Autó-Motor, 1974. január-június (27. évfolyam, 1-12. szám)
1974-02-06 / 3. szám
MOTOROS ESET AZ MTSZ ORSZÁGOS MOTOROS BIZOTTSÁGÁNAK ROVATA ORSZÁGOS MOTOROSÉRTEKEZLET Január 19—20-án negyedik alkalommal ültek össze az ország szervezett motorosainak aktívái, klubvezetői, hogy évi értekezletükön megvitassák a motorosok helyzetét és problémáit. Ott voltak a társszervek (BM, KPM, KISZ, OTSH, OKBT, FKBT), valamint a motorosklubokat támogató vállalatok (Csepeli Motorkerékpárgyár, Csepel Nagyker., Hungaroszerviz, Ramovill stb.) küldöttei. THURÓCZY LAJOS, az MTSZ titkára beszámolójában megállapította: az OMB munkája tervszerű volt, és mindig igyekezett kapcsolatot teremteni a tömegekkel. Az OMB 1973-ban feladatának tekintette, és a jövőben még inkább törekszik arra, hogy jó kapcsolatok alakuljanak ki a társszervekkel és a közlekedési vállalatokkal. Különösen sokat ígérő az OKBT és FKBT képviselőivel fenntartott kapcsolat, mivel ezek bizottságaiban az OMB néhány tagja is tevékenykedik. Fokozni kell a kapcsolatot a KISZ szervezeteivel. Az 1974-es évben nem látványos dolgokra kell törekedni, hanem meg kell erősödnie a szervezeti életnek. Cél, hogy a túramotorozás méltó helyet foglaljon el a sportágak között, tömegsporttá váljék. SIPOS ISTVÁN r. őrnagy, a BM és az OKBT képviselője hangsúlyozta, hogy a forgalom hatalmas méretű növekedése nagy feladat elé állítja a 700 ezer motorost is. A balesetek eléggé jelentős, 23 százalékát még mindig a motorosok okozzák. Reményét fejezte ki, hogy az OKBT társadalmi munkásai, összefogva a motoros aktivistákkal, az idén hatékonyabb munkát végezhetnek a közlekedésre nevelésben. A készülő új Kresz-szabályok terjesztésében az OKBT nagy szerepet szán a szervezett motorosoknak is. Az OKBT és az FKBT jelentős erkölcsi és anyagi segítséget kíván nyújtani a motoros vetélkedők, rendezvények lebonyolításához. NAGY LÁSZLÓ, a Csepeli Motorkerékpárgyár küldötte, a korábbi évekhez hasonlóan több ezer forint értékű alkatrész-támogatást és a nagyobb rendezvényeken ingyenes szervizszolgáltatást ajánlott fel a motorosoknak. Ismertette a Motorkerékpárgyár legifjabb típusait, amelyek már 1974-ben kaphatók lesznek. PÉTER ISTVÁN, a Csepel Nagyker képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy több gondot kell fordítani a kismotorkerékpárok vezetőinek szervezésére és nevelésére. POLCZ ZOLTÁN, a Hungaroszerviz elnöke további segítséget ajánlott fel a szervezett motorosoknak, elsősorban a klubok barkácsműhelyeinek felszereléséhez. ERDÉLYI GYÖRGY, az ATI titkárságának vezetője a közlekedésre nevelés fontosságát hangsúlyozta. A motorosklubokban folyó nevelőmunka és az OKBT propagandatevékenysége jelentősen hozzájárulhat a közlekedési balesetek csökkenéséhez. SZŐKE PÁL, az OMB Versenyalbizottságának vezetője a motoros vetélkedők és versenyek iránti igényeket ismertette. Szorosabb kapcsolatot kell teremteni a motorversenyek tényleges gazdájával, a Motorsport Szövetséggel. MULI ERVIN, az OMB motorkerékpár-vezetői tanfolyamainak jelenlegi helyzetéről szólt. Az utóbbi időben a klubokban rendezett tanfolyamok színvonala emelkedett, és azok anyagi alapot is teremtettek a kluboknak. A második napon a klubvezetők tájékoztattak helyi problémáikról, majd BUS ANTAL, az OMB Túrabizottságának vezetője értékelte a klubok elmúlt évi munkáját. Az értékelés alapján került sor a motorosklubok 1973. évi versengésének rangsorolására és a jutalmazásra. Az OMB hatéves fennállása óta nem volt példa rá, hogy ilyen sok klub és ilyen jelentős jutalmazásban részesült volna. Oklevelet kapott a legjobban működő új klubok közül az első három: a PÉCSI JÓZSEF ATTILA MŰVELŐDÉSI HÁZ MK, a 402-ES HUNYADI MÁTYÁS MK (MOSONMAGYARÓ VÁR) és a TATABÁNYAI VOLÁN MK. Az OMB 1972-ben tartott országos értekezletén elfogadott pontértékelés szerint az első tíz klub részesült jutalmazásban. Az első három helyezett: 1. A KINIZSI TE MOTOROS-AUTÓS SZAKOSZTÁLY, az év legeredményesebb klubja nyerte a vándorzászlót, a vándordíjat és annak kicsinyített mását, valamint a 2000 Ft alkatrészdíjazást. 2. A VÁCI DÖM SE MOTOROS-AUTÓS SZAKOSZTÁLYA oklevelet és 1800 Ft értékű alkatrészjutalmat kapott. 3. BUDAI MOTOROS KLUBNAK oklevelet és 1300 Ft értékű alkatrészt adtak át. Záróbeszédében SZÉKELY MIKLÓS MTSZ-főtitkár megállapította, hogy az értekezlet résztvevői tisztában vannak a lehetőségekkel, és értik, magukévá teszik a jövő célkitűzéseit. Hangsúlyozta, hogy a magyar tömegsport szívonalának emelése párt- és kormányhatározat is. Amikor tehát társadalmi munkát végzünk a motorosok érdekében, magasabb szempontok is vezéreljenek bennünket: sportszerető, szabad idejét jobban kihasználó, a természet szépségeit kedvelő, egészséges fiatalság nevelése a cél. Végül hozzátette, hogy a sportmozgalom átszervezése során az OTSH várhatóan nagyobb lehetőségeket teremt a Magyar Természetbarát Szövetségnek is, hogy az eddiginél nagyobb erővel támogassa az egyre fejlődő túramotorozást. Balogh Zoltán TAGFELVÉTELT hirdet az Angyalföldi Kilián Motorosklub és a Ferencvárosi Motoros Szakosztály az 1974. évre. Jogosítvány nélküli fiatalokat is felvesznek tagjaik közé, mert motorkerékpárvezetői tanfolyamokat szerveznek a klubon belül. Címek: Angyalföldi Kilián Motorosklub: 1139 Budapest XIII., Thälmann u. 53. (pinceklub). Klubnap: hétfő—szerda—péntek 18—21 óráig. Ferencvárosi Motorosklub: 1093 Budapest IX., Szamuely u. 23. (Czuczor utcai bejárat). Klubnap minden este 17—21 óráig. KORBULY LÁSZLÓ okl. gépészmérnök (1126 Bp., Böszörményi út 17.c). Augusztus 1-én gépkocsim házunk előtt állt, amikor egy kék-sárga színű GB-11-19 rendszámú kisautóbusz a bal Bőrvédőmet megrongálta, úgy, hogy az autóbusz kék festékre is rákenődött. A házfelügyelővel megjegyeztük az autóbusz rendszámát. Az esetet bejelentettem az Állami Biztosítónál. Legnagyobb meglepetésemre az Állami Biztosító legutóbbi levelében ezt közölte: „Szíves tudomására hozzuk, hogy a Magyar Optikai Művek bejelentése szerint a gépkocsivezetőnek a balesetről nincsen tudomása, az ön által megjelölt rendszámú busz pedig a jelzett időpontban a menetlevél szerint a Balaton térségében tartózkodott. Fentiek értelmében kárát a GB-11-19 trsz. gépjármű felelősségbiztosítása alapján nem áll módunkban rendezni". Kérdésem: kinek a kötelessége egyértelműen megállapítani, hogy a károsult által megadott és tanúval is alátámasztott rendszámú, kárt okozó gépjármű felelős-e a balesetért. (Tanácsunk: mivel a Biztosító nem nyomozó hatóság, Önnek kell a bírósághoz fordulnia. Az eljárás során azután elképzelhető, hogy talán egyetlen keresztkérdés is kiderítheti az igazságot, amelynek megállapításához hozzásegíthet például a festéknyom egyeztetése is ...) IFJ. GŐGÖS ÁRPÁD (1041 Bp., Venetianer u. 20.) A Szeged melletti Algyőre akartam eljutni. Térképen tájékozódtam és elindultam. Szegedet elhagyva, Algyő helység névtábla sehol sem volt. Szeged feliratú tábla volt kitéve, és emiatt tovább mentem 15 km-t. Feleslegesen. Véleményem szerint legalább zárójelben ki kellene írni a helység előző nevét is. KERES: FÓBIÁN JÁNOS (4133 Tépe, Dózsa Gy. u. 48.) Kérem, értesítsen, aki egy Riga főtengellyel, két csapággyal és egy, kis lánckerék-tengellyel ki tudna segíteni. Előre is köszönöm. KÍNAL: KÜSS PÁL (Balatonberény, Zala megyei Tanács Gyermeküdülője). Zaporozsec-tulajdonosnak tudna segíteni saját kocsijának alkatrészeivel, melyet karambolja miatt már nem tud megcsináltatni. TANÚT KERES: KAPCSOS JÓZSEF (Bp. IV., Bán Tibor u. 46.) Kéri a szemtanúk és azon Robur vezetőjének jelentkezését, aki tavaly november 23-án délután ■,4-kor a IV. ker. Árpád út és Leibstück Mária u. kereszteződésében egy Trabant és egy motorkerékpár karambolját látták. Telefon: 493-078. BAKAY ATTILA (1202 Bp., Breznó u. 1.) Kérem jelentkezésüket azoknak, akik 1973. augusztus 30-án 10 óra 50 perckor Kispesten az Ady Endre utcában a strand közelében, a Háztartási bolt előtt egy személygépkocsi és egy motorkerékpár öszszeütközésének szemtanúi voltak. Különösen fontos volna egy 3,5 tonnás teherautó vezetőjének jelentkezése, aki elmondása szerint előzőleg mentőautó-sofőr volt, és intézkedett a baleset színhelyén. Telefon: 485-290.* A „Csúcsforgalom” találkozóhelyei február hónapban: 5-én Belügyminisztérium Kiállítóterme Bp. VI., Népköztársaság útja 55. — 12-én Komárom megyei Rendőrfőkapitányság — Tatabánya, — 19-én Kálvin tér — Múzeum utca sarok — 26-án Móricz Zsigmond körtér.* Várjuk továbbra is kedves leveleiket. Címünk: Magyar Rádió „CSÚCSFORGALOM”, 1800 Budapest, Bródy S. u. 5—7. TELEFONSZOLGÁLATUNK a műsor ideje alatt: 343-732. Sikeres volt az OVIT Vasas SE nemrégen alakult Túramotoros Szakosztályának első nyilvános klubdélutánja Gödön „Csúcsforgalom” postája Szerkeszti: Juhász Andor