Autó-Motor, 1973. június-december (26. évfolyam, 13-24. szám)
1973-07-06 / 13. szám
GONDOLATOK EGY AUTÓS KIÁLLÍTÁSON írta: Dmitrij Szaszorov, az APN tudósítója A moszkvai Szokolnyiki-parkban rendezett nemzetközi Autószerviz ’73kiállításon a szakmai bemutató után megkezdték a tárgyalásokat is a különféle kereskedelmi megállapodások megkötéséről. A pavilonok továbbra is csukva maradtak a nagyközönség számára. Különféle cégek hatalmas plakátokon kínálták portékájukat. Szemembe ötlött, hogy ugyanazok a cégek ugyanazokon a plakátokon ugyanazokat a cikkeket reklámozták, önkéntelenül is a kooperáció, az ésszerű munkamegosztás jutott eszembe, bár tudom, hogy ez bonyolult probléma. Az olvasó talán még emlékszik arra, hogy néhány évvel ezelőtt két világhírű autógyár, a francia Citroen és az olasz Fiat egyesítette termelési erőfeszítéseit. Abban az időben nagy reményeket fűztek ehhez a szövetséghez. Négy esztendő telt el — és immár hivatalosan is bejelentették ennek a „házasságnak” felbomlását. A termelési szövetkezés nem hozta meg a kölcsönös előnyöket. Ennek ellenére a nemzetközi munkamegosztás mégis lehetséges. Ezt bizonyítják a szocialista országok kiállított tárgyai a Szokolnyiki-parkban. A szocialista integráció egy magasabb rendű szakasz lett a szocialista világrendszer kereteiben kifejtett gazdasági együttműködés fejlesztésében. A szóban forgó integráció lényegében a szocialista országok tervszerű gazdasági kiegyenlítődését, egymáshoz való közeledését irányozza elő, és abban jut kifejezésre, hogy a résztvevő országok a szocialista munkamegosztás alapján szüntelenül bővítik és szélesítik gazdasági kapcsolataikat. „Számunkra a szocialista integráció elvileg jelentős, mivel mentesít bennünket azoktól az akadályoktól, amelyeket a viszonylag kis terület és a csekély létszámú lakosság képez, és megnyitja az utat Bulgária előtt a széles körű tudományos és műszaki forradalom fejlesztéséhez” — jelentette ki Todor Zsivkov, a bolgár kormány elnöke. A bolgár kormányfő szavait nagyszerűen alátámasztja a szállító- és emelőberendezéseket gyártó Balkancar nemzetközi vállalat. Bulgária ennek révén ma már 50 százalékban ki tudja elégíteni a KGST-országok szükségleteit ezekből a termékekből. A gyártott gépezetek kiegészítésére Bulgária a Szovjetunióból különféle berendezéseket importál, így például motorokat, a kormányberendezésekhez szükséges szervokészülékeket, szervoszabályzókat és más termékeket. Bulgária cserébe szovjet gépkocsikat kap. Ezenkívül Bulgáriában szovjet teher- és személyautókat szerelnek, és önállóan gyártják a hozzájuk szükséges tartalék-alkatrészeket. A bolgár gyárak a maguk részéről előmozdítják a szovjet autóipar fejlődését. A nemrégen felépült Volgai Autógyár számára Bulgária csak 1973-ban 300 000 autó-akkumulátort szállít. Régóta állnak fenn a kapcsolatok a magyar üzemek és a szovjet autógyárak között is. Közismert, hogy Magyarország gépkocsi-állománya szüntelenül növekszik , viszont az ország nem rendelkezik saját személyautó-gyártással, és nincs is szándékában ezt az iparágat létrehozni. Magyarország gépkocsiszükségletét importból elégíti ki. És itt vezető szerepet játszik a szocialista országokkal való kooperáció. A magyar ipar például bekapcsolódott a szovjet Zsigulik gyártásába, és 18 különféle autóalkatrészt szállít a Togliatti-városi autógyárnak. E szállítmányok ellenértékét a szovjet fél gépkocsikkal fizeti meg. Ez a kooperáció lényege. A megállapodás méreteire a következő mutatók jellemzők: 1971—1975-ben a magyar gyárak 1 415 000 alkatrész-készletet szállítanak, és 60 000 gépkocsit kapnak. Feltételezhető, hogy a magyar ipar bekapcsolódik a csehszlovákiai és az NDK-beli személyautógyártásba is. Előnyös munkamegosztásra kerülhet sor Lengyelországgal is. Ennek alapját elsősorban az alkatrészcsere képezné. A magyar ipar, sajátosságainak és lehetőségeinek megfelelően, amelyeket a nemzetközi munkamegosztás nyújt, elsősorban autóbuszgyártását fejleszti. Ma már számos országban igen jól ismerik a gyors járatú és kényelmes Ikarus buszokat. A cég az integrációt komoly termelési reformokkal kezdte. Az autóbuszgyártás programja első így „felnyitva” csak kiállításon lehet látni a 412-es Moszkvicsot. Ezen a bemutatón forgó állványra került, hogy minden oldalról meg lehessen nézni A moszkvai Autószerviz-kiállításon 25 ország mutatta be az autók javításához, szervizéhez szükséges korszerű eszközöket. Ezen a fényképen a magyar pavilon bejáratát látni, előtérben az AFIT autómentő kocsijával