Autó-Motor, 1974. január-június (27. évfolyam, 1-12. szám)

1974-03-06 / 5. szám

kíradó FOKOZOTT KÖZÚTI ellenőrzéseket tart a rendőrség márciustól. A közleke­dési morál és a forgalombiztonság erő­sítését célzó korábbi, ugyancsak kon­centrált rendőri erőkkel lebonyolított nagyszabású akciók eredményeképpen országosan tovább csökkent a balesetek s ezzel a sérültek száma, javult a köz­lekedési morál, harmonikusabb lett a forgalom. Hasonló eredményeket várha­tunk tehát a mostani összpontosított el­lenőrzési akciótól is, amelynek sikeré­hez az autósok, motorosok megértő tá­mogatására, fegyelmezett magatartására is szükség van. GYALOGOSVETÉLKEDŐT rendezett február 15-én az Egyesült Villamosgépgyár Kismotor-gyáregysége. A vetélkedőn a gyalogosokra vonatkozó Kresz-ismeretekből írásban és élőszó­ban vizsgázott húsz, a selejtezőn már túljutott 3 fős csapat. A gyár és a X. kerületi KBT értékes díjakat tűzött ki: az első csoport 1800, a második 1500 fo­rintot nyert, további nyolc csapat is jutalmat kapott. Ilyen vetélkedőt elő­ször tavaly rendeztek a Bányagépgyár­ban. A X. kerületi KBT több kőbányai üzemben is hasonló versenyeket kíván szervezni. Követendő példa! Magyarországon 1973 végén mintegy 100 ezer haszongépjárművet és 400 ezer személyautót tartottak üzemben. Az Autóker (Autó- és Alkatrészkeres­­kedelmi Vállalat) szerzi be a teher- és különleges járműveket, valamint az összes kocsikhoz a megfelelő alkatré­szeket. A 25 éves vállalat fontos fel­adatához méltóan ünnepelte jubileu­mát: átadták az ország első teljesen automatizált magasraktárát, amelyet az OMFB segítségével, az olasz CISA Sviterra cégtől vásárolt tervek és be­rendezések felhasználásával építettek. A 77 méter hosszú és 10 méter magas épületben 1000 darab 10 tonnás vagon árukészlete fér el. A 80 000-féle alkat­rész — ennyiből áll a készlet — nyil­vántartása a hagyományos módsze­rekkel szinte lehetetlen, ezért vált szükségessé egy számítógépközpont kialakítása is. Az Autóker évente kö­rülbelül 6,5 milliárd forint értékű árut hoz forgalomba; e nagy mennyi­ség értékesítése az automatikus rak­tár segítségével könnyebb és egysze­rűbb lesz A zsiguli­ kooperáció eredményes fejlesztésében kiemelkedő magyar részvevőket tüntettek ki a bu­dapesti Szovjet Nagykövetségen. (Mint ismeretes, a magyar ipar 14-féle ter­mékkel vesz részt a Zsigulik gyártásá­ban, amit a gyár kész autókkal viszo­noz. Magas kormánykitüntetést, a Né­pek Barátsága Érdemrendet kapta An­­dorka György, a Bakony Művek mű­vezetője, Gombár János, a Bakony Mű­vek gyáregység-vezetője, György Gyu­la, a varsói magyar külkereskedelmi képviselet vezetője, dr. Horgos Gyula, kohó- és gépipari miniszter, Kommer Jenő, az Elzett Fémlemezipari Művek főmérnöke, Nagy Imre, a Mechanikai Merőműszerek Gyára gyáregység-veze­tője, Németh Béla, a KGM csoportveze­tője, Novák Iván, a Külkereskedelmi Minisztérium osztályvezetője, Rédei Gá­­­borné, a Videoton műszerésznője, Szat­mári Istvánné, az Elzett Fémlemezipari Művek gépmunkásnője és Tordai Jenő külkereskedelmi miniszterhelyettes. Ezen­kívül további 34 munkás és vezető szakember részesült különféle kitünte­tésekben. A kitüntetettek nevében dr. Horgos Gyula mondott köszönetet. A MOGÜRT fennállásának 25 éves jubileuma alkal­mából NDK-beli partnerével a berlini Magyar Kultúra Házában, szimpóziu­mot és kiállítást rendezett, melynek so­rán a többi között közúti járműgyártá­sunk helyzete és fejlesztésének kérdései kerültek szőnyegre. Az országaink kö­zötti gépjármű-kereskedelmi kapcsola­tok az elkövetkező években tovább bő­vülnek, szélesedik a kooperáció, nő a magyar garázs- és szervizberendezések exportja. Az 1970-es évek végére az Ikarus évi 2400 buszt fog az NDK-ba szállítani, a személykocsi-behozatal pe­dig 1980-ig eléri az évi 20 ezer darabot. A VOLÁN-BUSZOK több mint egymilliárd utast, a teherko­csik pedig 124 millió tonna árut szállí­tottak 1973-ban. Az 1974-es évben to­vább nő a személyszállítási teljesít­mény: a Volán újabb vasútvonalak for­galmát veszi át, újabb tíz települést kapcsol be az országos buszhálózatba. Csökken a zsúfoltság Budapest elővá­rosi forgalmában is, a járatokat 24 új busszal sűrítik. A nagyvárosok taxiköz­lekedését 400 kocsival javítják, a vidéki taxikat is URH-készülékkel szerelik fel. A teherfuvarozásban is növekszik a Vo­lán munkája: az idén 129 millió tonná­val számolnak. Ennek megfelelően — a tavalyról elmaradt beszerzéssel együtt — 2500 új teherautót kívánnak forga­lomba állítani. A Volán-képviseleti rendszer , amelyet tavaly kísérletkép-Az M2-es út budapesti bevezető szaka­száról és az Árpád-hídi csomópont ki­alakításáról készített pályaterveket ál­lították ki a Fővárosi Tanács Bemutató­­termében. A pályázatra negyven tervet küldtek be, melyek bebizonyították, hogy a feladat magas színvonalon, a közlekedés távlati igényeit is kielégítő módon megoldható. A képen: a 60 ezer forintos jutalmat elnyert II. díjas pá­lyaterv, melynek szerzői Gál Mária, Lá­nyi Péter és Török Mária pen négy megyében vezettek be , be­vált, így idén további öt megyében építik ki a képviseleti hálózatot. A Vo­lán tavaly megkezdett udvariassági mozgalma nagy sikert aratott, ezért eb­ben az esztendőben ismét meghirdetik e versenyt. A legjobbak, csakúgy, mint a múlt alkalommal, értékes jutalmakat kapnak, s a főnyeremény egy Zsiguli. AZ ORSZÁGOS KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TANÁCS Jogi és Nemzetközi Szakbizottsága — az OKBT szakbizottságai közül elsőként — február 21-én tartotta alakuló ülését. A szakbizottság elnöke dr. Viski László c. egyetemi tanár, titkára Pelbárt Jenő rendőr alezredes. Első feladatként a szakbizottság a Kresz-tervezet részletes megvitatását tűzte napirendre. A „BUDAPEST CSOMÓPONTJAIN” című könyv —■ amelynek megjelenéséről előző számunk 25. oldalán írtunk — mai­­kapható a Vue Touristique (ejtsd: Úti Turisztik) Kiadónál a XIV., Cházár And­rás utca 20. alatt (irányítószám 1146, tel.: 414-737). Vidékre utánvéttel is elküldik. Ára 40 Ft. A LEGFŐBB ÜGYÉSZ A KÖZLEKEDÉSI BŰNCSELEKMÉNYEKRŐL Dr. Szénási Géza, a Magyar Népköztársaság legfőbb ügyésze február 19- én tájékoztatta a sajtó képviselőit „A bűnözés 1973. évi alakulásáról”. Megállapította, hogy az elmúlt tíz esztendőhöz viszonyítva a bűnözések száma nem emelkedett. Az 1973-as esztendő közúti baleseti statisztikája is kedvezőbb, mint az előző évi. A halálos balesetek száma az 1972. évben 1390, 1973-ban 1272 volt. Súlyos sérüléssel 1972-ben 8535, 1973-ban 8240, könnyű sérüléssel pedig 1972-ben 10 319, 1973-ban 9906 baleset végződött. A közlekedési bűncselekmények az összes bűnözésnek a múlt évben is a 14%-át tették ki. A vagyon elleni bűnözés után ez a legnagyobb bűnelkövetési kategó­ria. Ez a tény általában bűnözési helyzetünk kedvezőbb megítélését is jelentheti, különösen akkor, ha figyelembe vesszük, hogy egyes orszá­gok a közlekedési bűncselekményeket a bűnözés fogalmi köréből telje­sen kirekesztik, így a kriminálstatisztika azok adatait nem is tartalmazza. Bár a közlekedési bűncselekmények száma némileg emelkedett — 16 765- ről 17 552-re —, mégsem ad okot aggodalomra, hiszen az elmúlt évben a forgalomba került gépkocsik száma több tízezerrel növekedett. Morá­lisan a felelőtlen emberi magatartások szempontjából figyelemre mél­tóbb, hogy az ittas állapotban való járművezetés száma lényegében 10° kal nőtt: az előző évi 10 323-mal szemben 1973-ban 11 395-öt regisztrált a statisztika. Ez a szabályosan közlekedőkre is nagy veszélyt jelent, hiszen akik alkoholtól átitatott agyvelővel, rózsaszínű ködben ülnek a volánhoz, elsősorban mások életét, a közlekedés általános biztonságát veszélyezte­tik. Ezért a maximális társadalmi támogatásban kell részesíteni az ilyen és ehhez hasonló cselekmények ellen fellépő rendőri ellenőrzéseket.

Next