Autó-Motor, 1975. június-december (28. évfolyam, 13-24. szám)
1975-07-06 / 13. szám
„odaszoktatása” egy-egy karbantartó állomásra valamennyi AIFIT-vállalat alapvető érdeke. A panaszfórumok is ennek megfelelően alárdülnek. Az ügyfelek mindenekelőtt a karbantartó állomás munkafelvevőjével kerülnek kapcsolatba. Vele tárgyalnak a javításról, tőle veszik át a megjavított gépkocsit. Az alapos átvétellel sok későbbibi reklamációnak elejét vehetjük. S ha a munkafelvevő egy-egy észrevétel megvizsgálása elől elzárkózik, forduljunk az ügyfélszolgálati vezetőhöz, vagy a karbantartó állomás vezetőjéhez. Sok bosszúságot megtakaríthatnak az ügyfelek, ha csírájában keresnek — az előbb említett dolgozóknál — panaszukra megoldást. Az AFIT karbantartó állomásokon megtalálható az országosan előírt panaszkönyv is. A panaszkönyv- bejegyzéseket a karbantartó állomás vezetője vizsgálja meg, és vagy saját hatáskörében intézkedik, vagy — ha döntési jogát az ügy meghaladja — vállalati központjához fordul. Megtalálható továbbá mindenütt egy előnyomtatott levelezőlaptömb a vállalat főmérnökéhez címezve. E levelezőlapok már arra az esetre szólnak, ha a bejelentést a karbantartó állomás elintézni nem tudja, vagy magára a vezetőre vonatkozik a panasz. Ezek a közvetlen fórumok. Azonban a kör itt nem zárul be, s ha az ügyet nem rendezték, nincs akadálya annak, hogy a panasztevők közvetlenül az Autófenntartó Ipari Tröszthöz forduljanak. Az ÁFIT 1973. január 1-től létrehozta Váci út 45/b. alatti székházában a KÖZPONTI ÜGYFÉLSZOLGÁLAT-ot. Az Ügyfélszolgálat elsőrendű szerepe az, hogy az autótulajdonosok panaszfóruma legyen olyan esetekben, amikor az AFIT-vállalatoknál végeztetett — akár garanciaidőszakon belüli, akár azon túli gépkocsijavítással összefüggő kifogásokat, panaszokat a karbantartó állomás vezetője, ezen túlmenően a vállalat főmérnöke orvosolni nem tudja. E panaszok egyaránt vonatkozhatnak a minőségileg rosszul végzett javításra, túlszámlázásra, udvariatlanságra, a javítás elhúzódására. Hangsúlyozottan aláhúzzuk, hogy a Központi Ügyfélszolgálat nem a vállalatok azonos irányú tevékenységét veszi át, hanem az ilyen tevékenységet bírálja felül, s véglegesen dönt az ügyekben. Vállalati vétkesség esetében anyagi és fegyelmi következményekkel járó intézkedéseket foganatosít. A Központi Ügyfélszolgálat rendelkezik mindazokkal a műszerekkel és készülékekkel, amelyek a gépkocsik alapos felülvizsgálatát lehetővé teszik. Ennek ellenére nem dönt a szóban forgó vállalat megkérdezése nélkül. Ha a panasz egy-egy vállalat munkájára vonatkozik, a vállalat felszólítás után még megterheti a szükséges intézkedéseket az ügy lezárása érdekében. * Befejezésül néhány adat az AFIT- vállalatokhoz, illetve az Autófenntartó Ipari Tröszthöz érkezett ügyfél reklamációk alakulásáról. Az AFIT-vállalatok karbantartó állomásait 1973-ban 938 307 autóval keresték fel. A panaszok száma 1087 volt. Ez azt jelenti, hogy minden 863-ik kocsira esett egy panaszbejelentés. Az 1974. évben a gépkocsik darabszáma 1 480 000 volt, a panaszok száma pedig 827. Ez azt jelenti, hogy minden 1789-ik kocsira esik egy panaszbejelentés. E kedvező fejlődés ellenére is az AFIT állandóan felszínen tartja az ügyfelek teljes kielégítését, s a vállalati és tröszti ellenőrzési szerveken keresztül, a munkavégzés folyamatába beépítve az ellenőrzési módszereket, mindent elkövet a szocialista javítóiparhoz méltó hibátlan munka megvalósítása érdekében. A Központi Ügyfélszolgálat sok korszerű berendezéséhez úgynevezett CO- tartalom vizsgálatára alkalmas műszer is csatlakozik, amely a porlasztó, a gyújtás helyes beállítására, kedvező összehangolására is választ ad. Természetesen a műszer segítségével az esetleges viták ugyancsak a tények bizonyításával lezárhatók (Varga Ferenc felvételei) .