Autó-Motor, 1971. január-június (24. évfolyam, 1-12. szám)
1971-01-06 / 1. szám
fakadó A BELÜGYMINISZTER a közúti közlekedés biztonsága érdekében kifejtett tevékenysége elismeréséül az Autóközlekedési Tanintézettől Dániel Mihály igazgatóhelyettes és dr. Árvai Ernő osztályvezető, az Autóközlekedési Tudományos Kutatóintézettől Berecz Tibor főmérnök, az Autóközlekedési Tröszttől dr. Dömény István főosztályvezető, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumtól Máriás Tibor főmérnök és Mészáros Árpád főmérnök részére a „Közbiztonsági Érem” aranyfokozata kitüntetést adományozta. GYŐRÖTT az ország egyik legkorszerűbb autós forgalmi-műszaki telepét átadták rendeltetésének. A 60 millió forintos beruházás 50 százalékát a Volán Tröszt Győrben működő 19-es számú vállalata fedezte. A 6,5 hektárnyi telep 2560 négyzetméter alapterületű nagycsarnokában 17 kocsit javíthatnak egyszerre. A dolgozóik kényelmét 600 személyes öltöző, mosdó, ebédlő szolgálja, s a telephez 80 személyes tanműhely is tartozik. AZ M1-ES AUTÓÚT Tatabányával párhuzamos, hét kilométer hosszú szakaszát felújítva, új aszfaltburkolattal megerősítve átadták a forgalomnak. ARANY JELVÉNYEKET és díszokleveleket adtak át a nemzetközi közúti fuvarozásban kiváló teljesítményt elért magyar gépkocsivezetőknek. Az IRU — a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesülete — elnöksége által alapított kitüntetés elnyerésének feltétele: 500 ezer kilométeres teljesítmény és 10 éves balesetmentes, példamutató közlekedés a nemzetközi utakon. A 32 tagország több ezer pályázója közül 207 gépkocsivezető, közülük 18 magyar — mindannyian a Hungarocamionnál dolgoznak — bizonyult érdemesnek az IRU kitüntetésére. AMSZTERDAMBAN a csúcsforgalmi időben a közforgalmú közlekedési eszközök átlagos utazási sebessége 8 km/óra, a magánkocsiké 10 km/óra, a kerékpároké 12 km/óra. Érthető, hogy miért a kerékpár a hollandok különösen kedvelt közlekedési eszköze! Ez a fotó a Soroksári úti felüljárón december 6-án bekövetkezett tömeges öszszecsúszás egyik részletét mutatja. Öszszesen 12 autó ütközött össze az első fagyos reggelen néhány perc különbséggel csupán azért, mert sokan nem vették figyelembe, hogy ilyenkor télidőben még a viszonylag száraz útfelületet is hirtelen eljegesedett szakasz válthatja fel a páralecsapódásnak különösen kitett felüljárók, növényzettel határolt utak közelében. Ismét és ismét szeretnénk utalni ugyanakkor arra is, hogy a tempó értelemszerű csökkentése mellett párás, ködös időben a világítás bekapcsolása ugyancsak a biztonságot szolgálja. Még nappal is ! ! ! (MTI — Kácsor László felv.) GARÁZSOK fIPITÉSÉRE SERKENTI a városi tanács és a Mezőszöv a győri autósokat. A városban már három, 250 autó befogadására alkalmas garázsszövetkezet van. A garázsokat szerelőaknával, villanyvilágítással és vízvezetékkel látták el. Egy-egy épület 10—12 garázsból áll, területét a városi tanács nem építési telekként kezeli és így 30 százalékkal olcsóbban adja. Egy garázs mindössze 11 ezer forintjába kerül tulajdonosának. A közeli években újabb garázsszövetkezetek alakulnak a városban. A távolabbi jövőben pedig egy több szintes, 300 autó befogadására alkalmas garázst kívánnak emelni Győrött az M1-es és a 14-es út mentén. Miskolcon is összefogtak az autósok ilyen igényük biztosítása érdekében: több száz, már nyilvántartott igény alapján garázsszövetkezetek alakítását tervezik. Már megkezdték a tárgyalásokat a telkek kijelölésére és a jogi és egyéb kérdések tisztázására. 125 KRESZ AKADÉMIA kezdi vagy már kezdte meg működését Pest megyében, kétszer annyi, mint tavaly. A TIT rendezésében egy-egy akadémián 7 előadást tartanak, többek között a közlekedési szabályokról, műszaki és elsősegélynyújtási ismeretekből. A rendezvények végén vetélkedőn vesznek részt a hallgatók. Az előadássorozatok többségét termelőszövetkezetekben tartják. BUDAPEST UTÁN vidéken először Pécsett szervezték meg a használt autók szövetkezeti adásvételét. A helyi Autó- és Motorjavító Szövetkezet — szakemberekből álló bizottság által meghatározott áron — megvásárolja a felkínált kocsikat, majd átvizsgálja azokat, s kijavítja a műszaki hibákat. Ezenkívül előny a vásárlóknak, ha a használt gépkocsit közülettől vásárolják, a vételár 50 százalékára OTP-hitelt kaphatnak 15 hónapos visszafizetési határidővel. NEM TITKOLJA a japán autóipar azt a szándékát, hogy a világ autógyártásában elért második helyét tovább szilárdítsa és evégett hat millió autót állítson elő. Ebből a Toyota 1, 75 millió és a Nissan (Datsun) 1,6 millió autóval részesedik. A többi cég, a Mitsubishi, a Toyo Kogyo és a Honda sorrendben 530, 500—500 ezer kocsit kíván gyártani. A Toyota azt is reméli, hogy a következő öt évben maga mögött hagyja az USA-ba irányuló exportban a Volkswagent, s az Egyesült Államok legnagyobb kisautószállítója lesz. DUISBURG — amely az NSZK városai közül elsőnek kezdte meg 1955-ben kereszteződés nélküli városi autóút építését — jelenleg II, 1 km ilyen úttal rendelkezik, amely — 22 hídra építve — nagymértékben tehermentesíti a belvárost az átmenő forgalomtól. Tallózás a világsajtóból Dr. Günter John, a Német Demokratikus Köztársaság gazdaságkutató Intézetének főmunkatársa leszögezte, hogy az NDK autópálya-hálózatának hosszát 1975-ig a jelenlegi 1400 kilométerről 1900 kilométerre szándékoznak növelni. A tervek szerint a 15 ezer kilométer hosszúságú vasúthálózat fő útvonalait eddig az időpontig ki kell építeni, illetve korszerűsíteni, 3500 kilométer hosszúságú mellékútvonalat pedig meg kell szüntetni. (Kraftfahrzeugtechnik) A Szovjetunió termelőszövetkezetei és állami gazdaságai ma körülbelül egymillió kétszázezer teherautóval rendelkeznek. Az állásidő csökkentése érdekében az állami szervek segítségével az Oroszországi Szövetségi Szocialista Köztársaságban áttértek a teherautópark központi karbantartására és javítására. Többszáz nagyméretű javítóműhelyt szereltek fel és láttak el speciális berendezésekkel, de gondoskodtak az új műszaki szolgáltató bázis megfelelő -zakképzettségű munkaerőiről is. A 646 vidéki autójavító állomásból álló szolgáltató hálózatot viszonylag gyorsan sikerült létrehozni. A javítóműhelyeket évi 200, 400 vagy 600 teherautó ellátására tervezték. A környező gazdaságokkal kötött szerződések hibamentes közlekedést garantálnak az előre meghatározott időben végzendő javítások közötti időszakban. A gyakorlat hamarosan igazolta a központosított műszaki szolgáltató rendszer létjogosultságát: 14—18 százalékkal kevesebb volt a műszaki hibákból eredő állásidő és 15—20 százalékkal csökkentek az autópark fenntartási költségei. (APN) Nemcsak hó, jeges út és esőzés okozhat kellemetlenségeket és veszélyeztetheti a gépkocsivezetőket, hanem a „titkos”, az egyes ember számára nem tudatos időjárási veszélyek is. Saarbrücken térségében a rendőrség félév óta kíséri figyelemmel, hogy az ingerlő időjárási viszonyok egyáltalában kihatással vannak-e, és ha igen, milyen kihatással a közúti balesetek gyakoriságára. Azt már megfigyelték, hogy az ún. Ingerlő időjárásnál (gyors hőmérsékletváltozás, légnyomássüllyedés, a levegő aránylag magas páratartalma stb.) a balesetek száma jelentős mértékben megnövekedett. A saarbrückeni közlekedésrendészet vezetője rámutatott arra, hogy még nem állnak rendelkezésre pontos arányszámok, a kiértékelés befejeztével nyert pontos számadatokat sem tekinti majd tízparancsolatnak. A vizsgálattal elsősorban azt akarja bebizonyítani, hogy az ingerlő időjárási viszonyoknál azoknak a baleseteknek a száma növekszik, amelyeknél „maga az ember mondja fel a szolgálatot”. A rendőrségi szakértő fokozott ellenőrzéssel és a rádióállomások autórádióadásaiban leközölt figyelmeztetésekkel, tanácsokkal akarja felvenni a harcot a jövőben az „ellenséges” időjárással szemben. A biotrópikus tényezőket figyelembe vevő időjárásjelentéseket ma még csak néhány erre a célra kiválasztott klinikának juttatják el, ahol bizonyos betegek gyógykezelését teszik ettől függővé. Hasonló előjelzések és óvások azonban a gépkocsivezetők számára is éppen ilyen fontosak lehetnek, állapította meg a Saarbrücken rendőrségi tanácsos. (DaD) (Jj Afor üzemanyagtöltő állomás nyílt Pestlőrincen, a Lakatos úti lakótelepen. A minden nap 6-tól 21 óráig nyitva tartó kútnál benzint, szuperbenzint, keveréket, gázolajat és háztartási tüzelőolajat szolgálnak ki (Juhász Andor felv.) .