Autó-Motor, 1973. január-június (26. évfolyam, 1-12. szám)

1973-01-06 / 1. szám

m híradó az Állami biztosító a kötelező felelősségbiztosítás január 1- én esedékessé vált díjának befizetésére minden magánautósnak és motorosnak megküldi az átutalási postautalványt. Akik január 10-ig nem kapták volna meg, az AB lakóhelyük szerint illetékes fiókjánál vagy igazgatóságánál vehetik át, az 1972. évi díj kiegyenlítését igazoló feladóvevény bemutatása mellett. Mint ismeretes, a motorkerékpárok évi 100 Ft díja egy összegben fizetendő, az autók 460 Ft-os díját félévi részletekben — ja­nuárban és júliusban — lehet leróni. A KPM ÉS BORSOD MEGYE, valamint Miskolc vezetői tartottak meg­beszélést a megyeszékhelyen. A többi között megállapodtak a Miskolc—Sajó­­szentpéter, a Miskolc—Szikszó, valamint a Nyékládháza—Leninváros közötti utak korszerűsítésében, erre még a negyedik ötéves terv időszakában sor kerül. Meg­állapodtak abban is, hogy 1976-ra elké­szül az ózdi autóbuszpályaudvar. A VEVŐSZOLGÁLATI HÁLÓZATBA újonnan bevonták a Zsiguli típusra az AFIT III. sz. Autójavító Vállalatot (Bp. XIV., Miskolci út 157.), a Skoda—100, Skoda—1203, Warszawa, Nysa és Zuk tí­pusokra pedig a Debreceni Finomme­chanikai Vállalatot (Szabadság u. 97.) is. MEGINDULT A FORGALOM a 4-es út debreceni, korszerűsített átke­lőszakaszán. A mintegy 15 millió forin­tos beruházást igénylő munkálatok be­fejezését követően számottevően rövidült a járművek debreceni áthaladási ideje. A főútvonal korszerűsítésének újabb ál­lomásaként elkészült a Debrecen—Haj­­dúhadház közötti szakasz mintegy 40 millió forintos költséggel végzett széle­sítése is. AUSZTRIÁBAN 47 836 alkoholos befolyás nélküli közúti balesetnél 2098 személy halt meg, tehát minden 23 baleset követelt emberáldoza­tot. Ezzel szemben 4850 ittassággal páro­sult balesetnél 370 személy halt meg, ami azt jelenti, hogy minden 13 baleset végződött halállal. Az „alkoholos” bal­esetek tehát közel kétszer olyan veszé­lyesek, mint ahol az alkohol nem ját­szott szerepet. A bécsi Közlekedésbiz­tonsági Kuratórium szerint ez arra ve­zethető vissza, hogy az alkohol hatása alatt levő vezető a mindenkori helyzet­hez képest túl gyorsan vezet, és csak­ A világ legdrágább Capriját látja el ép­pen aláírásával Henry Ford II (balról) és vezérkara. Az autogram-Capri tulaj­donképpen egyik fő díja lesz az „Egy hely a napon” című, Nyugat-Németor­­szágban meghirdetett tévé-lottó pályá­zatnak. A kocsi értékét most így, a 150 neves személy aláírásával ékesítve, 120 000 D-márkára becsülik­kent reakcióképessége nem elégséges a „célravezető elhárításhoz szükséges cse­lekvésre”. TÖBB MINT FÉLMILLIÓ személyautót, 130 000 teherautót és ne­gyedmillió traktort exportált a csehszlo­vák gépjárműipar az elmúlt 20 év alatt. Egyik legjelentősebb piac az NDK volt, ahova 150 000 személy- és 10 000 teher­autót szállítottak. 30 KM ROSSZ- új útszakaszt adtak át a forgalomnak a Berlin körüli autópálya-gyűrű építése során az építő vállalat dolgozói az NDK fennállásának 23. évfordulója alkalmá­ból. AZ NSZK-BAN ENGEDÉLYEZTÉK a nők gépkocsivezetői foglalkoztatását 1,5 tonnánál nagyobb teherbírású teher­autókon is, ami egy 1940. évi rendelet szerint eddig tilos volt. A feloldást az­zal indokolják, hogy a járművek műsza­ki állapota lényegesen javult. A 3,5 ton­nánál nagyobb raksúlyú kocsikra kerülő sofőrnöknél azonban továbbra is bizo­nyos korlátozásokat állapítottak meg, s rendszeres orvosi vizsgálatokat írtak elő. A SOROKSÁRI ÚTON végzett forgalomszámlálási adatok is bi­zonyítják, hogy Budapesten ez a legter­heltebb útvonal. Újjáépítését két lépcső­ben irányozták elő. A program szerint 1973 végéig a Kvassay útig hozzák rend­be. A fővárosban elsőként — várhatóan 1973 után — a Soroksári út—Gubacsi át­járó torkolatában helyezik el azt a kom­binált közúti-vasúti biztosító berendezést, amelynek feladata lesz a közúti és a vasúti forgalom összehangolása, irányí­tása. Ugyanezt a jelzőrendszert építik meg a Soroksári út mentén a Tárcsás, a Rézöntő és a Torontál utcáknál. To­vábbi feladat a Mester utcai villamos­­végállomás átépítése, és modern jelző­lámpás csomópont kialakítása a Hámán Kató úti kereszteződésben. Az 1973 utá­ni második lépcsőben építik ki a Marx Károly út, az Ócsai út és a Haraszti út találkozásánál levő csomópontot, s kor­szerűsítik a Soroksári út Kvassay úttól Ócsay útig terjedő szakaszát. Ezt köve­tően látnak hozzá a Boráros tér rende­zéséhez. A ZSÚFOLT UTAK TEHERMENTESÍTÉSÉRE Csehszlovákiában érdekes kezdeménye­zéssel kísérleteznek: az illetékes ható­ság megkeresi a közúti fuvarozási válla­latokat, hogy a hétvégeken, péntek 14 órától vasárnap 21 óráig csökkentsék a minimumra az áruszállítást az ország fő úthálózatán. Amennyiben ez az önkén­tességre és belátásra számító felhívás a kívánt eredménnyel jár, a Csehszlovák Közlekedésügyi Minisztérium a jövőben is tekintetbe veszi az önkéntességet, s az így létrejövő megállapodásoknak el­sőbbséget ad a kifejezett tilalmakkal szemben. Tallózás a világsajtóból Bemutatták Moszkvában a kamat teherautógyár leendő termékét, a Kamaz teherautó prototípusát. A kocsi teherbíró képessége hét tonna, de pótkocsival a teherbírás meg­kétszerezhető. A 210 lóerős dízelmotorral a Kamaz 80—85 kilométeres sebességgel is szállíthatja terhét. (APN) Svédországban 1974-ben január elsejétől kötelező lesz a mosószerkezet a gépkocsik reflektorain. Addig minden kocsit el kell látni ilyen felszereléssel. Jelenleg a Merce­des—350 típust szállítják — kívánatra — ilyen szerkezettel. A BMW, a Ford, az Audi—NSU és a Volkswagen gyárak is kísérleteznek a reflektorokat tisztító szerke­zetekkel. (Die Welt) Úgynevezett „szoláris kapcsolóval” méri a természetes megvilágítás fokát, s ennek megfelelően változtatja fényerejét az angol Plessey Traffic Division új forgalomirá­nyító lámpája. Erős napsütésben élénkebb a lámpa fénye, tehát jobban kivehető. To­vábbi sajátossága a lámpának, hogy üvege semmilyen fényt nem ver vissza. (Verkehr und Technik) A svájci balesetelhárítás központi témája az idén a biztonsági öv viselése volt. A közutak mentén hatalmas táblák propagálták az autók vezetőinek és utasainak az életmentő övét. A svájci tapasztalatok szerint a súlyos közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma 72%-kal csökkenne az öv viselése esetén. (Kfz-Betrieb) Cseréljük a fékolajat évenként, — javasolja a nyugat-németországi ATE fékfelszerelés­­gyár. Egy év alatt a fékolaj közé már kerül bizonyos mennyiségű lecsapódó víz. Már egy kupicára való víz is lecsökkenti a fékolaj forráspontját 240 °C-ról 160 °C-ra. Ez gőzhólyag-képződést idéz elő, amely erősen csökkenti a fékhatást. (Die Welt) Grenoble város vezetősége úgy határozott, hogy a közúti forgalom csökkentése érde­kében új tömegközlekedési eszközzel váltja fel az autóbuszt és a villamost. A „tele­­tram” nevű függővasút kabinjai az utcák, terek felett 50 km/óra sebességgel lebegve szállíthatják majd utasaikat. Teljesítőképessége óránként és irányonként 4000 utas. (Nyegyelja) „Így autózik a német ember” címmel a hamburgi ESSO cég tanulmányt tett közzé, amely az autó iránti vonzalmat a következő okokra vezeti vissza: a személyautó bir­toklása az érvényesülés jelképeként növeli az önérzetet; — a vezetés élménye kielé­gíti a függetlenség és szabadság utáni vágyat;­­ az autózás kikapcsolódást teremt, levezeti a feszültségeket, kielégíti az ember játékösztönét. (Nahverkehrs-Praxis) ufjabb kedves ven­dégünk érkezett. Ezúttal szovjet test­vérlapunk, a „Za ruljom” (A volán­nál) című kétmilli­ós példányszámban megjelenő autós új­ság egyik szerkesz­tője, Alekszandr Brodszki töltött tíz napot Magyarorszá­gon. Nagy érdeklő­déssel jegyzetelt, gyűjtötte a sok, szá­mára érdekes szak­mai információt, amikor elkísértük a többi között a Me­chanikai Mérőmű­­szergyárba, a Mer­kur Vállalathoz, az Alit Zsiguli-szervi­­zetbe, az Autóklub­hoz és a Közlekedési Múzeumba. Megismerkedett a hazai gépjárművezető-képzés és -vizsgáztatás új módszereivel is, sőt lehetősége nyílt a gyakorlatban kipróbálni az autóvezetés oktatásánál Magyarországon rendszeresített korszerű berendezéseket. Itt éppen az Autóközlekedési Tanintézet tanpadjainak volánjánál dr. Sepsey József ok­tatási osztályvezető magyarázatát hallgatja (Juhász Andor felvétele)

Next