Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)

1978-06-06 / 11. szám

Gyújtászavarok elhárításáról -trabantosoknak Az NDK-ban az autós se­gélyszolgálat tapasztalatai alapján megállapították, hogy a Trabant gyújtóberen­dezéseiben bekövetkezett hi­bákat az esetek 48,5%-ában a megszakítók, 24%-ában a rosszul beállított gyújtás, 21%-ában pedig a gyújtó­­gyertyák okozzák. A gyúj­táshibák 3,7°/o-ával „vádol­hatók” a gyújtótekercsek, és 2,8%-ával a gyertyaduga­szok. A műszaki ismeretekben járatlan autóst könnyen el­szomoríthatják ezek az ada­tok, pedig ha jól utánané­zünk, nem látunk okot az aggodalomra. Hogy miért nem? Feltételezzük, hogy minden Trabant-tulajdonos­­nak ott lapul gépkocsijában a műszaki elsősegélynyújtó doboz. Ez pedig biztosan tar­talmaz megszakítókat, gyúj­tógyertyákat, gyertyaduga­szokat, és legalább egy-egy kondenzátort és gyertyaká­belt. Nézzük mindjárt az olyan esetet, amikor a motor nem indul, pedig az indítómotor forgatja. Az indítókulcs elforgatásá­val kapcsoljuk ki a gyújtást, majd gyertyakulccsal csavar­juk ki mindkét gyertyát. A kicsavart gyertyákat először szemrevételezéssel ellenőriz­zük. Feltételezhető, hogy a többszöri sikertelen indítás következtében a gyújtógyer­tyák beszennyeződtek, elola­­josodtak. (Megemlítjük, hogy amennyiben a gyújtógyer­tyák szárazak, és a normál üzemelésnek megfelelően a színük őzbarna, akkor a hiba keresését az üzemanyagellá­tó berendezésnél kell foly­tatni.) Az olajos gyújtógyer­tyákat tisztítsuk meg a szennyeződéstől, és töröljük szárazra. Ellenőrizzük mind­két gyújtógyertya elektróda­távolságát (0,6 mm) — ha szükséges, óvatosan hajlít­sunk a testelektródán —, majd mielőtt visszacsavar­nánk helyükre, győződjünk meg kifogástalan működé­sükről. Tegyük a gyújtógyertyákat a gyertyadugaszokba (gyer­tyapipákba), majd a gyújtó­­gyertyákat helyezzük a mo­tor szabad fémes felületére, — testre —, hogy az elektró­dák szabadon maradjanak. Mielőtt önindítóval körülfor­gatnánk a motort, győződ­jünk meg arról, hogy a se­bességváltókar üres állásban van-e. A motor forgatása közben figyeljük meg, hogy a gyújtógyertyák középelekt­ródájáról ugrik-e szikra a testelektródára, ha igen, mennyire intenzíven. Ameny­­nyiben a gyújtószikra mind­két gyújtógyertyán szemmel láthatóan szabályos és erős, kapcsoljuk ki a gyújtást és csavarjuk vissza a gyújtó­­gyertyákat a hengerekbe. Most már remélhetjük, hogy a motor indulni fog, hiszen az indítási üzemzavart a gyertyák szennyezettsége okozta. (Az újraindítást visz­­szanyomott szívatóval és tel­jes gázadással próbáljuk.) Ha a gyújtógyertyák ellen­őrzésekor — akár csak az egyik gyertyánál is — sza­bálytalan, vagy gyenge gyúj­tószikrát tapasztalunk, mind­két gyertyát cseréljük ki, le­hetőleg újakra —, majd el­lenőrizzük azokat az előb­biekben leírtak szerint. A primer áramkör vizsgálata Könnyen elképzelhető, hogy hiába próbálkozunk új gyúj­tógyertyákkal, motorunk nem fog indulni. Mint tudjuk, a gyújtás bekapcsolásával — a gyújtáskapcsoló 30-as és 15- ös pontjait összekapcsolva — az akkumulátor árama a gyújtótrafó primertekercsén keresztül a megszakítón át testelődik. Most tehát az áramnak ezt az útját kell át­vizsgálnunk, de, hogy biztos­ra mehessünk, próbalámpára van szükségünk. Ha nem áll rendelkezésünkre, a leggyor­sabb megoldás, ha kivesszük a hátsó rendszámtábla-vilá­gítás egyik „sofita” égőjét, és annak mindkét végére — le­hetőleg 1,5 mm2 keresztmet­szetű — vezetéket erősítünk. Kössük a próbalámpa egyik kivezetését testre, a másikat az 1. hengerhez tartozó gyúj­tótekercs 15-ös kapcsára. Ha most bekapcsoljuk a gyúj­tást, a próbalámpának vilá­gítania kell. Ha a lámpa nem világít, két hibára gondolha­tunk. Valahol szakadt lehet a vezeték — talán nincs jó érintkezés — vagy a gyúj­táskapcsoló romlott el. Néz­zük, mit tehetünk ebben az esetben? Egy darabka veze­tékkel áthidalhatjuk a gyúj­táskapcsoló 30-as és 15-ös kapcsát, vagy kiiktatva a gyújtáskapcsolót, összekötjük az akkumulátor pozitív sar­kát az 1. hengerhez tartozó gyújtótekercs 15-ös kapcsá­val. Függetlenül attól, hogy a gyújtáskapcsolót kiiktat­tuk, vagy kapcsait vezeték­kel áthidaltuk, a motort a gyújtáskulcs segítségével in­díthatjuk. Természetesen ezek után a motort csak úgy tudjuk leállítani, ha valahol lekötjük az áthidaló vezeté­ket. Nézzük, hogyan vizsgáljuk tovább a primer áramkört, ha a próbalámpa világít. Ez mindenesetre azt jelenti, hogy a gyújtótekercs primer áramellátása rendben van. Tegyük most át a próbalám­pát a gyújtótekercs 1-es kap­csára. A motort forgassuk meg önindítóval, vagy az ék­szíj segítségével. (Az utóbbit alkalmazva, könnyebben bol­dogulunk, ha a gyertyákat előtte kicsavarjuk.) Minden egyes motorfordulatnál a próbalámpának fel kell vil­lannia. Ha a lámpa nem vil­lan fel, akkor a vizsgált gyúj­tótrafóhoz tartozó megszakí­tó nem nyit, tehát meg kell Primer áramkör vizsgálata a gyújtótekercsben 26

Next