Autó-Motor, 1977. július-december (30. évfolyam 13-24. szám)
1977-11-21 / 22. szám
Korszerű mérőműszerek és célszerszámok segítik munkájukban a szerelőket. A Taxi rendelkezik mindazokkal a berendezésekkel, amelyek ma már nélkülözhetetlenek az autójavításban jéges, javítanak, vagy cserélnek. Az engedély nélkül felszerelt díszeket, szerelvényeket, matricákat leveszik. (Követendő példa!) Szinte hihetetlen, hogy az elektromos szakembereknek a revízió alkalmával mennyi mindent kell ellenőrizniük. Az ember nem is gondolná, mi minden működik árammal egy Ladán. Például a karbantartási utasítás előírja, hogy a belül erősen szennyezett hátsó lámpaburákat le kell szerelni és meg kell tisztítani. Ha ezt mindenütt csinálnák, kevesebb autó futna mécses fényű lámpákkal. Az elektromosok után a szerelők lepik el az autót. Alapos motorrevízió és a motorházban található összes szerelvények ellenőrzése után kerül sor egy olyan műveletre, amelyre a Taxinál különös gonddal ügyelnek. A kipufogógáz CD-tartalmáról van szó, amit a vállalatnál rendszeresített Infralyte T készülékkel mérnek. Az értékhatár betartására szigorúan ügyelnek, mert tudatában vannak, hogy milyen mértékben óvhatják ezzel a főváros levegőjének tisztaságát. Amíg a szerelők egy része a motoron dolgozik, a többi ellenőrzi a futóműveket, hogy nem észlelhető-e rajtuk törés, repedés, deformáltság. Különösen figyelnek a gömbcsuklók állapotára, amelyek — véleményük szerint — jó lenne, ha kibírnának 50—60 ezer km-t. Az itt dolgozókra nagy felelősség hárul, hiszen ellenőrzésüknek a kormányszerkezettől a fékrendszerig kell terjednie. Igaz, korszerű mérőműszerek segítik munkájukat. Amikor a képzeletbeli futószalag végéhez ér a kocsi, már várják a meósok. A Bosch-fékmérő pillanatok alatt megmutatja a tapadás mértékét, sőt az is látható, ha valamelyik fékdob üt! Egy olyan jelenségről szeretnénk még említést tenni, amely egyben fokmérője is a Taxi meójának. Az egyik kocsi világítási hibával jött be. A szerelők nyomban kijavították a hibát — alig tíz perc alatt — s a kocsi máris indulhatott volna a forgalomba. Igen ám, csakhogy minden egyes kocsi — legyen azon bármi javítva — a műhelyből csupán úgy mehet ki, ha az a meó vizsgálatán keresztülment. (Ez is követendő példa!) Nos, a szóban forgó kocsin a világítás ugyan rendben volt, a fék nem! A forgalomba így csak a hiba elhárítása után mehetett ki. A meó a kocsik 30 százalékánál tapasztal valamilyen rendellenességet. Ez egy kicsit sok! Még akkor is, ha a szakmunkások zöme fiatal. A vállalat maga képezi ki jövendő szakmunkásait, így módjában áll a legjobbakat megtartani. Az üzem korszerű gépműhellyel rendelkezik. A kicserélt alkatrészek felújításával rengeteg pénz takarítható meg. A Taxinál nem fukarkodnak az ésszerű beruházásokkal sem. Ottjártunkkor szerelték fel az új, NDK-ban gyártott alkatrészmosót. Példásnak mondható a Ladagyárral való együttműködés is. Folyamatos visszajelzésekkel hívják fel a gyár figyelmét a kocsikon észlelt rendellenességekre. Ma már a Ladákon olyan technológiai változások is vannak, amelyekre a javaslat a Kerepesi útról érkezett. A lakatosműhelyben szemlélődve rögtön feltűnt, hogy a kocsik java részének az eleje törött. A követési távolság be nem tartása miatt van ez! A 6,9 százalékos javítási hányadban 90 százalék a lakatosmunka ! De hiába jó egy autó, hiába van kitűnően karbantartva, ha a pilótája nem megfelelő, kárba vész a kollektíva igyekezete. Ma már a Taxinál a sofőröktől megkövetelik az erkölcsi bizonyítványt. Igaz, ettől még vezetheti az autót kíméletlenül, lehet udvariatlan, gátlástalan. Tudjuk, hogy az olyanok kiszűrése, akik gyakran szerepelnek a sajtó hasábjain — nem megy máról holnapra. De nem lehet általánosítani! A sofőrök döntő többsége becsületes ember, akik igyekeznek eltanácsolni a nem közéjük valót! Szakmai szinten pedig mi sem jellemzőbb, mint hogy egy ilyen óriási kocsipark kevés hibaszázalékkal működik. Ezért dicséret illeti a sofőröket is. Egy rövid látogatás során természetesen nem lehet minden tekintetben a dolgok mélyére pillantani. De bizonyos, hogy nem ez az utolsó írásunk az Autótaxi üzeméről. Szeretnénk még további beszámolókat is közölni fővárosunk nélkülözhetetlen szolgáltató vállalatáról.