Autó-Motor, 1971. január-június (24. évfolyam, 1-12. szám)

1971-01-06 / 1. szám

fakadó A BELÜGYMINISZTER a közúti közlekedés biztonsága érdeké­ben kifejtett tevékenysége elismeréséül az Autóközlekedési Tanintézettől Dániel Mihály igazgatóhelyettes és dr. Ár­vai Ernő osztályvezető, az Autóközleke­dési Tudományos Kutatóintézettől Be­­recz Tibor főmérnök, az Autóközlekedési Tröszttől dr. Dömény István főosztály­­vezető, a Közlekedés- és Postaügyi Mi­nisztériumtól Máriás Tibor főmérnök és Mészáros Árpád főmérnök részére a „Közbiztonsági Érem” aranyfokozata ki­tüntetést adományozta. GYŐRÖTT az ország egy­ik legkorszerűbb autós for­galmi-műszaki telepét átadták rendelte­tésének. A 60 millió forintos beruházás 50 százalékát a Volán Tröszt Győrben mű­ködő 19-es számú vállalata fedezte. A 6,5 hektárnyi telep 2560 négyzetméter alap­területű nagycsarnokában 17 kocsit ja­víthatnak egyszerre. A dolgozóik kényel­mét 600 személyes öltöző, mosdó, ebéd­lő szolgálja, s a telephez 80 személyes tanműhely is tartozik. AZ M1-ES AUTÓÚT Tatabányával párhuzamos, hét kilomé­ter hosszú szakaszát felújítva, új aszfalt­­burkolattal megerősítve átadták a forga­lomnak. ARANY JELVÉNYEKET és díszokleveleket adtak át a nemzetkö­zi közúti fuvarozásban kiváló teljesít­ményt elért magyar gépkocsivezetőknek. Az IRU — a Nemzetközi Közúti Fuvaro­zók Egyesülete — elnöksége által alapí­tott kitüntetés elnyerésének feltétele: 500 ezer kilométeres teljesítmény és 10 éves balesetmentes, példamutató közlekedés a nemzetközi utakon. A 32 tagország több ezer pályázója közül 207 gépkocsivezető, közülük 18 magyar — mindannyian a Hungarocamionnál dolgoznak — bizonyult érdemesnek az IRU kitüntetésére. AMSZTERDAMBAN a csúcsforgalmi időben a közforgalmú közlekedési eszközök átlagos utazási se­bessége 8 km/óra, a magánkocsiké 10 km/óra, a kerékpároké 12 km/óra. Ért­hető, hogy miért a kerékpár a hollandok különösen kedvelt közlekedési eszköze! Ez a fotó a Soroksári úti felüljárón de­cember 6-án bekövetkezett tömeges ösz­­szecsúszás egyik részletét mutatja. Ösz­­szesen 12 autó ütközött össze az első fa­gyos reggelen néhány perc különbség­gel csupán azért, mert sokan nem vették figyelembe, hogy ilyenkor télidőben még a viszonylag száraz útfelületet is hirte­len eljegesedett szakasz válthatja fel a páralecsapódásnak különösen kitett fe­lüljárók, növényzettel határolt utak kö­zelében. Ismét és ismét szeretnénk utalni ugyanakkor arra is, hogy a tempó érte­lemszerű csökkentése mellett párás, kö­dös időben a világítás bekapcsolása ugyancsak a biztonságot szolgálja. Még nappal is ! ! ! (MTI — Kácsor László felv.) GARÁZSOK fIPITÉSÉRE SERKENTI a városi tanács és a Mezőszöv a győri autósokat. A városban már három, 250 autó befogadására alkalmas garázsszövet­kezet van. A garázsokat szerelőaknával, villanyvilágítással és vízvezetékkel látták el. Egy-egy épület 10—12 garázsból áll, területét a városi tanács nem építési te­lekként kezeli és így 30 százalékkal ol­csóbban adja. Egy garázs mindössze 11 ezer forintjába kerül tulajdonosának. A közeli években újabb garázsszövetkeze­tek alakulnak a városban. A távolabbi jövőben pedig egy több szintes, 300 autó befogadására alkalmas garázst kívánnak emelni Győrött az M1-es és a 14-es út mentén. Miskolcon is összefogtak az autósok ilyen igényük biztosítása érdeké­ben: több száz, már nyilvántartott igény alapján garázsszövetkezetek alakítását tervezik. Már megkezdték a tárgyaláso­kat a telkek kijelölésére és a jogi és egyéb kérdések tisztázására. 125 KRESZ AKADÉMIA kezdi vagy már kezdte meg működését Pest megyében, kétszer annyi, mint ta­valy. A TIT rendezésében egy-egy aka­démián 7 előadást tartanak, többek kö­zött a közlekedési szabályokról, műszaki és elsősegélynyújtási ismeretekből. A rendezvények végén vetélkedőn vesznek részt a hallgatók. Az előadássorozatok többségét termelőszövetkezetekben tart­ják. BUDAPEST UTÁN vidéken először Pécsett szervezték meg a használt autók szövetkezeti adásvételét. A helyi Autó- és Motorjavító Szövetkezet — szakemberekből álló bizottság által meghatározott áron — megvásárolja a felkínált kocsikat, majd átvizsgálja azo­kat, s kijavítja a műszaki hibákat. Ezen­kívül előny a vásárlóknak, ha a használt gépkocsit közülettől vásárolják, a vétel­ár 50 százalékára OTP-hitelt kaphatnak 15 hónapos visszafizetési határidővel. NEM TITKOLJA a japán autóipar azt a szándékát, hogy a világ autógyártásában elért második helyét tovább szilárdítsa és evégett hat millió autót állítson elő. Ebből a Toyota 1, 75 millió és a Nissan (Datsun) 1,6 millió autóval részesedik. A többi cég, a Mitsubishi, a Toyo Kogyo és a Honda sorrendben 530, 500—500 ezer kocsit kíván gyártani. A Toyota azt is reméli, hogy a következő öt évben maga mögött hagyja az USA-ba irányuló exportban a Volks­wagent, s az Egyesült Államok legna­gyobb kisautószállítója lesz. DUISBURG — amely az NSZK városai közül elsőnek kezdte meg 1955-ben kereszteződés nél­küli városi autóút építését — jelenleg II, 1 km ilyen úttal rendelkezik, amely — 22 hídra építve — nagymértékben teher­mentesíti a belvárost az átmenő forga­lomtól. Tallózás a világsajtóból Dr. Günter John, a Német Demokratikus Köztársaság gazdaságkutató Intézetének fő­­munkatársa leszögezte, hogy az NDK autópálya-hálózatának hosszát 1975-ig a jelenlegi 1400 kilométerről 1900 kilométerre szándékoznak növelni. A tervek szerint a 15 ezer kilométer hosszúságú vasúthálózat fő útvonalait eddig az időpontig ki kell építeni, illetve korszerűsíteni, 3500 kilométer hosszúságú mellékútvonalat pedig meg kell szüntetni. (Kraftfahrzeugtechnik) A Szovjetunió termelőszövetkezetei és állami gazdaságai ma körülbelül egymillió két­százezer teherautóval rendelkeznek. Az állásidő csökkentése érdekében az állami szervek segítségével az Oroszországi Szövetségi Szocialista Köztársaságban áttértek a teherautópark központi karbantartására és javítására. Többszáz nagyméretű javító­műhelyt szereltek fel és láttak el speciális berendezésekkel, de gondoskodtak az új műszaki szolgáltató bázis megfelelő -­zakképzettségű munkaerőiről is. A 646 vidéki autójavító állomásból álló szolgáltató hálózatot viszonylag gyorsan sikerült létrehozni. A javítóműhelyeket évi 200, 400 vagy 600 teherautó ellátására tervezték. A környező gazdaságokkal kötött szerződések hibamentes közlekedést garantálnak az előre meg­határozott időben végzendő javítások közötti időszakban. A gyakorlat hamarosan iga­zolta a központosított műszaki szolgáltató rendszer létjogosultságát: 14—18 százalékkal kevesebb volt a műszaki hibákból eredő állásidő és 15—20 százalékkal csökkentek az autópark fenntartási költségei. (APN) Nemcsak hó, jeges út és esőzés okozhat kellemetlenségeket és veszélyeztetheti a gép­kocsivezetőket, hanem a „titkos”, az egyes ember számára nem tudatos időjárási ve­szélyek is. Saarbrücken térségében a rendőrség félév óta kíséri figyelemmel, hogy az ingerlő időjárási viszonyok egyáltalában kihatással vannak-e, és ha igen, milyen ki­hatással a közúti balesetek gyakoriságára. Azt már megfigyelték, hogy az ún. Ingerlő időjárásnál (gyors hőmérsékletváltozás, légnyomássüllyedés, a levegő aránylag magas páratartalma stb.) a balesetek száma jelentős mértékben megnövekedett. A saar­­brückeni közlekedésrendészet vezetője rámutatott arra, hogy még nem állnak ren­delkezésre pontos arányszámok, a kiértékelés befejeztével nyert pontos számadatokat sem tekinti majd tízparancsolatnak. A vizsgálattal elsősorban azt akarja bebizonyí­tani, hogy az ingerlő időjárási viszonyoknál azoknak a baleseteknek a száma növek­szik, amelyeknél „maga az ember mondja fel a szolgálatot”. A rendőrségi szakértő fokozott ellenőrzéssel és a rádióállomások autórádióadásaiban leközölt figyelmez­tetésekkel, tanácsokkal akarja felvenni a harcot a jövőben az „ellenséges” időjárással szemben. A biotrópikus tényezőket figyelembe vevő időjárásjelentéseket ma még csak néhány erre a célra kiválasztott klinikának juttatják el, ahol bizonyos betegek gyógy­kezelését teszik ettől függővé. Hasonló előjelzések és óvások azonban a gépkocsi­vezetők számára is éppen ilyen fontosak lehetnek, állapította meg a Saarbrücken­ rendőrségi tanácsos. (DaD) (Jj Afor üzem­anyagtöltő állomás nyílt Pestlőrincen, a Lakatos úti lakó­telepen. A minden nap 6-tól 21 óráig nyitva tartó kútnál benzint, szuperben­zint, keveréket, gáz­olajat és háztartási tüzelőolajat szolgál­nak ki (Juhász Andor felv.) .

Next