Autó-Motor, 1977. január-június (30. évfolyam 1-12. szám)
1977-01-06 / 1. szám
Harmincadik évfolyamának küszöbére érkezett az Autó-Motor — és az évfordulón új köntösben és a korábbinál bővebb terjedelemben köszönti az Olvasót; az eddigi fekete-fehéren nyomott 48 oldal helyett ezentúl több színű kiállításban, 64 oldalon jelenik meg. Amikor a szerkesztőség engem — a lap felelős kiadóját — kért fel arra, hogy ezt a jelentős változást az Olvasóval közöljem, megpróbáltam „készülni” erre a megtisztelő feladatra. Végiglapoztam az elmúlt évfolyamok albumait, így bukkantam rá az 1968. évi 5. számra. Ez emlékezett meg a lap megjelenésének 20. évfordulójáról, és arra kérte az olvasókat: adjanak tanácsokat, tegyenek javaslatokat a szerkesztőség további munkájához. A levelek egy része a 7. számban jelent meg, közöttük az egyik „Környei Zoltán színész, a Veszprémi Petőfi Színház tagja” aláírással. A levélíró az ilyenkor már megszokott dicséretek után végül is önmagának tette fel a kérdést: „És mi az, amit hiányolok vagy javasolok?” A felsorolást pedig így kezdte: „1. A terjedelem bővítése és ezzel együtt a nyomdatechnikai fejlődés. (Levegősebb tördelés, jobb papír, több szín alkalmazása ...)” Steindl László gépészmérnök (Mohács) is hasonló kívánságát közölte: „Szeretném, ha legalább a borítólap több színnyomásban kerülne ki a nyomdából, ha félévenként színes prospektust kapnánk egy-egy újszerű autó- vagy motortípusról... Szeretném, ha kedvenc lapom a külső megjelenés tekintetében is lépést tartana más folyóiratokkal. Hiszen az utóbbi évek alatt számos magyar hetilap terjedelme növekedett, és több színnyomásban jelenik meg. S ha feltételezzük, hogy az AM olvasótábora továbbra is növekedni fog, indokolttá válik az a kívánság is, hogy a mennyiségi emelkedés minőségi emelkedéssel is együtt járjon, mert ellenkező esetben — relatíve — minőségcsökkenés áll elő!” Azóta a szerkesztőség — a kiadóhivatal is — tömegével kapott hasonló leveleket. A terjedelem egyszer már bővült is: 1975 januárjától — 32 helyett — 48 oldalon jelent meg a lap. És most az Athenaeum Nyomda új üzemének munkába állása a további kívánságok teljesítését is lehetővé tette. Ez a minőségi és mennyiségi növekedés természetesen a lap árának emelését is szükségessé tette. Olvasóink ezt bizonyára megértik, hiszen sok levélíró közölte már: szívesen fizetne többet is a vastagabb, színes köntösű példányokért. Ez bebizonyosodott tavalyelőtt, amikor a terjedelem növekedése miatt ugyancsak meg kellett változtatni a lap árát, azonban — kisebb megtorpanás után — az előfizetők száma mégis 110 ezerről 126 ezerre, a példányszám pedig 260 ezerről 320 ezerre emelkedett. Micsoda hatalmas tehát a fejlődés! Az első szám 1948. március 1-én alig 5000 példányban került az utcára. De hát akkor nem is volt többre igény. Tanúsítják ezt a lap szerkesztőségének egyes, még ma is dolgozó munkatársai, akik annak idején ott álltak a Hősök terén, amikor felsorakoztak a Szovjetuniótól kapott teherautók, amelyekkel megindulhatott az életa hazai közutakon. Az utakon, ahol a lap kezdeti évfolyamainak idején a motorkerékpárokkal, vontatókkal együtt is legfeljebb 35—40 ezer motoros jármű volt forgalomban. És ma már az évenkénti gyarapodást is százezres számokkal mérjük! Ezt a fejlődést kellett nyomon követnie annak az újságnak, amelyet új módon, „egyedi” stílusban kellett kialakítani. Egy ilyen laptól ma már elvárja az olvasó, hogy öt világrész autós-motoros eseményeiről, újdonságairól tájékoztasson részletesen, ugyanakkor műszaki ismertetéseivel, szaktanácsaival is folyamatosan igazodjon a megváltozott igényekhez. Mit tudunk most majd többet, jobbat nyújtani? Elsősorban fekete-fehér és színes képeink egyaránt nagyobbak, tehát szebbek lehetnek. Témáink köre is szélesedhet. Bővülhet az „Ismerd meg hazádat” rovat, de külföldi utakról is rendszeresebben közölhetünk tanulságos, hasznos beszámolókat. A kívánságnak eleget téve, a középső két oldalon pedig kiemelhető színes képeket is adhatunk érdekes autó- és motortípusokról. Több helyet szánhatunk az olvasók leveleinek, állandósíthatjuk a jogi tanácsadást, de mindenekelőtt több, részletesebb hírt közölhetünk a világ minden tájának szakmai érdekességeiről. S a kiadó külön örül annak is, hogy a mostani változáskor méltányolhatja az előfizetők hűségét: ők ezentúl egy forinttal olcsóbban kaphatják a lapot , és igyekszik számukra a jövőben egyéb kedvezményeket is nyújtani. A nyomda is ígéri a minőség állandó javulását. A szerkesztőség tagjai pedig azt szeretnék, ha az olvasók továbbra is megtartanák a lapot szeretetükben, továbbra is megírnák, mi tetszik a lapban, min kellene javítani, hogy — élve az új lehetőségekkel — és még jobb újságot adhassanak a közlekedés, az autók motorok iránt érdeklődő százezrek kezébe. Az ő nevükben is előre köszönöm bizalmukat. a Lapkiadó Vállalat igazgatója