Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)

1978-01-06 / 1. szám

A múlt év végén lapunk hírt adott Giovanni Agnelli legutóbbi budapesti tár­­ gyalásairól, és a Fiat Konszern korábbi, gazdasági vonatkozású tevékenysé­gének hatásairól. Most a budapesti találkozás néhány epizódját és a sajtó­­tájékoztató egy-két kérdését, válaszát idézzük fel. M­iközben a sugárhaj­tású magángép le­ereszkedett a repü­lőtér betonjára, eszembe jutott a régi-régi szleng: „Földön, vízen, levegőben — Fiat gé­pen”. Giovanni Agnelli, a cég elnöke most is hű ma­radt önmagához és tempójá­hoz. Percnyi pontossággal érkezett, szürke flanellruhát viselt, mosolygott mint egy filmsztár és okosan nyilat­kozott, mint a diplomaták. Rövid budapesti látogatását mindenesetre nem színpadi szereplésnek szánta. Érdemi tárgyalásokat folytatott, ta­lálkozott az ország vezetői­vel és a Fiat szempontjából érdekes magyar vállalatok képviselőivel. De Agnelli nem volna Agnelli, ha zsú­folt programjából ne szánt volna egy órát az újságírók­ra. Néhányan meghívást kaptunk tehát, hogy felke­ressük a Hotel Interconti­nental kilencedik emeleti, Dunára néző elnöki reziden­ciát: a Fiat első embere vá­laszolt kérdéseinkre. * — Elnök úr, mire irányul­tak budapesti tárgyalásai? — Budapesti utazásom azoknak a látogatásoknak a nyomán jött létre, amelye­ket Lázár György, a magyar kormány elnöke 1975 no­vemberében, Havasi Ferenc elnökhelyettes 1977. febru­ár—márciusban és Kádár János, az MSZMP első tit­kára Olaszországban tett. Az akkori tárgyalások ráirányí­tották figyelmünket a ma­gyar—olasz gazdasági kap­csolatok lehetőségeire, s ter­mészetesen, serkentették is az újabb eszmecseréket. Bu­dapesten tehát folytattuk a párbeszédet. Áttekintettük a magyar gazdaság adottsá­gait. Úgy látom, hogy hazá­jukban fontos érdekek fű­ződnek az export fokozásá­hoz, illetve a termelékenység javításához. Ezt tekintem ki­indulópontnak, amikor a Fi­at magyarországi lehetősé­geit vizsgáljuk — és ez az a találkozási pont, amely kap­csolataink kiépítésében fő­szerepet játszik. A budapesti tárgyalások — találkozás a Kereskedelmi Kamarában a Fiattal már kapcsolatban álló vállalatok képviselőivel — arról győztek meg, hogy a Fiat elsősorban nem autói­nak eladását kell, hogy szor­galmazza Magyarországon. Sokkal nagyobb a lehetőség az olyan együttműködési formákban, amelyekben mi szerszámgép-rendszereket, know-how-t, licencet adunk át, illetve mezőgazdasági traktorokat, földmunkagépe­ket. A már működő vállalati kooperációk is a fejleszthe­tőség reményével kecsegtet­nek elsősorban a harmadik piacon. — ön a magyar lehetősé­gek figyelembevételét hang­súlyozza. Közismert, hogy tíz esztendő alatt 50 millió dolláros forgalmat bonyolí­tott le a magyar gazdaság és a Fiat, míg most az év köze­pén 4 millióért földmunka­­gépeket vásároltunk a Fiat Allis-tól. De mi a Fiat érde­ke a magyar gazdasággal ki­alakított együttműködés­ben? Nincs olyan ok, amely cégét kifejezetten a kapcso­latok bővítésére ösztönzi, nemcsak velünk, hanem a többi szocialista országgal? — A történelmet bizonyá­ra ismeri. A nyugati vállal­kozók közül mi közöttük az első jelentős üzletet a Szov­jetunióval — megépült To­gliattiban a Lada-gyár. És kapcsolataink vannak ko­rábbról is. Moszkvában 1932— 33-ban csapágy­gyárat és olvasztóművet szerel­tünk, Lengyelországban 1933— 34-ben készültek az első Polski-Fiatok, és ha jól tudom, a harmincas években itt Budapesten a Dunán kis flottánk működött. Ami ko­runkat illeti: nekünk az az érdekünk a szocialista orszá­gokkal való gazdasági kap­csolatokban, hogy felvevőké­pes, jó piacokat találunk itt. Egyrészt segítünk autókat gyártani. Másrészt... Tud­valevő, ha megjelenik a gép­kocsi, ahhoz infrastruktúra, alkatrészellátás kell. Szer­vizgépek, szerszámgépek, és utak, amelyekhez építőgé­pek szükségesek. Mi azt re­méljük, hogyha a szocialista országok jó tapasztalatot szereznek autóinkkal és technológiánkkal kapcsolat­ban, hozzánk fordulnak majd egyéb, ezzel járó igé­nyeikkel is. Hangsúlyozom: Olaszor­szágnak égetően szüksége van exportpiacokra. Egy év­ben 1 millió 300 ezer sze­mélyautót gyártunk. Ám ter­melésünknek csak 40 száza­léka a személygépkocsi , készítünk teherautókat, ko­hászati termékeket, trakto­rokat, földgépeket, szer­számgépeket is. Tudja, a Fiat nem állhat meg az ex­port­piacokért való küzde­lemben, s ezért is jövünk szí­vesen a szocialista országok­ba. Olaszországban munka­­nélküliség van, túlkínálat és mindaz, ami ezzel jár. Ha tehát új együttműködést tu­dunk kialakítani, az új mun­kahelyeket is jelent. A bő­vülő termelés nemcsak az anyagi haszon szempontjá­ból fontos. — Csakhogy a kapcsolatok aligha futhatnak egyirányú utcába. Mi a véleménye er­ről? — Valóban. Ahogy­­ az önök vásárlásai emelkednek, úgy lesz mind nagyobb je­lentősége az olaszországi importnak is. Azt tartom, a jövőben egyre fontosabb lesz a kölcsönös áruszállítás. • a­ csere — nehogy a mi expor­tunk nyomasztó túlsúlyba kerüljön, s ez akadályozza együttműködésünket. Hogy e valóban nem könnyű dilem­mát megoldhassuk, a Fiat és magyar cégek harmadik piaci közös fellépését is jól ki kell használni. Ebben el­sősorban a magyar alumíni­umipar, autóalkatrész- és szerelvénygyárt­ás jöhet szá­mításba. Az órányi beszélgetésbe persze sok egyéb érdekes té- A Fiat név kétségtelenül összefügg az autóval, az autózással, a különböző járműkísérletek­kel, biztonsági vizsgálatokkal, de közismert, hogy más témákkal is foglalkoznak. Többek között a mostanában előtérbe került környezetvédelmi kutatásokkal. Azzal kapcsolatos ké­pet is láthatunk itt egy új, óránként háromezer köbméter teljesítményű Fiat szennyvíztisz­tító berendezésről Gyári felvétel

Next