Autó-Motor, 1971. január-június (24. évfolyam, 1-12. szám)

1971-06-21 / 12. szám

Bizarrul hangzik ez a har­sány öndicséret. De nem mi választottuk a címet. Harold L. Smith amerikai autóvezető-oktató, ponto­sabban egy autós iskola igazgatója jutott erre a megállapításra önmagával szemben, miután 23 éves gépjárművezetői és gépjár­művezető-oktatói eddigi gyakorlatát most felmérte. Kétségtelenül sok érdekes és megszívlelésre érdemes gondolatot sorakoztatott fel a biztonságos és defenzív gépjárművezetői magatar­tást elemző tanulmányá­ban. Szerinte a biztonságos gépjárművezetői magatar­tás öt fő pontban foglalha­tó össze. Nos, azon most nem vitatkozunk, hogy he­lyes-e ez a csoportosítás. A lényeg az, hogy azok a szempontok, amelyeket Ha­rold L. Smith a gépjármű­­vezetőknek ajánlva pon­tokba foglalt össze, külön­­külön mind megszívlelésre érdemesek. 1. Vezess előrelátóan. A gyalogló embernek elegen­dő mindössze hét métert előre látni. A váratlan helyzeteket még ebben a körzetben is kivédheti. De egy 90 000 kilométeres tempóval robogó autó ve­zetőjének már e távolság sokszorosát kell tudni be­tekinteni. Kis a növekvő se­bességértékek arányában mindig többet és többet. 2. Teremtsünk magunk kö­rül biztonsági zónát. Há­rom autó hoszúsága az a minimális térköz magunk előtt e tempó mellett, hogy reményünk legyen elkerül­ni a váratlanul felbukkanó veszélyhelyzetet. Gondol­junk az észlelés pillanatá­tól a cselekvés megkezdé­séig — még cselekvés nél­kül — megtett útra... 3. Ne csak egy pontra sze­gezzük tekintetünket. Kí­sérjük figyelemmel az előt­tünk haladó (haladók) mozgását, jelzéseit, manő­verezési szándékait. Nyolc —tíz másodpercenként ves­sünk egy pillantást a visz­­szapillantó­ tükrökre is. 4. Mindig legyünk »jelen” a vezetés közben. Ez azt je­­lenti: soha nem kalandoz­hatnak el a gondolataink olyan messze, hogy megfe­ledkezzünk arról, hogy az autóban ülünk és vezetünk. Tartsuk szem előtt a biz­tonsági zónát, és ebben egy váratlan veszély felbukka­násakor mindig meg kell tudnunk találni a vészkijá­ratot. 5. Mások is lássanak ben­nünket és érzékelhessék a szándékainkat is. Ne taka­rékoskodjunk a jelzőberen­dezésekkel. Időben kap­csoljuk be a világítást — rossz látási viszonyok kö­zött nappal is! —, jelzés­adásra használjuk az in­dexeket és adott esetben a kürtöt is. Időben és egyér­telműen tájékoztassuk te­hát a többi gépjárműveze­tőt és a gyalogosokat a szándékaink felől. • Kétmillió mérföld hftlevet nélkül • Tizenkilenc országot bejártam és mindenütt gond nélkül eligazodtam Én vagyok a világ legjobb azsióvezetője LEZÁRTÁK AZ OKTÓBER 6. UTCÁT Június 10-től — előreláthatóan szeptember végéig — a közművek felújítása, illetve az úttest átépítése miatt lezárták az Október 6. utcát, amely a József Attila utcától a Sza­badság tér felé irányuló forgalom fő terhét viselte, s et a következő válto­zásokat tette szükségessé. A Guszev utcában — amely eddig a József Attila utca felé volt egyirá­nyú — mindkét irányban engedé­lyezték a forgalmat, így az Engels térről jövet jobbra fordulva, a Jó­zsef Attila utcában balra lehet ka­nyarodni a Guszev utcába, s így foly­tathatjuk útunkat a Szabadság tér felé. De elérhetjük a Szabadság teret, il­letve Kossuth Lajos teret úgy is, ha az Engels térről balra kanyarodunk a József Attila utcába, és jobbra a Roosevelt téren keresztül az Aka­démia utcán haladunk végig, sts még egy javasolt útvonal: Petőfi Sándor u.—Kristóf tér—Türr I. u.— Apáczai Csere u.—Roosevelt tér— Akadémia utca. A másik fontos változás: a Bajcsy- Zsilinszky útról, a Marx tér felől jövet nem lehet befordulni jobbra a József Attila utcába! Aki tehát in­nen a Duna felé igyekszik, helyesen teszi, ha a Bazilika előtt bekanyaro­dik jobbra a Szent István térre, majd kis balra ívelés után a Zrínyi utcában folytathatja útját a Roose­velt tér irányába. De itt vigyáz­zunk: a keresztező utcák forgalmá­nak elsőbbséget kell adni! (Ha a Bazilika előtt elmulasztottuk a jobbra kanyarodást, lehet jobbra fordulni a Bazilika után, a posta­­hivatalnál is, vagy pedig egyenesen tovább kell haladnunk a Deák tér felé, s ott forduljunk be jobbra a Harmincad utcába, ahonnan az En­gels térre jutva, rátérhetünk a Jó­zsef Attila utcára.) A Guszev utcát keresztező utcákban haladva vegyük figyelembe, hogy a Guszev utcában most kétirányú a forgalom! (Már történt baleset pl. az Arany János utcai kereszteződésben, ahol eddig csak balról jövő forga­lomra számíthattunk. Most jobbról is érkeznek járművek — s azoknak van előnyük!) 23 -----„r '0­-r —,T r? "

Next