Autó-Motor, 1981. január-június (34. évfolyam, 1-12. szám)

1981-01-01 / 1. szám

fiSENBiSEBMN ■ Tudósok állítása szerint a természet maga nem „termel” zajt, hanem csu­pán hangokat. A zaj kifejezetten em­ber szülötte. Az emberrel együtt fejlő­­dődött. Gondoljunk csak arra, hogy a nyílvessző éles süvítését az évszázadok fegyverropogássá változtatták. — Hang és­ zaj: e két fogalmat gyakran össze­tévesztik, pedig a különbség igen vilá­gos és pontosan elhatárolható. A hang olyan egyenletes és fokozatos érzések kifejezője, mely a hallószerv számára felfogható; a zaj viszont olyan mér­tékű szabálytalan, erős, kellemetlen vagy hosszan tartó és idegesítő érzés, mely képes igazi traumát is kiváltani. Városainkban a legfőbb zaj okozói a gépjárművek. Két évvel ezelőtt Hongkong volt a leglármásabb város a világon, 75 dB-es átlagos zajszinttel. Tavaly Pescara (Olaszország) foglalta el ezt a cseppet sem előkelő helyet, 76,6 dB-es értékkel. A városi zaj többsége (dudálás, éles hangú start vagy fékezés) megszün­tethető lenne némi önfegyelemmel, fi­gyelmességgel, előzékenységgel, vi­szont vannak olyan hangok — a köz­lekedési eszközök struktúrájából ere­dően —, amelyekkel szemben nem tudunk mit tenni, hacsak nem szánjuk el magunkat valamennyien gyaloglás­ra vagy kerékpározásra. Következés­képpen az egyetlen kiút a viszonylagos zajcsökkenés elérése érdekében, hang­­szigeteltebb gépjárművek gyártása. Kétségtelenül nehéz, vagy szinte le­hetetlen a zajforrások teljes megszün­tetésére irányuló törekvés. A zajszint csökkentésére nem túl sokat tettek eddig, Olaszországban azonban valami mégis történt (különösen a Fiat-típu­sokon) a gépkocsi utasterében érez­hető zörejek mérséklésére, a vezetés­biztonság és az utazási kényelem ér­dekében. Előírások nem lévén ezen a területen, a Fiat műszaki stábja igen eredeti módszert dolgozott ki. Abból a feltételezésből indultak ki, hogy na­gyon fontos világosan megkülönböz­tetni a vibrációs és akusztikus jelen­ségeket, amelyek a gépkocsik zaját za­varóvá tehetik. A lehetséges megoldásokat négy (FOLYTATÁS A 16—17. OLDALON)

Next