Autó-Motor, 1977. július-december (30. évfolyam 13-24. szám)

1977-11-21 / 22. szám

Korszerű mérőműszerek és célszerszámok segítik mun­kájukban a szerelőket. A Taxi rendelkezik mindazok­kal a berendezésekkel, ame­lyek ma már nélkülözhetet­lenek az autójavításban jéges, javítanak, vagy cserél­nek. Az engedély nélkül fel­szerelt díszeket, szerelvénye­ket, matricákat leveszik. (Követendő példa!) Szinte hihetetlen, hogy az elektro­mos szakembereknek a re­vízió alkalmával mennyi mindent kell ellenőrizniük. Az ember nem is gondolná, mi minden működik áram­mal egy Ladán. Például a karbantartási utasítás előír­ja, hogy a belül erősen szennyezett hátsó lámpabu­rákat le kell szerelni és meg kell tisztítani. Ha ezt min­denütt csinálnák, kevesebb autó futna mécses fényű lám­pákkal. Az elektromosok után a szerelők lepik el az autót. Alapos motorrevízió és a mo­torházban található összes szerelvények ellenőrzése után kerül sor egy olyan művelet­re, amelyre a Taxinál külö­nös gonddal ügyelnek. A ki­pufogógáz CD-tartalmáról van szó, amit a vállalatnál rendszeresített Infralyte T készülékkel mérnek. Az ér­tékhatár betartására szigo­rúan ügyelnek, mert tudatá­ban vannak, hogy milyen mértékben óvhatják ezzel a főváros levegőjének tiszta­ságát. Amíg a szerelők egy része a motoron dolgozik, a többi ellenőrzi a futóműve­ket, hogy nem észlelhető-e rajtuk törés, repedés, defor­­máltság. Különösen figyel­nek a gömbcsuklók állapotá­ra, amelyek — véleményük szerint — jó lenne, ha kibír­nának 50—60 ezer km-t. Az itt dolgozókra nagy felelősség hárul, hiszen ellenőrzésüknek a kormányszerkezettől a fék­rendszerig kell terjednie. Igaz, korszerű mérőműsze­rek segítik munkájukat. Ami­kor a képzeletbeli futószalag végéhez ér a kocsi, már vár­ják a meósok. A Bosch-fékmérő pillana­tok alatt megmutatja a tapa­dás mértékét, sőt az is lát­ható, ha valamelyik fékdob üt! Egy olyan jelenségről sze­retnénk még említést tenni, amely egyben fokmérője is a Taxi meójának. Az egyik ko­csi világítási hibával jött be. A szerelők nyomban kijaví­tották a hibát — alig tíz perc alatt — s a kocsi máris in­dulhatott volna a forgalom­ba. Igen ám, csakhogy min­den egyes kocsi — legyen azon bármi javítva — a mű­helyből csupán úgy mehet ki, ha az a meó vizsgálatán keresztülment. (Ez is köve­tendő példa!) Nos, a szóban forgó kocsin a világítás ugyan rendben volt, a fék nem! A forgalomba így csak­ a hiba elhárítása után me­hetett ki. A meó a kocsik 30 százalékánál tapasztal vala­milyen rendellenességet. Ez egy kicsit sok! Még akkor is, ha a szakmunkások zöme fiatal. A vállalat maga ké­pezi ki jövendő szakmunká­sait, így módjában áll a leg­jobbakat megtartani. Az üzem korszerű gépmű­hellyel rendelkezik. A kicse­rélt alkatrészek felújításával rengeteg pénz takarítható meg. A Taxinál nem fukar­kodnak az ésszerű beruházá­sokkal sem. Ottjártunkkor szerelték fel az új, NDK-ban gyártott alkatrészmosót. Pél­dásnak mondható a Lada­­gyárral való együttműködés is. Folyamatos visszajelzések­kel hívják fel a gyár figyel­mét a kocsikon észlelt rend­ellenességekre. Ma már a La­dákon olyan technológiai változások is vannak, ame­lyekre a javaslat a Kerepesi útról érkezett. A lakatosműhelyben szem­lélődve rögtön feltűnt, hogy a kocsik java részének az eleje törött. A követési tá­volság be nem tartása miatt van ez! A 6,9 százalékos javítási hányadban 90 százalék a la­katosmunka ! De hiába jó egy autó, hiába van kitűnően karbantartva, ha a pilótája nem megfelelő, kárba vész a kollektíva igyekezete. Ma már a Taxinál a sofő­röktől megkövetelik az er­kölcsi bizonyítványt. Igaz, et­től még vezetheti az autót kíméletlenül, lehet udvariat­lan, gátlástalan. Tudjuk, hogy az olyanok kiszűrése, akik gyakran szerepelnek a sajtó hasábjain — nem megy má­ról holnapra. De nem lehet általánosítani! A sofőrök döntő többsége becsületes ember, akik igyekeznek el­tanácsolni a nem közéjük valót! Szakmai szinten pedig mi sem jellemzőbb, mint hogy egy ilyen óriási kocsi­park kevés hibaszázalékkal működik. Ezért dicséret il­leti a sofőröket is. Egy rövid látogatás során természetesen nem lehet minden tekintetben a dolgok mélyére pillantani. De bizo­nyos, hogy nem ez az utol­só írásunk az Autótaxi üze­méről. Szeretnénk még to­vábbi beszámolókat is közöl­ni fővárosunk nélkülözhetet­len szolgáltató vállalatáról.

Next