Autó-Motor, 1979. július-december (32. évfolyam 13-24. szám)

1979-07-06 / 13. szám

A közlekedési bales A közúti balesetek következménye­ként szerte a világon félelmetesen megnőtt a sérülések és a halálesetek száma (a halálos balesetek aránya az összhalálozáshoz képest 17 százalék), ezért a közlekedési hatóságok egyre inkább a megelőzés komplexebb for­máival kezdenek foglalkozni. De nemcsak a hatóságok, hanem a tár­sadalmi szervek is központi felada­tukká tették a balesetek megelőzését — csupán Európában 22 különféle társaság alakult ebből a célból. Az ENSZ egyik szakosított szerve, az Egészségügyi Világszervezet arra törekszik, hogy a balesetek megelőzé­sét szervezetté tegye, és összehangol­ja a különböző országok ilyen törek­véseit. 1955-ben rendezte meg az el­ső tanácskozást, amelyen meghatá­rozták a vezetés egészségi feltételeit. Azóta minden második-harmadik év­ben összehívják a közlekedés szakem­bereit a balesetmegelőzési lehetősé­gek megvitatására. Az 1969-ben Bu­dapesten megtartott Európai Területi Értekezlet szakmai vitáját „A közúti közlekedési balesetek, mint társa­dalom-egészségügyi probléma” cím­mel rendezték meg. BALESET 11 PERCENKÉNT Magyarországon 11 percenként tör­ténik közlekedési baleset, minden 17. percben megsérül és minden 6. órá­ban meghal valaki közlekedési bal­eset következtében. Holott a balese­tek is leküzdhetők, ugyanúgy, mint az egykor nagyszámú áldozatot sze­dett fertőző betegségek. De ehhez mindenekelőtt szemléletünknek kell megváltoznia. Gondolkodásunk ki­csit maradt, hasonlít ükapáinkéhoz, akik addig nem hittek a járványok legyőzhetőségében, amíg a közegész­ségügyi-járványügyi intézkedések, az oltások meg nem győzték őket. „Pirogov, a múlt században élt hí­res orosz sebész még csak a háború­kat nevezte a balesetek járványának. Békés napjainkban ez a járvány ha­vonta, hetente szed annyi áldozatot, mint annak idején egy-egy hosszú hadjárat a hadüzenettől a békekö­tésig.” — e szavakkal kezdte egyik előadását Szántó György professzor, a Traumatológiai Intézet igazgatója. Míg régebben a halálokok között a járványos fertőzések vezettek, szá­zadunkban ez a sorrend megválto­zott: a vérkeringési megbetegedések és a rosszindulatú daganatok után a balesetek következnek. A balesetek növekedési üteme sokszorosan felül­múlja minden más halálnem szám­szerű emelkedését. Nemcsak a halálos balesetek szá­mának növekedése okoz gondot, hi­szen minden halálos balesetre 10—15 súlyos és 30—40 könnyebb sérülés jut, mindez pedig gyógyszert, kórházi ápolást, táppénzt igényel. Angliában például évente 13 ezer kórházi ágy szükséges a balesetek sérültjeinek ápol­ásához. A balesetek az egyéni tragédiákon túl súlyos közösségi, népgazdasági problémákat is felvetnek nálunk is. A gépesítés, az életritmus gyorsu­lása, a civilizációs igények növekedé­se egyben a baleseti alkalmakat is fokozza, ezért egyre fontosabbá vá­lik a balesetek okainak elemzése, megelőzése és a következmények le­hető csökkentése. A balesetet számos módon lehet és meg is kell előzni. Ilyen például a motorkerékpárosokat ért balesetek és a károsodás elemzése. A fejsérülések elemzése vezetett ahhoz, hogy meg­felelő intézkedéseket hozzanak, ame­lyek lehetnek nevelési vagy hatósági jellegűek (számos­ országban kötele­zővé tették a bukósisak viselését). Az elemző fel­menések nem állhat­nak meg a veszélyhelyzetek tanulmá­nyozásánál, szükséges a baleset és a károsodás körülményeinek elemzése is nagyszámú eset alapján. Ezáltal nyilvánvalóvá válhat egy-egy közle­kedési eszköz szerkesztési vagy gyár­tási hibája, ezek kijavítása további baleseteket előz meg. Erre utalnak azok a rövid újsághírek, hogy X vagy Y autógyár meghatározott gyártás­számú és típusú szériáját visszahívja, mert az elemző vizsgálatok során szerkesztési vagy gyártási hibát fe­deztek fel és a felismert hibák kija­vításával próbálják elejét venni a to­vábbi baleseteiknek. FÉRFIAK VESZÉLYBEN Annak ellenére, hogy a balesetek előidézésében csak ritkán szerepel egyetlen tényező, a szakemberek egy­behangzóan állítják, hogy a legtöbb szerencsétlenség emberi tényezőkre vezethető vissza. Nehézkes a közle­kedők magatartásának megváltozta­tása, mert az egyén úgy véli, közle­kedése során abszolút veszélyeztetett­sége alacsony, és nem veszi tekintet­be, hogy relatív veszélyeztetettsége magas. Példa erre az a vezető, aki alkoholfogyasztás után többször is vezet balesetmentesen, holott számos vizsgálat bizonyítja, hogy az a ve­zető, akinek a vérében az alkohol­szint eléri a 150 mg/100 ml értéket. „A baleseteket számos módon lehet és kell megelőzni” .

Next