Autó-Motor, 1973. június-december (26. évfolyam, 13-24. szám)
1973-11-06 / 21. szám
MIKOS KÁROLY — MÁRIAÚJFALU. Motorjának rohant egy fiatal borjú, és — bár személyi sérülést szerencsére nem szenvedett — motorjában kb. 2300 Ft kár keletkezett. Járművére ugyan megkötötte az évi 50 forint díjú önkéntes cascót, de az a motorkerékpárban törésből eredő károkra nem vonatkozik. Ez a biztosítás a motorkerékpárban tűz, villám, robbanás, kő- és földomlás, földrengés, vihar, a teljes jármű ellopása vagy elrablása folytán keletkező károkra terjed ki, ha a kár eseményenként a 100 Ft összeget meghaladta. No, és érvényes természetesen a vezető és utas személysérüléséből eredő károkra. Sajnálatos, hogy a kárt okozó borjú tulajdonosának nem volt az ilyen esetre érvényes biztosítása. Így hát ezt a kárát csak magánúton, megegyezéssel vagy pereskedéssel lehet megkapnia. KECSKÉS TAMÁS — DEBRECEN. Megpróbálunk segíteni, és megírjuk: 200/2 típusú MZ-jéhez komplett blokkot szeretne vásárolni. Akinek lenne ilyen eladó motorja, értesítse önt. (Címe: 4024 Vígkedvű M. út 44.1 TÖBBEKNEK. Külföldi ajándék autó behozatala a Konsumex Ajándékautó Szolgálaton keresztül is lebonyolítható. A kiválasztott típusú gépkocsit a mindenkori világpiaci áron lehet beszerezni, a fizetendő vám összege a teljes vámalap 50—55 százaléka. Az ajándékozó a kocsi árát konvertibilis valutában, nagyobb nyugati bankintézményen keresztül fizetheti be és átutalást kér az alábbi címre: Magyar Külkereskedelmi Bank, Budapest, „Konsumex Autószámla”, a megajándékozott nevének és címének feltüntetésével. A Konsumex a pénz beérkezéséről értesítést küld, és azt követően rendelhetők meg ez idő szerint a következő gépkocsik: Polski-Fiat, Skoda, Trabant, Wartburg, Zsiguli, Audi, Fiat, Volkswagen, Peugeot. Az átadás határideje a megrendeléstől számított 2—10 hét. Egyes típusoknál a szállítási határidő a gyári visszaigazolástól függően változik. A vám egy összegben vagy részletre fizethető. Részletfizetés esetén a kocsi átvételekor a vám egyharmadát kell kiegyenlíteni, a fennmaradó részt pedig 24 havi részletre. A részletfizetés engedélyezéséhez jövedelemigazolás szükséges. A vámot valutában is be lehet fizetni. Hasonló vámfeltételek mellett vásárolhatnak autót azok, akik egy évet meg nem haladó tartós kiküldetésről, tanulmányairól végleg hazatérnek. A Konsumex az általa értékesített gépkocsira egy év, illetve 10 000 km-es garanciát vállal. Az átvétellel kapcsolatos további költségek típusonként változnak, kb. 2500—3000 forintot tesznek ki, demokratikus országokból származó autóknál egységesen 180 forint. A kocsi csak olyan személy részére vámkezelhető, akinek vagy családtagjának öt éven belül személyautót nem vámkezeltek. A Konsumex Ajándékautó Szolgálat címe: 1371 Budapest, Népköztársaság útja 17. Telefon: 424-100. TALÁLTAK egy gyermekjárókát a Solt és Dunavecse közötti országúton, október 7-én. Átvehető: dr. Gál András, Solt, Állami Gazdaság. Találja ki... Amikor ezt a táblacsokrot valahol Szabolcsban, egy útkanyarulat előtt megláttuk, ugyancsak elgondolkoztunk. No persze nem az alsó és a felső tábla jelentése okozott gondot, hanem a középsőé. Olvasóinkat is kérjük tehát, hogy segítsenek megfejteni nekünk. Akik az igazságot legjobban megközelítő válaszokat küldik, ezúttal is három könyvet nyerhetnek jutalmul. A megfejtéseket november 20-ig kérjük szerkesztőségünknek elküldeni. Mi sem hittük, hogy a 19. számban közölt, könnyűnek éppen nem nevezhető rejtvényünket ilyen sokan fejtették meg. A kevés részletet mutató fénykép egy Lotus „Europa”, műanyag kocsiszekrényes angol sportkocsit ábrázol. A következő olvasóink nyertek könyvet: GAUGESZ JÓZSEF (6522 Gara, Kossuth U. 52.) , SOÓS BALÁZS (1022 Bp. XI., Hermann Ottó u. 16.) és SCHMELAL ATTILA (7632 Pécs H, Kertváros u. 58.). A MAGYAR AUTÓKLUB AUTÓMENTŐ SZOLGÁLATA, a fejlesztési programnak megfelelően november 1-től a klubtagság részére megkezdi a működését. Központi telephelye a Magyar Autóklub Műszaki Állomása, Budapest XI., Boldizsár u. 2. A szolgálatot a 260-668 telefonszámon kell hívni. Költségtérítés: kilométerenként 3,50 Ft -s óránként 35 Ft kiszállási díj, azonban az első óra igénybevétele díjtalan. A mentőszolgálatot az ország bármely területéről vagy területére igényelhetik az Autóklub tagjai. A SÁRGA ANGYALOK az autósidény befejeztével, november 1-től hétvégeken (szombaton 14—22 óráig, munkaszüneti napokon pedig 7—22 óráig) a következő útvonalakon teljesítenek szolgálatot: Budapest—Gyöngyös (M3), Budapest—Siófok (M7), Budapest— Dobogókő, Budapest—Esztergom (MN) és Budapest—Hegyeshalom (M1). A segélyszolgálat csak az Autóklub tagjainak áll rendelkezésre. AZ AUTÓKLUB TOURING OSZTÁLYÁN lehet jelentkezni a következő év végi programokra: Szilveszter Sopronban, december 26-tól 1974. január 1-ig. Elhelyezés a Fenyves Szállóban, részvételi díj személyenként: 1024 Ft. — Szilveszter Egerben, ugyancsak december 26-tól január 1-ig. Elhelyezés a Park Szállóban, személyenkénti részvételi díj 1107 Ft. Szilveszter a salgótarjáni Karancs Szállóban december 29-től január 1-ig, személyenként 560 Ft-ért. A SZEBENI HAVASOK egyik legkedveltebb turistaközpontjába, a Nagyszebentől mindössze 32 km-re fekvő Paltinisba már a téli idényben megkezdi üdültetési programját a Touring Osztály. Erre, a korai jelentkezési határidők miatt már most felhívja a figyelmet. Folyamatos üdülés szervezéséről van szó, s egyhetes turnusok váltják egymást szinte a jövő őszig. Az első egyhetes turnus kezdő dátuma 1974. január 5., ettől kezdve szeptember 21-ig váltakoznak a turnusok. Az üdülésekre a csoport indulása előtt legalább 65 nappal kell jelentkezni. Részvételi díj: az 1974. január 5.—március 3-ig, valamint június 29.—aug. 31-ig terjedő időben egy-egyhetes üdülésre 1380 Ft. június 1—29-ig és augusztus 31.—szeptember 21-ig pedig személyenként 1280 Ft. Jelentkezés: a Touring Osztályon, 1277 Budapest, H., Römer Flóris u. 4/a. Telefon: 355-921 és 351-374/29 mellék. MARTON PÁL — KECSKEMÉT (6000 Árok utca 5.). Szívesen eleget teszünk kérésének, hiszen egy szerény anyagi helyzetű, rokkant barátján szeretne segíteni. Ezért kéri, hogy aki eladná a használt Velorex rokkantkocsiját, értesítse. ELEK LAJOS — MEZŐBEHÉNY. Azt kérdezi, melyik motorkerékpárt gyártották előbb: a Javát vagy a Pannóniát? Könnyű lesz ezt a vitát eldönteni, hiszen a Pannóniát csupán 19 éve gyártják, szemben a félévszázados Jawával. Legutóbbi számunkban — ki tudja, hányadszor — írtunk arról, hogy a koccanásos kárt okozók hagyják ott a betétlapjukat, vagy legalább a címüket a megrongált kocsi szélvédőjén. Hiszen ebből nekik semmi hátrányuk nem származik, mert a kötelező felelősségbiztosításuk alapján a Biztosító megtéríti az általuk okozott kárt, ami, ha ezt nem teszik meg, a szerencsétlen vétlen autótulajdonost terheli. Gyakran azonban jótét lelkek igyekeznek segíteni, akik látták az esetet: ,,veszik maguknak a fáradságot", és ők hagynak cédulát a szélvédőn. Én magam az utóbbi időben kétszer jártam így. Egyik esetben ezt találtam reggel a kocsimon: „GA . . . húzta meg az oldalát”. Persze, szaladtam a Biztosítóhoz, ahol felvették az adatokat, megbecsülték a kárt, amit készséggel ki fognak fizetni készpénzben , ha az üzembentartó elismeri a felelősségét. Ki is kutatták, hogy a jelzett rendszámú kocsi a Szolnoki Volán autóbusza. Onnan azonban néhány hónap múlva (!) azt írták vissza: igaz ugyan, hogy ez az autóbuszuk azon a napon Budapesten volt, de a sofőr azt állítja, hogy nem járt a Nagy Ignác utcában . .. A másik esetben ezt találtam reggel a parkoló kocsimon: „JA ... írsz. 17.15 ”. És bizony előző nap 17.15 órakor alapos horpadást nyomott egy ismeretlen jármű a kocsim bal hátsó sárvédőjén. Szaladtam megint a Biztosítóhoz. . . Kaptam is (öt hét múlva!) tőlük a levelet: „A Főv. Autótaxi Vállalat felszólításunkra azt a választ adta, hogy JA ... írsz, gépkocsijuk a jelzett napon semmiféle balesetet neon okozott, ütközése nem volt. Fentiek alapján sajnálattal közöljük, hogy az ön kárigényét felelősségbiztosítás alapján nem áll módunkban megtéríteni.” Persze, hiszen nincsen felelős ... Nagyon-nagyon valószínű, hogy mindkét esetben, ha megteszem a feljelentést, a rendőrség kiderítette volna az igazságot. A szolnoki busz vezetője talán egyetlen keresztkérdésre tisztázta volna, hogy járt-e a Nagy Ignác utcában. A taxin pedig, ha jobban megnézik, biztosan ott volt a nyoma annak, hogy más kocsival érintkezett. (Sőt, mikronnyi maradékból ma már a kocsi színét, típusát is megállapíthatják!) S akkor a sofőrt felelősségre vonják, nemcsak azért, mert megszegte a Kresznek azt az előírását, hogy ott kell hagynia a címét, ha a megrongált kocsi vezetője nincs a helyszínen (ezért 3000 forintig terjedhető bírság jár), hanem a hatóság félrevezetéséért is. Kicsit lelkiismeretfurdalást is érzek, hogy nem tettem meg a feljelentést, mert közérdek, hogy az ilyen gépjárművezetők ne csináljanak ilyet még egyszer. Mással. . . De most nem az ,,önkritika gyakorlása” miatt írtam meg mindezt. Hanem azért, hogy azokat a rendes embereket, akiknek önbecsülésük, együttérzésük tollat ad a kezükbe, és felírják a szégyenteljesen eliszkolt károkozó kocsijának a rendszámát, megkértem, közöljék a cédulán saját nevüket és címüket is. Nem valószínű, hogy ez a későbbiekben egyetlen percet is elvenne az idejükből. Mert maga az a tudat, hogy egyetlen tanú is létezik, vallomásra készteti a megtévedt embert, aki így elkerülheti legalább a hatóság félrevezetésének vádját. . . (RGyI) 26