Autó-Motor, 1979. január-június (32. évfolyam 1-12. szám)

1979-05-06 / 9. szám

TÉNYEK és TERVEK autójavítóipar szervezeti felépítését. Többek között azt, hogy az Autófenn­tartó Ipari Tröszt felügyelete alá 15 vállalati közpon­t tartozik az ország területén. Ezek keretében mintegy 100 üzemegység működik, amelyek közül 82 telepen javítanak személyautókat, illetve teherkocsikat és van ahol autóbuszokat is. A létszám ma több mint 20 ezer! A szakmunkások szá­ma 10 ezer körüli, technikusi és mér­nöki munkakörben p pedig általában ezren dolgoznak. Évente mintegy 3 ezer ipari tanulót képeznek ki és ezer új szakmunkásra számíthatnak. Ezek a nagy számok viszont csak akkor értékelhetők, ha tudjuk pél­dául, hogy az évenként forgalomba kerülő több mint 100 ezer új személy­­kocsi 2 millió munkaórát igényel a hazai javítóipartól. Vagyis, ez önma­gában ezer szakmunkást köt le. De ide írjuk azt is, hogy az AFIT-nál a személyautókra jutó összes munkaóra száma 8,4 millió. És ide kívánkozik egy másik adat, amely arra utal, hogy hamarosan egymillió személy­autót kell hazánkban ellátni, javítani. Jelenleg az AFIT produktív mun­kaerejének — 38 százaléka foglalkozik a sze­mélygépkocsik karbantartásával, — 36 százaléka a nagyjárművek ha­sonló jellegű ellátásával. És a többiek? Nos, itt kapunk magyarázatot az AFIT gyárait említő mondatunkra. Ugyanis a produktív munkaerő — 21 százaléka pótalkatrészeket, részegységeket és fődarabokat gyárt, illetve felújít, — 3 százaléka pedig garázs- és szer­vizberendezések gyártását végzi. Ennek a teljes létszámnak 2 száza­lékáról nem esett szó, de még nem említettük, hogy az AFIT kereskedel­mi tevékenységet is folytat... A gyá­rakkal kapcsolatban pedig elég talán ha ideírjuk: AFIT Autófelszerelési Vállalat Sopron és AFIT—Auras Budapest. Olvasóink többsége nem most találkozik először ezekkel a ne­vekkel, de bizonyára termékeikkel is találkozott már, például az Autoser­vice ’79 kiállításon. A tekintélyes létszám, a munkaórák milliói, a kiterjedt AFIT-tevékenység említése után ismét csak számokat kell írni. Például azt, hogy az eladott új személyautók garanciális ellátásá­ban 84" 0, a garancia utáni időszakban pedig e kocsik karbantartásában és javításában 60" u, a haszonjárművek nagyjavításában 52%, fődarabjainak felújításában 82%, karbantartásukban és javításukban 68% — tehát igen jelentős — az AFIT részesedési ará­nya. A kapacitáshiány kifejezést sem kerülheti el egy ilyen beszélgetés, de ezt itt nem részletez­zük. Elég ha annyit írunk, hogy rég­óta létező, ma is fennálló olyan gond ez, amelyre a jövőben is számítanunk kell. És itt mindjárt megjegyzi azt is a vezérigazgató, hogy a rossz al­katrészellátás legalább 10 százalékos időveszteséget okoz. Jogos kívánságnak tartjuk magunk is, hogy a szerkezeti alkatrészeket az AFIT raktárai, márkaszervizei kap­ják. Az is jogos kívánságnak tűnik, hogy a mai gyakorlattól eltérően egy szerv legyen felelős az alkatrészellátásért és kevesebb áttétellel, rövidebb úton, egyszerűbb módon tudjanak kapcso­latba kerülni a hozzánk szállító cé­gekkel, au­tógy­árakkal, ha akadozó javítási ügyeket kell intézniük a hazai autósok érdekében. Világos, hogy milyen ügyekről le­het szó, de itt megszakítottuk a be­szélgetést, fellapoztuk az AFIT leg­frissebb házi újságját, amelynek egyik rovatában a következő sorokat ol­vastuk : „A gépkocsijavítást akadályozó al­katrészhiány csökkentése céljából a 12. sz. (Révész u.) karbantartó üzem Moszkvics és Zaporozsec típusú ga­ranciában lecserélt kocsikat vásárolt a Merkúrtól bontási célra. A nagy­karambolos Moszkvics 1500 és Zapo­rozsec 968 típusú gépkocsik tulajdo­nosai karosszériacserét — korláto­zott számban — előjegyeztethetnek.” És ugyanott egy más jellegű felhí­vás: „Használt, de felújításra alkalmas Armstrong rendszerű lengéscsillapí­tók, Lada tengelykapcsolók — az új ár 10%-ának megfelelő értékben — biz­tos vevője az AFIT XIV. sz. Autó­javító Vállalat (Pécs). Nagyobb mennyiségű eladás esetén az elszállí­tásról gondoskodunk!” Mi később tanulmányoztunk egy más kiadványt, amelyet az Autóker szócsövének is tekinthetünk. Abban olvastuk többek között a vigasztalás­ra ugyancsak nem alkalmas monda­tokat: „A vélemények abban mindeneset­re megegyeznek, hogy ez vagy az az alkatrész, fődarab hiánycikk, meg­szerzése körülményes, vagy teljesség­gel lehetetlen. Ugyanakkor külföldi szállítóink specifikusan is, volumené­ben is sokallják a magyar népgazda­ság által igényelt alkatrészeket. Hogy az igazság hol van, e cikk ke­retében még közelítőleg sem határoz­ható meg. Az viszont tény, hogy az Autóker által megrendelt alkatrésze­ket még sohasem igazolták, illetve teljesítették teljes mértékben szállí­tóink ... Nehezíteni fogja a helyzetet a jár­műállomány korösszetételének romlá­sa , az átlagéletkor növekedése. A forgalomba helyezett új járművek szá­ma évről évre növekszik, relatíve azonban az összállománynak csak egy­re kisebb százalékát teszi ki. Ez ter­mészetszerűen vezet a fajlagos alkat­­részigény növekedéséhez.” 4

Next