Autó-Motor, 1978. július-december (31. évfolyam 13-24. szám)
1978-07-06 / 13. szám
Tolna megyei garázsszövetkezetek Tolna megyében is működnek garázsszövetkezetek. A megyeszékhelyen, Szekszárdon négy szövetkezet tavaly egyesült, és így létrejött egy 300 tagot számláló garázsszövetkezet, amelynek tagjai valamennyien lakótelepen laknak. A városban a jövőben nem kívánnak új szövetkezetet alakítani, hanem az esetleges jelentkezőket az egyesüléssel létrehozott szövetkezetbe szándékoznak felvenni. Új tagok felvételére azonban csak akkor lesz lehetőség ha a garázsok építéséhez szükséges terület rendelkezésre áll. Ezért az illetékeseket foglalkoztatja a gondolat, hogy a városon kívül jelöljenek ki garázsépítésre alkalmas területet: itt „garázsvárost” szeretnének létesíteni 400 garázzsal! Szekszárd után Dombóváron van a legnagyobb létszámú garázsszövetkezet. A Dombóvári Garázsépítő és Fenntartó Szövetkezetnek 150 tagja van. A megyében működő szövetkezetek közül különös figyelmet érdemel a Pakson alakult Atom Garázsépítő és Fenntartó Szövetkezet. Garázsegységei nem a tagok, hanem a szövetkezet tulajdonát képezik, amely tagjainak az egyes garázsegységek állandó használatát nyújtja. A szövetkezetnek már most több mint 40 tagja van, akik valamennyien a Paksi Atomerőmű dolgozói és építői. Mindazok az autósok tehát, akik új típusú garázsszövetkezetet szándékoznak alakítani, a paksiaktól szerezhetnek tapasztalatokat. Tolna megyében egy kis községben — Varsádon — is működik garázsszövetkezet! Tagjai építhettek volna garázsokat saját telkükön is, ezeket azonban kiépítetlen és sáros utakon kellett volna megközelíteni. A műút mellé épített garázsok azonban mentesítenek a sáros utak használatától. A varsádi példa tehát azt bizonyítja, hogy a szövetkezésnek vannak eddig még kevésbé ismert előnyei is. Tamásiban a József Attila lakótelepen alakult tavaly 40 taggal garázsszövetkezet. A felépült garázsok többsége a Lábatlani Vegyesipari Szövetkezet gyártmánya. Az elemekből öszszeállítható garázs tetőzete hullámpala, fából van a tartószerkezete, oldalai lehetnek palából vagy farostlemezből. Az elemekből sorgarázsok is építhetők — ezt tették Tamásiban is —, a padlózat lehet tégla, beton vagy döngölt föld. A garázsokat tüzépvállalatok forgalmazzák áruvásárlási kölcsönre is. A vásárlással egyidejűleg a szerelést is meg lehet rendelni, Tamásiban azonban a szövetkezet tagjai végezték a szerelést. Kiszámították, hogy egy garázs összeszereléséhez és a talajmunkákhoz 55 ,§-ára van szükség. Aki nem tudott, vagy nem kívánt ennyi munkát vállalni, 20,5 Ft-os órabér megfizetésével kötelezettségének eleget tehetett. A két 20 garázsból álló sor impozáns látványt nyújt. Az egyöntetűségre a szövetkezet tagjai nagy gondot fordítottak. Ezért úgy határoztak, hogy a garázsok fából készült ajtaját mindenki tartozik csónaklakkal bemázolni, s a garázsok előtti területet betonozni. 14 négyzetméternyi padlózat téglából és betonból készült, és majdnem mindegyik garázs aknával is el van látva. A lakótelepen egyébként másfajta, téglából épült garázsok is vannak, amelyeknek csupán töredéke tartozik a szövetkezethez. Ezek már közel sem mutatnak olyan kedvező képet, eltérő az ajtók színezése, és nincs az az egyöntetűség amely a szövetkezeti garázsokat jellemzi. Felmerült az a gondolat is, hogy a lakótelepen levő valamennyi garázst egy szövetkezetben kellene tömöríteni. A sok garázs azonban jelentősen megnövelné a szövetkezet adminisztrációját, ezenkívül egyes, nem szövetkezeti garázsokkal kapcsolatban különféle problémák is merültek fel. A szövetkezeti garázsok állami ingatlanra épültek. A telket a szövetkezet 50 évre — díj fizetése ellenében — használatba kapta. A garázsok építési engedély alapján épültek; nagy előnyt jelentett, hogy a gyártó szövetkezet a garázsokhoz tervrajzokat és műszaki leírást is adott, s így az építési engedélyezésnél csupán a dokumentációt kellett adaptálni. A szövetkezet megalakításánál szempont volt az is, hogy a garázsok csak autók elhelyezéséül szolgáljanak, műhely céljára történő felhasználásukat úgy kívánták megakadályozni, hogy előírták: a szövetkezet tagja csak az lehet, aki kocsival vagy kiutalással rendelkezik. Egyébként a garázsok elektromos berendezéseit is úgy alakították ki, hogy azok hegesztőberendezés vagy nagy fogyasztású készülék használatára ne legyenek alkalmasak. A Tamási Garázsépítő és Fenntartó Szövetkezet tagja a MESZÖV-nek. Alkalmazottai nincsenek, a könyvelésért és adminisztrációért évenként egy alkalommal 1300 Ft tiszteletdíjat fizet. A garázsszövetkezet tagjait jó kollektív szellem hatja át. A közelmúltban például a garázsok körül eltakarították az építési anyagok maradványait, és kitisztították a környező árkokat. A garázsok olyan területre épültek, amely korábban játszótér volt: a szövetkezet tagjai vállalták, hogy másik játszóteret építenek, homokozóval. Tereprendezési munkálatokat is kell majd végezni ahhoz, hogy az újonnan létesülő garázsok számára legyen megfelelő hely. A Tamásiban működő szövetkezet tagjai büszkék garázsaikra. A lakótelepen épülnek olyan házak is, amelyek földszintjén garázsok is lesznek; ezek 50—60 ezer Ft-ért vásárolhatók meg. A szövetkezeti garázsok ennél jóval olcsóbban létesültek, jórészt a szövetkezésből eredő előnyök miatt. DR. VARGA EMIL Elemekből épült sorgarázsok Tamásiban