Autó-Motor, 1973. június-december (26. évfolyam, 13-24. szám)

1973-11-06 / 21. szám

MIKOS KÁROLY — MÁRIAÚJFALU. Motorjának rohant egy fiatal borjú, és — bár személyi sérülést szerencsére nem szenvedett — motorjában kb. 2300 Ft kár keletkezett. Járművére ugyan meg­kötötte az évi 50 forint díjú önkéntes cascót, de az a motorkerékpárban törés­ből eredő károkra nem vonatkozik. Ez a biztosítás a motorkerékpárban tűz, vil­lám, robbanás, kő- és földomlás, föld­rengés, vihar, a teljes jármű ellopása vagy elrablása folytán keletkező károkra terjed ki, ha a kár eseményenként a 100 Ft összeget meghaladta. No, és érvényes természetesen a vezető és utas személy­sérüléséből eredő károkra. Sajnálatos, hogy a kárt okozó borjú tulajdonosának nem volt az ilyen esetre érvényes bizto­sítása. Így hát ezt a kárát csak magán­úton, megegyezéssel vagy pereskedéssel lehet megkapnia. KECSKÉS TAMÁS — DEBRECEN. Meg­próbálunk segíteni, és megírjuk: 200/2 típusú MZ-jéhez komplett blokkot sze­retne vásárolni. Akinek lenne ilyen eladó motorja, értesítse önt. (Címe: 4024 Víg­kedvű M. út 44.1 TÖBBEKNEK. Külföldi ajándék autó be­hozatala a Konsumex Ajándékautó Szol­gálaton keresztül is lebonyolítható. A kiválasztott típusú gépkocsit a minden­kori világpiaci áron lehet beszerezni, a fizetendő vám összege a teljes vámalap 50—55 százaléka. Az ajándékozó a kocsi árát konvertibilis valutában, nagyobb nyugati bankintézményen keresztül fi­zetheti be és átutalást kér az alábbi cím­re: Magyar Külkereskedelmi Bank, Bu­dapest, „Konsumex Autószámla”, a meg­ajándékozott nevének és címének fel­tüntetésével. A Konsumex a pénz be­érkezéséről értesítést küld, és azt köve­tően rendelhetők meg ez idő szerint a következő gépkocsik: Polski-Fiat, Sko­da, Trabant, Wartburg, Zsiguli, Audi, Fiat, Volkswagen, Peugeot. Az átadás határideje a megrendeléstől számított 2—10 hét. Egyes típusoknál a szállítási határidő a gyári visszaigazolástól füg­gően változik. A vám egy összegben vagy részletre fizethető. Részletfizetés esetén a kocsi átvételekor a vám egy­­harmadát kell kiegyenlíteni, a fennma­radó részt pedig 24 havi részletre. A részletfizetés engedélyezéséhez jövede­lemigazolás szükséges. A vámot valutá­ban is be lehet fizetni. Hasonló vám­feltételek mellett vásárolhatnak autót azok, akik egy évet meg nem haladó tartós kiküldetésről, tanulmányairól vég­leg hazatérnek. A Konsumex az általa értékesített gépkocsira egy év, illetve 10 000 km-es garanciát vállal. Az átvétel­lel kapcsolatos további költségek típu­sonként változnak, kb. 2500—3000 forintot tesznek ki, demokratikus országokból származó autóknál egységesen 180 forint. A kocsi csak olyan személy részére vámkezelhető, akinek vagy családtag­jának öt éven belül személyautót nem vámkezeltek. A Konsumex Ajándék­­autó Szolgálat címe: 1371 Budapest, Nép­­köztársaság útja 17. Telefon: 424-100. TALÁLTAK egy gyermekjárókát a Solt és Dunavecse közötti országúton, októ­ber 7-én. Átvehető: dr. Gál András, Solt, Állami Gazdaság. Találja ki... Amikor ezt a táblacsokrot valahol Szabolcsban, egy útkanyarulat előtt megláttuk, ugyancsak elgondol­koztunk. No persze nem az alsó és a felső tábla jelentése okozott gondot, hanem a középsőé. Olva­sóinkat is kérjük tehát, hogy segítsenek megfejteni nekünk. Akik az igazságot legjobban megköze­lítő válaszokat küldik, ezúttal is három könyvet nyerhetnek jutalmul. A megfejtéseket november 20-ig kérjük szerkesztőségünknek elküldeni. Mi sem hittük, hogy a 19. számban közölt, könnyű­nek éppen nem nevezhető rejtvényünket ilyen sokan fejtették meg. A kevés részletet mutató fény­kép egy Lotus „Europa”, műanyag kocsiszekrényes angol sportkocsit ábrázol. A következő olvasóink nyertek könyvet: GAUGESZ JÓZSEF (6522 Gara, Kossuth U. 52.) , SOÓS BALÁZS (1022 Bp. XI., Hermann Ottó u. 16.) és SCHMELAL ATTILA (7632 Pécs H, Kertváros u. 58.). A MAGYAR AUTÓKLUB AUTÓMENTŐ SZOLGÁLATA, a fejlesztési program­nak megfelelően november 1-től a klubtagság részére megkezdi a működését. Központi telephelye a Magyar Autóklub Műszaki Állomása, Budapest XI., Boldizsár u. 2. A szolgálatot a 260-668 telefonszámon kell hívni. Költségtérítés: kilométerenként 3,50 Ft -s­ óránként 35 Ft kiszállási díj, azonban az első óra igénybevétele díjtalan. A mentő­­szolgálatot az ország bármely területéről vagy területére igényelhetik az Autóklub tagjai. A SÁRGA ANGYALOK az autósidény befejeztével, november 1-től hétvégeken (szom­baton 14—22 óráig, munkaszüneti napokon pedig 7—22 óráig) a következő útvonalakon teljesítenek szolgálatot: Budapest—Gyöngyös (M3), Budapest—Siófok (M7), Budapest— Dobogókő, Budapest—Esztergom (MN­) és Budapest—Hegyeshalom (M1). A segélyszol­gálat csak az Autóklub tagjainak áll rendelkezésre. AZ AUTÓKLUB TOURING OSZTÁLYÁN lehet jelentkezni a következő év végi prog­ramokra: Szilveszter Sopronban, december 26-tól 1974. január 1-ig. Elhelyezés a Feny­ves Szállóban, részvételi díj személyenként: 1024 Ft. — Szilveszter Egerben, ugyancsak december 26-tól január 1-ig. Elhelyezés a Park Szállóban, személyenkénti részvételi díj 1107 Ft.­­ Szilveszter a salgótarjáni Karancs Szállóban december 29-től január 1-ig, személyenként 560 Ft-ért. A SZEBENI HAVASOK egyik legkedveltebb turistaközpontjába, a Nagyszebentől mind­össze 32 km-re fekvő Paltinisba már a téli idényben megkezdi üdültetési programját a Touring Osztály. Erre, a korai jelentkezési határidők miatt már most felhívja a figyelmet. Folyamatos üdülés szervezéséről van szó, s egyhetes turnusok váltják egy­mást szinte a jövő őszig. Az első egyhetes turnus kezdő dátuma 1974. január 5., ettől kezdve szeptember 21-ig váltakoznak a turnusok. Az üdülésekre a csoport indulása előtt legalább 65 nappal kell jelentkezni. Részvételi díj: az 1974. január 5.—március 3-ig, valamint június 29.—aug. 31-ig terjedő időben egy-egyhetes üdülésre 1380 Ft. jú­nius 1—29-ig és augusztus 31.—szeptember 21-ig pedig személyenként 1280 Ft. Jelentke­zés: a Touring Osztályon, 1277 Budapest, H., Römer Flóris u. 4/a. Telefon: 355-921 és 351-374/29 mellék. MARTON PÁL — KECSKEMÉT (6000 Árok utca 5.). Szívesen eleget teszünk kérésének, hiszen egy szerény anyagi helyzetű, rokkant barátján szeretne segí­teni. Ezért kéri, hogy aki eladná a hasz­nált Velorex rokkantkocsiját, értesítse. ELEK LAJOS — MEZŐBEHÉNY. Azt kérdezi, melyik motorkerékpárt gyártot­ták előbb: a Javát vagy a Pannóniát? Könnyű lesz ezt a vitát eldönteni, hi­szen a Pannóniát csupán 19 éve gyárt­ják, szemben a félévszázados Jawával. Legutóbbi számunkban — ki tudja, há­nyadszor — írtunk arról, hogy a kocca­násos kárt okozók hagyják ott a betét­lapjukat, vagy legalább a címüket a megrongált kocsi szélvédőjén. Hiszen eb­ből nekik semmi hátrányuk nem szár­mazik, mert a kötelező felelősségbiztosí­tásuk alapján a Biztosító megtéríti az általuk okozott kárt, ami, ha ezt nem teszik meg, a szerencsétlen vétlen autó­­tulajdonost terheli. Gyakran azonban jótét lelkek igyekeznek segíteni, akik lát­ták az esetet: ,,veszik maguknak a fá­radságot", és ők hagynak cédulát a szél­védőn. Én magam az utóbbi időben két­szer jártam így. Egyik esetben ezt találtam reggel a ko­csimon: „GA . . . húzta meg az oldalát”. Persze, szaladtam a Biztosítóhoz, ahol felvették az adatokat, megbecsülték a kárt, amit készséggel ki fognak fizetni készpénzben , ha az üzembentartó el­ismeri a felelősségét. Ki is kutatták, hogy a jelzett rendszámú kocsi a Szol­noki Volán autóbusza. Onnan azonban néhány hónap múlva (!) azt írták vissza: igaz ugyan, hogy ez az autóbuszuk azon a napon Budapesten volt, de a sofőr azt állítja, hogy nem járt a Nagy Ignác utcában . .. A másik esetben ezt találtam reggel a parkoló kocsimon: „JA ... írsz. 17.15 ”. És bizony előző nap 17.15 órakor alapos horpadást nyomott egy ismeretlen jármű a kocsim bal hátsó sárvédőjén. Szalad­tam megint a Biztosítóhoz. . . Kaptam is (öt hét múlva!) tőlük a levelet: „A Főv. Autótaxi Vállalat felszólításunkra azt a választ adta, hogy JA ... írsz, gépko­csijuk a jelzett napon semmiféle balese­tet neon okozott, ütközése nem volt. Fentiek alapján sajnálattal közöljük, hogy az ön kárigényét felelősségbiztosí­tás alapján nem áll módunkban megté­ríteni.” Persze, hiszen nincsen felelős ... Nagyon-nagyon valószínű, hogy mindkét esetben, ha megteszem a feljelentést, a rendőrség kiderítette volna az igazságot. A szolnoki busz vezetője talán egyetlen keresztkérdésre tisztázta volna, hogy járt-e a Nagy Ignác utcában. A taxin pedig, ha jobban megnézik, biztosan ott volt a nyoma annak, hogy más kocsi­val érintkezett. (Sőt, mikronnyi mara­dékból ma már a kocsi színét, típusát is megállapíthatják!) S akkor a sofőrt fe­lelősségre vonják, nemcsak azért, mert megszegte a Kresznek azt az előírását, hogy ott kell hagynia a címét, ha a megrongált kocsi vezetője nincs a hely­színen (ezért 3000 forintig terjedhető bír­ság jár), hanem a hatóság félrevezeté­séért is. Kicsit lelkiismeretfurdalást is érzek, hogy nem tettem meg a feljelentést, mert közérdek, hogy az ilyen gépjárműveze­tők ne csináljanak ilyet még egyszer. Mással. . . De most nem az ,,önkritika gyakorlása” miatt írtam meg mindezt. Hanem azért, hogy azokat a rendes embereket, akiknek önbecsülésük, együttérzésük tollat ad a kezükbe, és felírják a szégyenteljesen eliszkolt károkozó kocsijának a rendszá­mát, megkértem, közöljék a cédulán sa­ját nevüket és címüket is. Nem való­színű, hogy ez a későbbiekben egyetlen percet is elvenne az idejükből. Mert ma­ga az a tudat, hogy egyetlen tanú is létezik, vallomásra készteti a megtévedt embert, aki így elkerülheti legalább a hatóság félrevezetésének vádját. . . (RGyI) 26

Next