Autó-Motor, 1974. január-június (27. évfolyam, 1-12. szám)

1974-05-06 / 9. szám

I­gen gyakran jut eszembe egy régi megfogalmazás, amikor mostanában új fronthajtású, vagyis elsőkerék-meghajtású autók kerülnek bemutatásra. Az a bizonyos szöveg ma is jól olvasható a Magyar Touring Club egykori hi­vatalos lapjának 1930. február 15-i számában. A cikk címe: „Elsőkerék­­meghajtás”­ írója, bizonyos Nagy Pál Sándor fogalmazta meg a követ­kező felidézett mondatokat: „Az eddigi kísérletek biztató jövőt jósolnak az új meghajtásnak. Két­ségtelenül megoldódik sok olyan probléma, amit a hátsókerék-meg­hajtás szabadon hagyott. A felmerü­lő nehézségek eltüntetése a jövő dolga. Az elsőkerék-meghajtás mos­tani formái még korántsem kiforrott alkotások ... Még csak tapogatódzás a lehetőségek felé, amit a régi, ki­alakult formákhoz való kötöttség nem enged érvényesülni." Most pedig nézzük csak a megjósolt biztató jövőt, vagyis a mai adatokat és néhány olyan jelzést, amely már utal a holnapra is. Kezdjük az 1974- es katalógusok számaival, amelyek­ből kitűnik, hogy a világ autóipara napjainkban mintegy 650 különböző személygépkocsi-típust állít elő. Ezeknek döntő többsége változatla­nul a klasszikus elrendezésű model­lekből adódik. Tehát olyan autók, amelynek motorja elöl van, de a meghajtást a hátsó kerekek kapják. Iskolapélda lehet az ilyen szisztémá­ra a Zsiguli. És hogy az 1930-as jóslat szerinti „biztató jövő” ma milyenné válto­zott, elég meggyőzően igazolja az a legalább 150 különféle fronthaj­tású típus, amelyekből szerényen számolva is több mint négy és fél­millió készülhetett az elmúlt évben. No de már 1971-ben eljutottunk odáig, hogy Európában az akkor le­gyártott 4,44 millió klasszikus építésű személyautó mellett 3,67 millió fronthajtású gurult le a futószala­gokról. Persze arról is illik itt számot adni, hogy abban az évben 2,32 millió ko­csit gyártottak farmotorral, mint ahogy ma is tekintélyes mennyiség készül még ilyen megoldással. Az arányok változása azonban feltétle­nül figyelmet érdemel, hiszen 1967- ben még 2,35 millió farmotorost, de csak 1,7 millió fronthajtásút jelzett a statisztika. Ám arról sem feledkez­hetünk meg, hogy 1971-ben Európá­ban egyedül a Volkswagen 1 459 144 farmotorossal támogatta ezt az arányt. Akkor a VW még kizárólag a K—70-es kocsival pártolt csak át a másik táborhoz, de ma a máris nagysikerű Passat és a még többet ígérő új Sciroeco ugyancsak a front­­hajtásúak sorait erősíti. Jelenleg ott tartunk, hogy a Volks­wagennél is — ahol nemrég a pers­pektívák meghatározásakor még az a jelszó járta, hogy „a motor a falban marad” — a mai gyártási program 31­ fajta modelljéből csak 14 készül farmotorral és 18 már fronthajtású­vá alakult! Ugyanakkor a jövőt ille­tően számolhatunk a már hivatalo­san is jelzett további elsőkerék-meg­hajtású VW-modellekkel: még az idei nyáron bemutatkozik a „Golf”, majd jön egy 900/1100 cm­,-es soro­zat, és 1976-ra a „C” modellek a na­gyobb kategóriában, ahová most a K—70 és az NSU Ro—80 tartozik. Végül pedig, visszagondolva az 1930- as megfogalmazásnak arra a mon­datára, amely a fronthajtással kap­csolatban felmerülő nehézségek el­tüntetését a jövő dolgának tartja, válaszként megintcsak néhány szá­mot írhatunk ide a „jövőből” — vagyis a mából. Olyan számokat, amelyek jól jelzik, hogy a régen vélt nehézségekre sikerült jó meg­oldásokat találni. Ha ugyanis nem váltak volna be a fronthajtástól remélt előnyök — mint például a menettulajdonságok, a stabilitás, a kanyarbiztonság vi­szonylag egyszerű módon elérhető javítása, vagy a kedvező súlypont-ki­alakítás, a célszerű motortér—utas­tér—csomagtér arány —, akkor a mostani statisztikából nem ilyen adatok kerülnének elénk. Az Audi mind a 16 típusa fronthaj­tással. Az Austin, Autobianchi, Cit­roen valamennyi típusa fronthajtás­sal. És ez a Citroennél nem keve­sebb mint 23 sikeres modell! (A Simca-választékból is már csak négy készül farmotorral, hatnál át­tértek a fronthajtásra, és közismer­ten ezek az új 1100-as változatok adják a termelés zömét.) De menjünk tovább. A Fiat 17 tí­pusából ma 9 a fronthajtású és csak a 126-os kiskocsit hagyták meg far­motorral. A Lancia és a Saab tíz­tíz modellt gyárt, és ezek mind fronthajtásúak, éppúgy, mint a Re­nault 19 típusból adódó teljes kí­nálata. De sokat mond az is, hogy az Alfa-Romeo jelvényt viselő autók közül a két újdonságnál már az első kerekekhez csatlakozik a meghaj­tás, nem beszélve a híres angol Mini-szériákról és a többi hasonló építésű Issigonis-konstrukcióról, vagy a nálunk népszerű Trabant és Wartburg kocsikról. No meg isme­rünk jó néhány japán Datsun és Honda modellt, amelyek éppúgy, mint a mai tíz Peugeot típus közül a nyolc legújabb, már a fronthajtás lendületesen ívelő grafikonját emeli még magasabbra. Liener György JÓSLATOK A FRONTHAJTÁSRÓL Fronthajtás az Austin Allegrónál .Hydragas” rugóelemmel 11

Next