Autó-Motor, 1980. január-június (33. évfolyam, 1-12. szám)

1980-01-01 / 1. szám

Fotó: BOJÁR SÁNDOR Jobban — és másként Nehéz esztendőt hagytunk magunk mögött. Igaz, nem voltunk híjával az eredményeknek sem. S a nagy, or­szágra szóló, egyetemes értékű léte­sítmények sorában továbblépett az autózás is, és ugyancsak sokat fej­lődtek a hozzá kapcsolódó ágazatok. Az elmúlt esztendő azonban hozott sajnálatos megtorpanásokat is. Sor került olyan — indokolt — kormány­zati intézkedésekre, amelyek bizonyos mértékig kellemetlenül érintettek min­den magyar állampolgárt. De egyes változások külön is befo­lyásolták az autósok életét. Elsősor­ban az üzemanyagok drágulására gon­dolunk. Felemelték az autók árát is, és az új kocsit igénylőknek az eddigi 20 százalék helyett 50 százalék előle­get kell befizetniük. Az üzemanyag­takarékosság előmozdítására korlátoz­ták az autók sebességét az országuta­kon. Mindez megnehezíti most az autó­sok dolgát. S ez nem kevés embert érint, hiszen ma már átlagosan min­den második család érdekelve van ab­ban, ami az autózás körül történik ... Egyre növekszik tehát mindazoknak a felelőssége, akik befolyásolhatják ezt a „történést”. Mert jó részt kell vállalnunk abból a feladatból, hogy segítsünk alakítani az emberek szem­léletét, hogy az igazodjék a megvál­tozott körülményekhez. Az autózásra is áll, ami az egész gazdasági életre érvényes. Hogy tudniillik ma már nem lehet érvényes a felfogás: „ugyanazt kell csinálni, mint eddig, csak valamivel jobban”. Nem. Egyes dolgokat másként kell csinálni. Például. Arra kell buzdítanunk ol­vasóinkat, hogy kevesebbet használ­ják az autót, és ahová lehet, menje­nek a tömegközlekedési eszközökkel. Igen ám, de ugyanakkor a hatóságok embereit pedig arra kell buzdítanunk, teremtsék meg ehhez az elég parko­lóhelyet, ahol ott lehet hagyni a ko­csit, hogy utasai átszállhassanak a villamosra, autóbuszra, metróra ... Vagy egy másik példa. Sorozatosan kell elemeznünk, ismertetnünk a módszereket, amelyekkel még és még gazdaságosabban használhatjuk jár­művünket. De ugyanakkor azt is ele­meznünk, ismertetnünk kell: mi le­gyen a módszerük a hatóságoknak ahhoz, hogy tökéletesedjék az össz­hang a közlekedés tárgyi feltételei, il­letve szervezése, valamint a gazdasá­gos autóvezetés lehetőségei között.. . Új módon kell tehát dolgoznunk nekünk is, az AM szerkesztőségében. Ehhez azonban olvasóink segítsége is kell. Igaz, megkaptuk ezt a segítséget eddig is. Hiszen e nélkül az együtt­működés nélkül nem érhettük volna el eddigi eredményeinket. De most még fontosabb lesz, hogy olvasóink közöljék velünk tapasztalataikat, el­gondolásaikat, hogy végül együttesen alakíthassuk ki: mit kell tennünk, hogy még jobban menjenek a dolgok. ”

Next