Autó-Motor, 1977. július-december (30. évfolyam 13-24. szám)

1977-11-21 / 22. szám

­SIKER AZ AUTÓTAXINÁL Évente 200 millió kilométer 2500 Ladával , és e telje­sítmény mögött mindössze 6,9 a javítási százalék. Ilyen eredmény elérésére csak olyan kollektíva képes, amely a legmesszebbmenően be­tartja a karbantartási és az üzemelési előírásokat. A kitűnő teljesítmény elemzése során kerekasztal­­beszélgetés keretében tárta fel az eredményeket és a még meglevő hiányosságokat Péter András, az Autótaxi műszaki igazgatója, Gombos Sándor, a járműfenntartási főosztály és Kiss Ferenc, a MEO vezetője. Megállapod­tunk a beszélgetés kezdetén, hogy kizárólag műszaki prob­lémákról fog szó esni, s a gépkocsivezetők magatartá­sáról mi most nem beszélge­tünk. Mint már említettük, a vállalat mintegy 2500 Ladá­val vesz részt a főváros sze­mélyszállításában. Ez annyit jelent, hogy egy kocsinak évi 80 ezer kilométert kell fut­nia. Nem kis teljesítmény ez akkor, amikor 3 autóra 8 ve­zető jut... A különböző em­berek, vérmérsékletek és ve­zetési stílusok ellenére ala­csony a javítási százalék. És ez dicséri a Togliattiban ké­szült, rendkívül strapabíró Ladákat. Természetesen az alacsony javítási hányadban jelentős a része a javító, karbantartó részlegnek. György Balázs üzemvezető kalauzolásával — aki ipari tanulóként kezd­te itt pályafutását — pillan­tottunk be a műhelyek rej­telmeibe, kifürkészvén egyet­­mást, amit más au­tó­sok is hasznosíthatnak. A motorműhelyben járván feltettük a szokásos — és ál­landóan visszatérő — kér­dést : igaz-e, hogy a Taxi La­dái 86-os normálbenzinnel járnak? Igen, így van - mond­ta az üzemvezető, és hozzá­tette: — A mi motorjaink­ban a hengerfejtömítés há­romtized milliméterrel vasta­gabb az eredetinél. Termé­szetesen ilyen esetben más­képpen alakul a gyújtás beál­lítása is. Igaz, hogy a nor­málbenzin használata, bár nem káros, nem is hasznos. Nekünk kifizetődő ... Rutin­­talan vezetőt azonban óva in­tünk a normálbenzin haszná­latától. A motorok egyébként Agip-olajjal üzemelnek, cse­re 8 ezrenként. Ez az a telje­sítmény kilométerben, amely után minden egyes kocsit tü­zetesen átvizsgálnak és el­végzik rajtuk a szükség sze­rinti javításokat. Minden 8 ezer km megtétele után áll be a műhelybe a kocsi. Ott olyan revízió alá vetik, ame­lyet másutt nemigen alkal­maznak. (Melegen ajánljuk a márkaszervizeknek a Taxi technológiai utasításainak tanulmányozását.) Minden egyes kocsiról van egy kar­ton, arra feljegyzik a leg­csekélyebb javításokat is. Ezen a lapon szerepel az a benzinmennyiség is, amelyet a 8 ezer km alatt a motor elfogyasztott. A Taxinál a norma felső határa 11,5 liter. Ezt az értéket városi forga­lomban mind nehezebb lesz elérni. Amelyik autónál fo­gyasztástúllépés jelentkezik, rögtön megy a „vallatóba”. Ott a legkorszerűbb mérő­műszerek pillanatok alatt kimutatják, miben és „ki­ben” van a hiba. Olykor nemcsak az autó a hibás, amikor jónak tűnik az „ét­vágya”. Kísérjünk végig egy taxit a revíziósoron, amíg az a meóig ér. Alapos mosás után kerül sorra az olajcsere, a hűtő és az akku ellenőrzése. A következő állomáson a la­katoscsoport veszi kézbe az autót. Amit csak látnak és hatáskörükbe tartozik, min­dent ellenőriznek, és ha szűk­ A­MEO nagyon szigorú. Csak kifogástalan állapotú kocsi hagyhatja el a műhelyt, és vehet részt a forgalomban BOJÁR SÁNDOR felvételei 24

Next