Szt. István park 3. alá. TALÁLTAK aug. 23-án az M­ 7 úton egy Skodára való komplett kereket. Átvehető: Mucsi Ferencnél, XI., Villányi út 105/A. TALÁLJA KI... ... melyik gyár melyik típusának részle­téről készült a felvétel, amelyről szán­dékosan nem tüntettük el az „áruló nyo­mokat”, — bár igen sok olvasónk bizo­nyára azok nélkül is jó megfejtést kül­dene be egy levelezőlapon október 5-ig szerkesztőségünk címére. Három szeren­csés nyertes részére jutalomkönyvet pos­tázunk.* Sokkal nehezebb kérdést adott a 16. szá­munkban megjelent képes rejtvényünk, és arra is meglepően sokan juttattak el helyes válaszokat. Ott egy motorrészletet közöltünk: (1) sorozatban készülő, (2) csehszlovák gyártmányú, (3) 25® kem-es Jawa-gépről A sorsolás DOBOS FERENC (Bp. XIII., Visegrádi u. 43.) , GYÖN­­GYÖSSY ANDRÁS (XIV., Laky Adolf u. 75.) és PATKÓ ERNŐ (Marcali, Széchenyi út 19/b.) megfejtőinknek kedvezett, akik részére postán küldjük meg a jutalom­könyveket. TRABANT—WARTBURG főtengelygörgőzés, 500—600-as hengerek Illesztett, hők­ezelt ováldugattyúval, időn­ként azonnali cserével iI. Vidékre után­véttel. NAGY ISTVÁN műszerésznél Makó, Szegedi u. 25. 26 Könyvekről Az Autósok Könyvesboltja, Budapest V., Deák Ferenc u. 15. DR. DEMETER—KÁBAI—MÉSZÁROS: Személygépkocsik előkészítése hatósági műszaki vizsgálatra (Műszaki Kiadó). A kötelező műszaki vizsgák szükségességével mindenki egyetért. Második kiadásban jelent meg ez a hasznos mű, amely bemutatja, hogy a vizsgára felkészüléskor miként lehet ellenőrizni az autó egyes részeit házilag is, különösebb felszerelés nélkül. De nem árt mindezt tudni a két kötelező vizsga közötti időben is . . . SZABÓ R. JENŐ: Nagy-Britannia és Észak-Írország (Panoráma). A nagy útikönyvek­­sorozat új kötete ezúttal ismét új tájakra vezeti olvasóit: a szigetországba, amely egy­némely szempontból talán kívül is esik Európán. A hatalmas kötet „izgalmas” átte­kintést nyújt erről a számunkra furcsa világról, de ugyanakkor gyakorlati tanácsokat is ad az oda eljutó utazók számára, és természetesen külön foglalkozik az autós turis­ták tudnivalóival is. (Az érdekes képek egy részét munkatársunk, Almássy Tibor ké­szítette.)­ ­ Gépkocsitulajdonosok és vezetők figyelmébe ajánljuk, hogy az TEHERAUTÓJAVÍTÓ VÁLLALAT FOGYASZTÁSMÉRŐ PORLASZTÓ­­ELLENŐRZŐ, BEÁLLÍTÓ ÉS JAVÍTÓ SZOLGÁLATA június 15-ével átköltözött BUDAPEST XIII., FÓTI ÚT 62. SZ­­ALA Új központi telephelyén a korszerű követelményeknek megfelelő eszközökkel, kedvezőbb körülmények között áll megbízói rendelkezésére. Igényközlés, előjegyzés a 409-330/187 telefonszámon

Next