Autó-Motor, 1980. július-december (33. évfolyam, 13-24. szám)
1980-10-01 / 19. szám
szenved, ez az autó is a hagyaték részét képezi? — Jól jár az unokaöcs. — Autóslágereik? — Mintegy két évvel ezelőtt lezárult a nagykocsik időszaka. Ma a takarékos Volkswagen, a Renault és a japán autók a menők. — Jó a külszolgálatosoknak — gondolkodom hangosan, de a százados leint. — Nehogy azt higgye. Öt éven belül újabb kocsit nem hozhat be az említett kedvezménnyel, vagy ha igen, nekik is a belföldi érték 60%-át kell vámként fizetniük. — Nászajándékként kapható-e autó? — Legfeljebb gyermekkocsi, hiszen a házasságkötéstől számított 1 éven belül csak 5000 forint értékű ajándék érkezhet vámmentesen. Horváth törzszászlóst csak néhány perces beszélgetés erejéig tarthattam fel, mivel újabb ügyfelei érkeztek. Sokszor hívják fel telefonon a határszéli vámhivataloktól is a kollégái, hogy a segítségét kérjék, hiszen, ami számukra olykor rejtélyesnek látszik, az neki afféle játszi könnyedséggel megoldható képlet. Három rövid történetet kérek tőle, íme: Egy alkalommal a külföldön karambolozott gépkocsi után az ott fizetett biztosítási összeg csekélysége keltett gyanút, a nála próbálkozó életművész bánatára. Ebből kiindulva tette fel lelkiismeret-ébresztő kérdéseit, amelyek eredményeképpen kiderült: a roncskocsi a kárt szenvedett magyar állampolgár birtokában maradt, ő pedig a motort kiszerelte belőle, behozta, egy másik kocsiba beépítette, azt az autót átíratta, s végül jó pénzért eladta. Máskor azt derítette ki néhány perc alatt, hogy azt a bizonyos ajándékkocsit feltehetőleg amikor vásárolta az ajándékozó, amikor még... le sem gyártották. Az alváz- és motorszámok vezették erre a felismerésre. Ezért számára nem a vizsgálandó gépkocsi okmánya a döntő, vagy éppen az, ami az autóra rá van írva. De az az örökös sem járt jól, aki kénytelen volt bevallani neki néhány „keresztkérdés” után, hogy állítólagos örökhagyója a legjobb egészségnek örvend odakint. Búcsúzóul megkérdezem őt is, hogy szerinte milyen gépkocsik vezetnek a hazai népszerűségi listán. A Golf, s ennek dízelváltozatai, alacsony üzemanyag-fogyasztásuk miatt pedig a Ford Fiesta, az Opel Kadett, a Toyota, a Honda és a Mazda. Kép és szöveg: MARTINKÓ KÁROLY Sokatmondó kartonok, azután „lássuk a medvét” jelszóval alaposan átvizsgált motortér és végül minden rendben lehet... 25