Autó-Motor, 1972. január-június (25. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-06 / 1. szám

Korszerű oktatással és emelt szintű vizsgáztatással VÉDJÜK AZ ÉLETET! írta: Székely Gábor, a Gépjárművezetői Vizsgabizottság elnökének helyettese A gépjárművezetők képzésének és vizsgáztatásának reformja több mint kétéves múltra tekint vissza. A re­formot a közúti közlekedéssel szem­ben támasztott követelmények és a mindennapos gyakorlat közötti el­lentmondás tette időszerűvé, sőt — parancsolóvá. A kormány közlekedési koncepciójá­val összhangban növekszik hazánk gépjárműállománya. A népgazdaság termelő kapacitása állandóan bővül, így növelni kell a termeléshez szo­rosan kapcsolódó — nyersanyag, fél­készáru és készáru — közúti szállí­tó felszolgálást. Egyre több dolgozót kell a munkahelyére és vissza­szállí­tani, s mind többen akarnak és tud­nak részesülni az egyéni közlekedés, az autózás, az ország- és világjárás örömeiben. Ebből következik, hogy évről évre — növekvő ütemben — gyarapodik a közúti gépjárműállomány, az egy­re korszerűbb, nagyobb teljesítmé­nyű autók csábítanak a gyorsabb ve­zetésre, következésképpen tűrhetet­len arányban növekszik a halálos vagy súlyos sérüléssel járó balesetek száma, valamint emelkednek az ez­zel kapcsolatos anyagi károk. A gépjárművezető-képzés, de külö­nösen a vizsgáztatás korszerűsítése e tendenciának a megfordítását céloz­ta. Az elméleti vizsgákon a közúti közlekedés biztonságával elsőrendű­en összefüggő szabályismereti és műszaki tudnivalókra helyeztük a hangsúlyt, és számon kértük a köz­úti közlekedés helyes magatartás­­normáit, az etikai követelményeket. A tartalmi változást a módszerek változása is követte. Az elméleti vizsgák egy év óta írásban (teszt­­rendszerrel) folynak. Ezeken értel­mezni kell a legfontosabb közúti táblákat, az útburkolati jeleket, a forgalomszabályozó fény- és karjel­zéseket, az áthaladási elsőbbségre vonatkozó alapvető szabályokat, va­lamint számot kell adni bizonyos mozgásismereti, vezetéstechnikai jár­tasságról. A reform megszüntette a korábbi gyakorlati vizsgáztatás „gyorstalpa­ló” jellegét. Nincsenek ma már né­­hány perces, „szerencsejáték” jellegű vizsgák. Az új vezetői engedélyre pályázók ma kb. félóra alatt kell, hogy számot adjanak arról, hogy uraik gépjárműveiknek, s hogy „ott­honosak” a közúti forgalomban is. E követelmények elbírálása több előírt feladat végrehajtásával és ki­jelölt forgalmi útvonalak bejárása során történik. A vizsgáztatás tartalmi követelmé­nyeinek és módszereinek megváltoz­tatását a közvélemény megnyugvás­sal fogadta, és a változtatás találko­zott a szakmai körök helyeslésével is. Ez természetes is, hiszen az írásbeli vizsgáztatás teljesen objektív. A je­löltnek — mint a közúton — magá­nak kell felismernie az egyes jelzés­képeket, döntenie az áthaladás el­sőbbségéről, és kiválasztania a biz­tonságos vezetéstechnika adott eset­ben legmegfelelőbb megoldását, al­kalmazását. Ugyanakkor számot kell adnia a biztonságos vezetéssel ösz­­szefüggő műszaki jellegű ismeretek­ről (fék, kormány, a jármű és az út­test kapcsolata, mozgásismeret stb.). Polgárjogot nyert a gyakorlati vizs­gáztatás korszerűsítése is. Az emelt képzési óraszámok lehetővé teszik, hogy az átlagos értékkel és megfe­lelő gyakorlattal rendelkező jelöltek — sikeres vizsga után — biztonság­gal vehessenek részt a közúti forga­lomban. Az élet, a fejlődés azonban nem áll meg. A közutakon a forgalom sűrű­sége, a gépjárművek száma szünte­lenül növekszik. Nem vitás, hogy ez­zel egyidejűleg és ezzel párhuzamo­san emelnünk kell a vizsgáztatás (és természetszerűleg az oktatás) szint­jét. A követelményeket ésszerűen lépcsőzve, de állandóan emelnünk kell. Egyre több új írásbeli vizsgalapot bocsátunk ki, amelyeken a válaszok nehézségi foka nő. Tartalmasabbá tesszük a gyakorlati vizsgáztatást is. Csökkentjük az ún. „rutinfeladatok” számát, és új fel­adatokat iktatunk be (pl. manővere­zés emelkedőn, lejtőn), s a hangsúlyt fokozatosan áttereljük a „forgalmi érettség” mind alaposabb elbírálá­sára. Bonyolultabbak lesznek a for­galmi útvonalak, megemeljük egy­­egy vizsgázó gyakorlati vizsgájának időtartamát is. Dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter 1971. december 15-én látogatást tett a Gépjárműve­zetői Vizsgabizottságnál. Moharos Kálmán, a Vizsgabizottság elnöke ismertette a vizsgáztatás te­rén előttünk álló feladatokat, a vizs­gáztatás további korszerűsítésének irányelveit. A miniszter elvtárs az irányelveket és a tervezett intézkedéseket helyes­nek ítélte és — egyebek között — nyomatékosan felhívta a figyelmet a közúti közlekedés emberi tényezői­re. Jól képzett, a közúti közlekedés etikáját ismerő és annak normáit betartó gépjárművezetőkre van szük­ség, ugyanakkor tervszerűen fel kell készíteni a gyalogosokat is, hogy al­kalmazkodni tudjanak a növekvő forgalom követelményeihez. A társadalom már ma is, a jövőben még inkább megköveteli a gépjár­művezetőktől, hogy „urai” legyenek gépjárműveiknek, hogy igazod­janak a forgalom ritmusához, hogy előzékenyek és türelmesek legyenek a közúti közlekedésben részt vevő társaikkal szemben. Ez a minimum, amit a társadalom elvár. Ugyanakkor segítségükre is sietünk. A vizsgakövetelményeket részletesen ismertetjük. A tanfolya­mos képzés segédeszközeit biztosít­juk. A követelményekhez igazítjuk a szervezett oktatás szakoktatóinak fel-­ készítését. Szakoktatóinkat és a ma­gánoktatásban tevékenykedőket szakoktatói vizsgára bocsátjuk. Ez utóbbival azt kívánjuk elérni, hogy a gyakorlati oktatók rendelkezzenek az oktatáshoz szükséges pedagógiai, pszichológiai, didaktikai ismeretek­kel és gyakorlati — vezetéstechnikai — jártassággal. Célunk: szakembereket képezzünk — a maguk szintjén még jobb, még felkészültebb szakemberekké!

Next