Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)

1978-05-06 / 9. szám

Már a taxi sem kivétel. „A biztonsági övek bekapcsolása kötelező!" - ma­gyar, német és angol nyelvű felirat is tájékoztatja a taxi utasait, hogy április 1. óta a kocsi vezetőjének és utasának egyaránt be kell csatolnia magát. A jobb első ülésekhez automata öveket szereltek, ezek önműködően alkalmaz­kodnak az utas méreteihez, beállítá­sukkal nem kell bíbelődni. A vezető ad­dig nem indíthatja el járművét, míg maga és a mellette ülő utas nem kap­csolta be a biztonsági övét AZ NDK AUTÓIPARA korszerűsítésének új lépéseként hajtó­műgyárat szándékozik építeni Zwickau­­ban, ahol a Trabantok készülnek. A lipcsei vásáron a Peugeot-Citroënnel és az angol Guest, Keen and Nettlefolds céggel tárgyaltak a 700 millió NDK- márka értékű beruházásról. NDK-beli és nyugati források szerint néhány hó­napon belül eldől, melyik vállalat kap­ja a megbízást, s a szeptemberi lipcsei vásáron már alá is írhatják a szerző­dést. MEGVÁLTOZTATTA elnevezését a Lada gépkocsik nyugat­német importőre. A hamburgi cég az eddigi Satra GmbH helyett Deutsche Lada Import GmbH néven szerepel a cégjegyzékben. A vállalat továbbra is a New York-i, szovjet tulajdonban lévő Satra Corp. alá tartozik. A Szovjetunió 1974-ben kezdte meg a Ladák nyugat­­németországi exportját, ekkor 1500 gép­kocsit szállított 12,7 millió márka ér­tékben. A tavalyi eladások értéke már 97,6 millió márka volt. A Togliattigrád­­ban készülő gépkocsik jelenleg 0,5 szá­zalékkal részesednek a nyugatnémet autópiacból. Az idén 14 ezer Lada el­adását tervezik. PRÁGÁNAK AZ A DÖNTÉSE, hogy új lendületet ad a személygépko­csi-iparnak, jó lehetőségeket kínál a brit autóalkatrész-gyáraknak is — írja az Eastwest Markets. A Torrington Co. Ltd., az amerikai Ingersoll-Rand brit leányvállalata, kormánycsuklókat fog szállítani a Skoda 120-as gépkocsik­hoz. Más angol gyárak motorkerékpá­rokhoz, autóbuszokhoz és traktorokhoz adtak el részegységeket. Az Angliából származó importot a Skoda Great Bri­tain Ltd. intézi Londonból. A csehszlo­vák tulajdonban levő vállalat eredeti tevékenységét — Skoda gépkocsik érté­kesítése — kiterjesztve, újabban impor­tőr szerepre is vállalkozott, sőt alkat­részeken kívül gépkocsikat is vásárol. Nemrégiben rendelt például 500 Ley­­land Allegro típusú autót. Egy másik friss rendelése a Prágában taxiként használt Ford Cortinák alkatrész-után­pótlására szól. A RENDSZÁMOK jelenlegi rendszerén nem változtatnak Magyarországon, még hosszú időn át megmarad a mostani , a kétbetűs, négyszámos tábla. Nem térnek át a te­rületi jelzésre sem, a magángépkocsik a „Z” kezdőbetű után most már a „P”, majd a „V” betűs táblát kapják. A jö­vőben az elveszett, vagy használhatat­lanná vált­­rendszámtáblák helyett a rendőri szervek nem adnak újat, hanem a régit gyártják majd újra. Az újra­gyártás idejére az üzembentartók ideig­lenes rendszámot kapnak („E” betűjel­zés, négy számmal). Lauda sem Ferrarin kezdte ... A LADA-TALÁLKOZÓT ez évben június 4-én, ismét Veszprémben, a 48-as kilo­méterkőnél rendezik meg. Az Avtoexport szovjet kül­kereskedelmi vállalat és a rendezésben részt vevő ma­gyar társvállalatok az idén is sok Lada-tulajdonost várnak az autós ügyességi verseny­re és a találkozó egyéb ese­ményeire. A győztesek érté­kes ajándékokat kapnak a rendező vállalatoktól. Az ügyességi versenyre csak írásban lehet jelentkez­ni, név és pontos lakcím megjelölésével, május 20-ig az Idegenforgalmi Propa­ganda Vállalat Rendezvény Főosztályán. Cím: 1146 Bu­dapest, Törökőr u. 32. A je­lentkezéseket az érkezés sor­rendjében igazolják vissza. A ROMAN Interprinderea de Autoturisme Auszt­riában és az NSZK-ban is forgalom­ba kívánja hozni a Renault-12 román változatát. Ausztriában a Reno GmbH, az NSZK-ban pedig az Orion Motor Import GmbH kapott kizárólagos jogot a Daciák eladására. Az Orion erre az évre 200 darab Dacia-13 típusú gép­kocsit kötött le. Az 54 lóerős autókat 8990 márkáért hozza forgalomba, vagy­is mintegy 2500 márkával olcsóbban az eredeti Renault-változatnál. Könyvekről HELTAI GÁSPÁR: Ponciánus császár históriája (Szépirodalmi). Ezt a 16. szá­zadban született, első magyar novellás­­kötetet talán a magyar Boccaccio­­könyvnek is nevezhetnénk. Indokolttá teszi ezt pikáns történeteinek ízes stí­lusa, a lovagkort idéző hangvétele, az ősi Szindbád-figura magyarítása. VÁSÁRHELYI MIKLÓS: A lord és a Ko­rona (Kossuth). Nem az író találta ki,­­hanem valóság: hogyan akartak királyt csinálni Magyarországon egy angol lord fiából, és hogyan függött össze ez­zel az első magyar óceánrepülők sor­sa — a Horthy-korszakban . .. HÉDERVÁRI PÉTER: A Föld különös je­lenségei (Gondolat). Az ismert szak­író olyan természeti eseményeket mutat be, amelyek ritkán, vagy csak egyetlen­egyszer fordultak elő. És megmozgat­ja a képzelőerőt, mint a legizgalma­sabb krimi... 11

Next