Autó-Motor, 1981. január-június (34. évfolyam, 1-12. szám)

Autó-Motor Magazin '81 Nyár

UTÓIPAR ÚJ BETEGSÉGE Terjed, mint a járvány Új kór lépett fel a világ au­tóiparában, amelyet a szak­ma „fuzionítisz”-nek neve­zett el. Terjed, mint a jár­vány, és áldozatai — termé­szetesen — a kicsinyek. Az óriások viszont igyekeznek együtt élni ezzel a bacitus­sal, és ma már ott tartunk, hogy az autókonszernek köl­csönös elkötelezettségek labi­rintusában kapcsolódnak egymáshoz. Aki alaposan utánanéz, megtalálhatja ennek bizo­nyítékát saját autójának gépháztetője alatt is. A nagy Volvóban immár VW-dízel dohog — a Porsche—928 gépházában Mercedes auto­mata sebváltó működik — a Lancia Deltában Saab-fű­tés melegít — a Citroenben az NDK-ból származó Tra­bant csuklóstengelye forog. De még az előkelő Rolls- Royce urai is titokban igénybe veszik a k­onkurren­­ciát: az automatika a Cadil­­lactól származik. És a Szov­jetunió sem mentes e hatá­soktól: az eredetileg Fiat­­licencből kialakult Lada fej­lesztéséhez a Porschéval mű­ködik együtt. A hamburgi Stern maga­zin e tárgyról összeállított cikkében idézi Ernst Fiala professzornak, a Volkswa­gen fejlesztési osztálya veze­tőjének nyilatkozatát, aki arra a kérdésre, hogy el tud­na-e képzelni például egy Volkswagent Renault-mo­­torral, Volvo-sebváltóval és Leyland-tengelyekkel , rö­viden így válaszolt: „Termé­szetesen!” És hozzátette: „Ma már egyetlen cég sem képes egyedül felfejlődni a kielégítő darabszámra.” S a VW e szerint is cse­lekszik. Éppen mostanában alapított a Fiat, Volvo, Ley­­land, Renault és Peugeot társaságában egy „európai kutatási szövetséget” , amely már meg is hozta gyümölcsét: a VW együtt­működik a Renault-val egy automata sebváltó kifejlesz­tésében. A további „házasodás” előkészítése pedig a vezér­­igazgató, Ton­i Schmücker feladata. Aki is mindeneset­re addig igyekszik a VW- konszernnek új „élettársat” keresni, amíg megfelelő ho­zománnyal rendelkezik, most még milliárdos nyere­ségét vihetné a házasságba. Mindenekelőtt az USA-ba ment háztűznézőbe. Ott már amúgy is tart egy vasat a tűzben: a Chrysler-konszern már régebben vásárolt 500 ezer Golf-motort, és beépí­tette saját Horizon-modell­­jébe. Csakhogy a Chrysler­nek mostanában, amikor adóssága 1,5 milliárd dollár­ra dagadt, a vezérigazgató, Lee A­­lacocca szerint: „nem partner kell, hanem egy jó hitelintézet”. (Tudjuk, végül is, kénytelen-kelletlen, az USA kormánya nyúlt a be­teg óriás hóna alá.) De hát kit tudna akkor „meggyűrűzni” Schmücker úr? General Motors: a VW részére „egy számmal na­gyobb”, ott csak papucsférj lehetne. Ford: már együtt­működik külföldiekkel, tör­ténetesen a Mazdával és a Toyotával. American Mo­tors: félig eladta magát a Renault-nak. A többi francia? A Peu­geot lenyelte a Citroent, és emésztgeti a Talbot-t. Az olaszok? A Fiat már házas­ságot kötött a Citroennél, és olyan költséges szeretőket tart, mint a Lancia, Ferrari és Autobianchi. A japánok? A Mitsubishi az USA-ban a Chrysler útján értékesíti ko­csijait. A Honda beleszere­tett a Leyland nevű dacos angol hölgybe, aki már te­herbe is esett japán partne­rétől: a kicsi a Ballade név­re hallgat, és a British Ley­land állítja elő Angliában. A VW vezérigazgatója szá­mára tehát­ csak a Nissan a Datsun maradt. A menyasz­­szony ugyan nem egészen szeplőtlen, mert a második legnagyobb japán konszern már viszonyt kezdett az Al­­fa-Romeóvel: Dél-Olaszor­szágban a közeljövőben kö­zös kiskocsit bocsátanak szárnyra. De Bohmücker úr nagyvonalúan elnézte ezt. És a Nissan vezérigazgatója, Ishihara Takashi elfogadta az udvarlást. Már ki is ad­ták az eljegyzési értesítést: „A Nissan és a VW keresik a lehetőséget az együttmű­ködésre.” De a bennfentesek már arról is tudnak, hogy útban van a gyerek. 1982-től világra jön az első VW — valószínűleg egy Passat —, amely a japán Fukuoka ki­kötővárosban egy Nissan­­üzem futószalagján kel élet­re. És mindjárt évente 200 ezer példányban! Így küzdenek fennmara­dásukért az autóipar gigá­szai, megfertőződve a „fű­zi­onítisz” bacilusától. S e járvány mai állapotáról a Stern magazin az itt közölt, nem mindennapi táblázatot állította össze, amely, úgy véljük, számot tarthat a mi olvasóink érdeklődésére is... REMÉNYI-GYENES ISTVÁN VW—Passat: hamarosan évente 200 ezer példányban japán futószalagról kel életre...

Next