Autó-Motor, 1975. január-június (28. évfolyam, 1-12. szám)

1975-01-06 / 1. szám

venként visszatérő nemes hagyomány, hogy az új év táján a kedves jókívánságok mellett visz­­szapillantunk a hátrahagyott óesz­tendőre, és számba vesszük az előt­tünk álló feladatokat. A közúti motorizáció gyors fejlő­dése korunk egyik sajátos világten­denciája. Pártunk, kormányzatunk és egész társadalmunk pozitívan reagált erre a világjelenségre. A magyar közlekedéspolitika koncepciója a fő célkitűzések megvalósítása érdekében a többi között előirányozta a közúti közlekedés fokozott ütemű fejlődését, a közúthálózat, a járműállomány és a kiszolgáló létesítmények összehan­golt fejlesztését. Hazánkban a közúti motorizációval kapcsolatban a váltás időszakát él­jük. A korábbi viszonylagos elmara­dottság, a járműhiány helyébe foko­zatosan nagyarányú fejlődés lép. Ma már ott tartunk, hogy egyes személy- és teherautó-típusokra keresik a ve­vőt. A személygépkocsik száma az 1975. évben várhatóan eléri az 560 ezer, az autóbuszoké a 14 ezer, a te­hergépkocsiké pedig a 115 ezer dara­bot. Ugyanezen időpontban a közúti közlekedés a személyszállítás 78— 80%-át fogja ellátni. A személyszál­lítás viszonylag magas arányát első­sorban a magánautók teljesítmény­növekedése okozza, ami a IV. ötéves tervidőszakban csaknem háromszoro­sára emelkedik és a közúti közleke­désen belüli aránya eléri a 60%-ot. A motorizációhoz kapcsolódó létesít­mények azonban, sajnos, nem min­den téren tudták követni a közúti közlekedés gyors ütemű fejlődését. A közúti forgalom erősödése, ezen belül a nagy járművek szaporodása az úthálózaton erősen érezteti hatá­sát. A forgalom folyamatos lebonyo­lítása egyre növekvő fenntartási és üzemeltetési problémákat okoz. Az úthálózat fejlesztése tovább folyta­tódott: az új évben a gyorsforgalmi hálózat hossza 172 km lesz, amelyből 85 km az M7-es autópálya és 87 km az M1-es és M7-es autóút. A gyorsan növekedő gépjárműállo­mánnyal­ nehezen tud lépést tartani az autójavító, karbantartó ipar fejlő­dése. A rendelkezésre álló és a szük­séges kapacitások egyensúlyának hiá­nya a közvetlen hatáson túlmenően egyéb negatív hatásokat is eredmé­nyez. De az utóbbi időben a fogya­tékosságok kedvezően csökkenő ten­denciája állapítható meg. Az új esz­tendőben várható az autójavító és karbantartó iparban a szükségletek és a kapacitás egyensúlyának létre­jötte, így ezen a területen csak a mi­nőségi igények tekintetében várható feszültség. Sajnos, megoldatlan ma­rad a motorkerékpárok műszaki ellá­tása. A jelenlegi kapacitás sem mennyiségileg, sem minőségileg nem elégíti ki az igényeket. Ez a lakosság jelentős rétegét érintő szolgáltatás a jövőben fokozott támogatást tesz szükségessé, írta­ dr. Tőzsér István, a KPM Autóközlekedési főosztályának vezetője A­m­áz autó- és alkatrészkeres­kedelemben is jelentős előrehala­dás történt. A megvalósult, vala­mint a tervezett fejlesztések belát­ható időn belül nemcsak a mennyi­ségi, hanem a minőségi igények ki­elégítését is lehetővé teszik. A rak­tárépítkezések, valamint a raktáro­zási technológia korszerűsítése je­lentősen hozzájárul az alkatrészel­látással kapcsolatos igények és a kapacitás között mutatkozó feszült­ségek feloldásához. Nagy gondot jelent a szakemberhiány. A jelenlegi ötéves tervidőszakban mintegy 90 ezer autószerelő, karosz­­szérialakatos, gépjárművillamossági műszerész szükséges. Az 1971—75 kö­zötti években 28,5 ezren szereznek szakmunkás-bizonyítványt, az elván­dorlás azonban oly mértékű, hogy a megmaradó létszám alig fedezi a tényleges szükségleteket. A gépjár­művezető-képzés terén ugyan jelen­tős eredményekről adhatunk számot, mégis sok feladat vár még megoldás­ra itt is. Az állami és társadalmi ok­tatási intézmények a tervidőszak vé­géig körülbelül egymillió embert vizsgáztatnak. A gépkocsivezető-kép­zésben országos átlagban egyensúly jött létre, de a minőség tekintetében még sok a tennivaló. Változatlanul komoly erőfeszítések szükségesek a motorkerékpárvezető-képzés megja­vítására. A l­e­e­tét összességében szemlélve, megál­lapítható, hogy a gazdasági lehető­ségeink adta keretek között töret­lenül fejlődik. Van azonban néhány terület, ahol további fokozott erő­feszítéseket kell tenni. Ilyen például a közúti közlekedés biztonsága. A közúti balesetek súlyos személyi és anyagi károkat okoznak. Annak el­lenére, hogy a személysérüléses bal­esetek száma csökkent, a balesetek viszonylagos adatai nálunk 2—3-szor nagyobbak, mint a fejlettebb motori­­zációjú országokban. Meggyőződésem, hogy a tragédiák száma lényegesen csökkenthető, és ez elsősorban mindannyiunk magatartásának függ­vénye. Külön is kiemelném a közle­kedési szabályok lelkiismeretesebb betartásának szükségességét. Az új évben megjelenik az új Kresz. Mindez azonban önmagá­ban nem elég: ki kell alakítani egy olyan közfelfogást, amely erkölcsileg el­ítéli a közlekedés rendjének sem­­mibevevőit, a mások testi épségének és anyagi javainak szándékos és gondatlan megkárosítóit. Alapvető fontosságúvá vált az ener­giatakarékosság. A gazdaságosabb energiafelhasználás és a fajlagos energiaköltségek csökkentése az új esztendő és az azt követő évek kü­lönös gonddal kezelendő feladatát képezi. Szeretnék köszönetet mondani mind­azoknak, akik az óesztendő eredmé­nyeiért erejüket nem kímélve mun­kálkodtak. Külön is elismerést és tiszteletet érdemelnek a gépjármű­­vezetők, akik a rendkívüli időjárás miatt jelentkezett többletfeladatokat — sok esetben a családi körben el­töltendő szabad idejük terhére — teljesítették. Az új esztendővel a IV. ötéves terv utolsó évéhez érkeztünk. Felemelő érzés lenne a tervidőszak feladatai­nak eredményes teljesítéséről annak idején számot adni. Ehhez kérem a közúti közlekedés valamennyi rész­vevőjének segítségét, közreműködé­sét, és kívánok minden közlekedő­társamnak eredményekben gazdag új esztendőt, személyes életükben pedig sok örömet és boldogságot! AZ Ú1 ESZTENDŐ KÜSZÖBÉN 3

Next