Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)
1978-06-06 / 11. szám
Gyújtászavarok elhárításáról -trabantosoknak Az NDK-ban az autós segélyszolgálat tapasztalatai alapján megállapították, hogy a Trabant gyújtóberendezéseiben bekövetkezett hibákat az esetek 48,5%-ában a megszakítók, 24%-ában a rosszul beállított gyújtás, 21%-ában pedig a gyújtógyertyák okozzák. A gyújtáshibák 3,7°/o-ával „vádolhatók” a gyújtótekercsek, és 2,8%-ával a gyertyadugaszok. A műszaki ismeretekben járatlan autóst könnyen elszomoríthatják ezek az adatok, pedig ha jól utánanézünk, nem látunk okot az aggodalomra. Hogy miért nem? Feltételezzük, hogy minden Trabant-tulajdonosnak ott lapul gépkocsijában a műszaki elsősegélynyújtó doboz. Ez pedig biztosan tartalmaz megszakítókat, gyújtógyertyákat, gyertyadugaszokat, és legalább egy-egy kondenzátort és gyertyakábelt. Nézzük mindjárt az olyan esetet, amikor a motor nem indul, pedig az indítómotor forgatja. Az indítókulcs elforgatásával kapcsoljuk ki a gyújtást, majd gyertyakulccsal csavarjuk ki mindkét gyertyát. A kicsavart gyertyákat először szemrevételezéssel ellenőrizzük. Feltételezhető, hogy a többszöri sikertelen indítás következtében a gyújtógyertyák beszennyeződtek, elolajosodtak. (Megemlítjük, hogy amennyiben a gyújtógyertyák szárazak, és a normál üzemelésnek megfelelően a színük őzbarna, akkor a hiba keresését az üzemanyagellátó berendezésnél kell folytatni.) Az olajos gyújtógyertyákat tisztítsuk meg a szennyeződéstől, és töröljük szárazra. Ellenőrizzük mindkét gyújtógyertya elektródatávolságát (0,6 mm) — ha szükséges, óvatosan hajlítsunk a testelektródán —, majd mielőtt visszacsavarnánk helyükre, győződjünk meg kifogástalan működésükről. Tegyük a gyújtógyertyákat a gyertyadugaszokba (gyertyapipákba), majd a gyújtógyertyákat helyezzük a motor szabad fémes felületére, — testre —, hogy az elektródák szabadon maradjanak. Mielőtt önindítóval körülforgatnánk a motort, győződjünk meg arról, hogy a sebességváltókar üres állásban van-e. A motor forgatása közben figyeljük meg, hogy a gyújtógyertyák középelektródájáról ugrik-e szikra a testelektródára, ha igen, mennyire intenzíven. Amenynyiben a gyújtószikra mindkét gyújtógyertyán szemmel láthatóan szabályos és erős, kapcsoljuk ki a gyújtást és csavarjuk vissza a gyújtógyertyákat a hengerekbe. Most már remélhetjük, hogy a motor indulni fog, hiszen az indítási üzemzavart a gyertyák szennyezettsége okozta. (Az újraindítást viszszanyomott szívatóval és teljes gázadással próbáljuk.) Ha a gyújtógyertyák ellenőrzésekor — akár csak az egyik gyertyánál is — szabálytalan, vagy gyenge gyújtószikrát tapasztalunk, mindkét gyertyát cseréljük ki, lehetőleg újakra —, majd ellenőrizzük azokat az előbbiekben leírtak szerint. A primer áramkör vizsgálata Könnyen elképzelhető, hogy hiába próbálkozunk új gyújtógyertyákkal, motorunk nem fog indulni. Mint tudjuk, a gyújtás bekapcsolásával — a gyújtáskapcsoló 30-as és 15- ös pontjait összekapcsolva — az akkumulátor árama a gyújtótrafó primertekercsén keresztül a megszakítón át testelődik. Most tehát az áramnak ezt az útját kell átvizsgálnunk, de, hogy biztosra mehessünk, próbalámpára van szükségünk. Ha nem áll rendelkezésünkre, a leggyorsabb megoldás, ha kivesszük a hátsó rendszámtábla-világítás egyik „sofita” égőjét, és annak mindkét végére — lehetőleg 1,5 mm2 keresztmetszetű — vezetéket erősítünk. Kössük a próbalámpa egyik kivezetését testre, a másikat az 1. hengerhez tartozó gyújtótekercs 15-ös kapcsára. Ha most bekapcsoljuk a gyújtást, a próbalámpának világítania kell. Ha a lámpa nem világít, két hibára gondolhatunk. Valahol szakadt lehet a vezeték — talán nincs jó érintkezés — vagy a gyújtáskapcsoló romlott el. Nézzük, mit tehetünk ebben az esetben? Egy darabka vezetékkel áthidalhatjuk a gyújtáskapcsoló 30-as és 15-ös kapcsát, vagy kiiktatva a gyújtáskapcsolót, összekötjük az akkumulátor pozitív sarkát az 1. hengerhez tartozó gyújtótekercs 15-ös kapcsával. Függetlenül attól, hogy a gyújtáskapcsolót kiiktattuk, vagy kapcsait vezetékkel áthidaltuk, a motort a gyújtáskulcs segítségével indíthatjuk. Természetesen ezek után a motort csak úgy tudjuk leállítani, ha valahol lekötjük az áthidaló vezetéket. Nézzük, hogyan vizsgáljuk tovább a primer áramkört, ha a próbalámpa világít. Ez mindenesetre azt jelenti, hogy a gyújtótekercs primer áramellátása rendben van. Tegyük most át a próbalámpát a gyújtótekercs 1-es kapcsára. A motort forgassuk meg önindítóval, vagy az ékszíj segítségével. (Az utóbbit alkalmazva, könnyebben boldogulunk, ha a gyertyákat előtte kicsavarjuk.) Minden egyes motorfordulatnál a próbalámpának fel kell villannia. Ha a lámpa nem villan fel, akkor a vizsgált gyújtótrafóhoz tartozó megszakító nem nyit, tehát meg kell Primer áramkör vizsgálata a gyújtótekercsben 26