Autó-Motor, 1976. január-június (29. évfolyam 1-12. szám)

1976-03-06 / 5. szám

életében először, önálló döntéseire hagyatkozva (mert akkor már nem se­gít sem az oktató, sem a vizsgabiztos) először a for­galomba lép. Éppen ezért minimális követelmény, hogy a vezetőjelölt leg­alább alapfokon tisztában legyen a kocsit vezérlő berendezések szerepével, rendeltetésével és biztos készséggel alkalmazni is tudja azokat. A rutinvizsga technikai szakaszában (minden mi­nősítő lapon 3 ilyen fel­adat van) a jelöltnek azt kell bebizonyítania, hogy a gépjárművezetés techni­kai alapfogásaiban — mint például az elindulás, pe­dál- és kormánykezelés, kapcsolás — rendelkezik-e megfelelő készséggel. A rutinvizsga manőverezé­si szakaszában (minden vizsgalapon két ilyen fel­adat van) viszont azt fi­gyelik a vizsgabiztosok, hogy a jelölt képes-e az elengedhetetlenül szükséges vezetési manőverek (beál­lás kapubejáróba, tolatás, saroktolatás, Y-megfordu­­lás stb.) helyes végrehaj­tására. Ez utóbbi feladat­­csoportnál várható tehát elsősorban bizonyos fokú könnyítés. Mégpedig azál­tal, hogy csökken a jelen­tősége a bóják közötti mozgásnak, a szlalomgya­korlatok „kicentizett, pre­cíz végrehajtásának. A vizsgabiztos ugyanakkor nagyobb súlyt helyez az el­ső szakasz három felada­tának tökéletes végrehajtá­sára. A vizsgára induláskor min­den jelölt nevére kitöltött vizsgalapot kap. Egy-egy vizsgalapon változatlanul 5 rutinfeladat van. Ezeket kell végrehajtani, és ezek­nek a feladatoknak a vég­rehajtását osztályozza — pontozásos értékeléssel — a vizsgabiztos. A feladatok feltüntetett sorrendjétől adott esetben el is tekint­het a vizsgabiztos, sőt, az újabb gyakorlat szerint — amennyiben a vezetőjelölt a megfelelés­hez miniálisan elegendő 12 pontot már megszerezte — a többi feladat végrehajtá­sát elengedheti, hogy mi­előbb sor kerüljön a for­galmi vizsgára. Az értékelést tükröző pont­szám arányos a feladat ne­hézségi fokával, és egyúttal a maximális pontszámot jelenti — ha a feladatot hibátlanul végrehajtottuk. A vizsgabiztos egyébként külön-külön ismertet min­den feladatot, és a teljesí­tésük során ejtett hibákat feladatonként pontozza. A rutinvizsgát tehát 15 perc elteltével mindenképpen be kell fejezni, és forgalmi vizsgára csak az bocsátha­tó, aki a rutinvizsgán a minimális 12 pontot elérte. L­ássuk tehát, milyen buk­tatókat rejthet, és milyen könnyítésekkel szolgál a vezetőjelöltek számára — mostantól kedve — a gép­­járművezetői vizsga, és an­nak mindjárt az első fel­­adatcsoportja, a rutinvizs­ga technikai és manővere­zési szakasza: A RUTIN VIZSGA TECH­NIKAI SZAKASZA: 1. Feladat: az autó elindí­tása (3 pont): a) Elhelyezkedés a vezető­ülésben — Megfelelő ülés­helyzet és a visszapillantó­tükör szükség szerinti be­állítása — A motor bein­dítása — Kapcsolás indító fokozatba — Kézifék kien­gedése — Jelzésadás — Egyenletes, sima elindu­lás. b) Folyamatos előremenet — Kapcsolás valamennyi előremeneti fokozatba a sebesség egyenletes fokozá­sával — Visszakapcsolások lassuló haladásnál az indí­tó fokozat kivételével (a megállás előtt azonban nem feltétel fokozatonként visszakapcsolni) — Fel­­gyorsítás újra, minimálisan 30 km/óra sebességre. c) Megállás a járdaszegély mellé, egyenletes, sima las­sítással, a járdaszegéllyel párhuzamosan mintegy 30 cm-en belül. A feladat végrehajtására általában gyér forgalmú, vagy a forgalom elől tel­jesen lezárt (kijelölt rutin­vizsgapálya), kb. 600 mé­ter hosszú útszakaszon ke­rül sor. Ennek a feladat­nak a végrehajtása közben forgalmi szempontból elkövetett hibákat nem minősíti a vizsgabiztos, csak olyan tevékenysége­ket értékel, amelyek az előbbiekben felsoroltak kö­rébe tartoznak. Tehát: si­ma, zökkenőmentes elindu­lás és megállás, a kocsi elmozdulásának megfele­lően és időben adott irányjelzés, a kocsi tempó­jának megfelelő sebességi fokozat megválasztása, és a váltókar használata. Nem mindegy, hogy tenyérizom irányítással „sarkosan” kapcsolunk, vagy pedig a váltókart átmarkolva, át­lósan, erővel rángatjuk egyik helyről a másikra. Mind­e mellett (és még a többi között) a helyes kor­mánykezelés és kormány­­ívfogás is legalább olyan súllyal esik latba. A kor­mányt belülről markolva semmiképpen nem szabad fogni! Ezek tehát a vizs­gázó első lépései az úgyne­vezett szoktató útvonalon, ami egyben arra is hiva­tott, hogy közben a sokat emlegetett vizsgadrukktól is megszabaduljunk. (almássy) (Folytatjuk) Megállás a járdaszegély mellé, egyenletes, sima lassítással, a járdaszegéllyel párhuzamosan mintegy 30 cm-en belül

Next