Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)

1978-02-06 / 3. szám

A király motorozik Svédország fiatal uralkodója, midőn meglátogatta a Stockholmi Motorkiállítást, a Yamaha szupermotorkerékpárral, az XS 750- essel rokonszenvezett, sőt még egy protokollon kívüli próbakörre is sort kerített. Végül - nyilván a szigorú udvartartásra való te­kintettel - egy Yamaha Chappy moped mellett döntött. Isme­reteink szerint ez már a második — az elsőt 1972-ben vette magának. „Törpemagyar" Nagy Czirok Zoltán, a Hungaroszerviz fődarab-műhelyve­zetője közel egy évi munkával állította össze a fenti törpe kismotort. A Simson vázat megrövidítette, a Riga elejét, tankját, első teleszkópját, kipufogódobját, lámpáját, kürt­jét használta fel. Elöl tömlős 300-as, hátul tömlős 400-as kerekekkel szerelte fel. A kismotor teljes súlya 57,5 kg, maximális sebessége 40 km. (Bojár Sándor felvétele) a mi kis múzeumunk FN­ 4 PS Az évszázad elején több híres cég foglal­kozott motorkerékpárgyártással, ezek kö­zé tartozott a belga FN (Fabrique Nati­onale d’Armées de Guerre) fegyvergyár. Az első motorkerékpárt 1903-ban kezdte készíteni, amelyet erősített kerékpárváz­ba szerelt 250 kcm-es, egyhengeres, sze­lepes motor hajtott, 2 lóerős teljesítmény­nyel. Az első modellnek taposópedálja volt, hogy a gyenge motornak (fordulat­száma percenként 800) „besegíthessen" a gazdája. Az első négyhengeres 1904-ben készült, ez már tele volt erővel, pontosan 4 LE volt a teljesítménye, de a biztonság kedvéért ez a típus is kapott taposópe­dált, amely egyben a motor indítását is szolgálta. A motor szerény nyomatékot kardántengely továbbította és állítólag 70 km-es tempóra is képes volt. Az 1907-ben készült újabb 4 hengeres­nek már volt kuplungja és kétfokozatú váltója is. A soros motor hátsó hengerei­nek hűtése nem volt éppen kielégítő, de az akkori időkben nem is volt olyan fo­kozott a műszaki igény, ilyenkor legfel­jebb soron kívül is működtette az olaj­pumpát a motoros. Az élversenyzők úgy segítettek ezen a bajon, hogy időnként meghúzták a kipufogószelepeket emelő kart és ilyen módon közömbösítették a motorra káros belső hőt. A huszas évek vége felé egy „Sahara" nevű FN vált híressé a 350-es, egyhenge­res, alulszelepelt, külső lendkerekes ne­héz motorral. Korának ez volt a legigény­­telenebb motorkerékpárja. A képen látható FN furat­ lökete 45 X 57 mm, 362 kcm, fordulatszáma 1800, szí­vószelepe önműködő (hörgő-rendszerű).

Next