Autó-Motor, 1981. július-december (34. évfolyam, 13-24. szám)

1981-07-01 / 13. szám

Csodakacsa? A Citroen 2 CV-t — népszerű nevén a kacsát — nálunk is sokan ismerik. Még a róla szóló viccet is, amely sze­­r­int az elég csúnyácska ko­csit három ok miatt vásárolják: elő­ször mert jó, másodszor mert olcsó, harmadszor pedig azért mert a tulaj­donos ha benne ül, nem látja kívülről milyen csúnya a kocsi. Ezzel a Citroennel folytatott kísér­leteket a neves tervező, Luigi Colani, s a különböző tesztek tanúsága szerint elérte, hogy a kocsi benzinszükséglete 100 kilométeren nem haladta meg a 2,8 litert. Ez pedig valóban csodának szá­mít. A Bunte tudósítása szerint Colani a karosszérián kívül semmit sem változ­tatott, azt azonban teljesen elvetette és egy valóban nagyon szép, újszerű ka­rosszériát tervezett, amely szakértők véleménye szerint a Porschéval, vagy a Ferrarival is vetekszik. A neves tervező tulajdonképpen egy régi­ tervét valósította meg. Még 1968- ban, mint fiatal aerodinamikai mér­nök a párizsi Sorbone-on nyújtotta be terveit, majd a müncheni szabadalmi hivatalnál sz­abadalmaztatta. Tervének az a lényege, hogy a meghajtóerőt al­kalmazza, vagyis tulajdon­képpen a re­püléstechnika egyes módszereit vezeti be az autógyártásba. Az általa terve­zett karosszériák jól hasznosítják az aerodinamikai hatásokat és a szélcsa­tornában bebizonyosodott, hogy az autó mögött semmiféle fékező hatású légörvény nem maradt. A Volkswagen műszaki szakemberei nem akartak hinni a szemüknek, amikor Colani mindezt bebizonyította, mégpedig 140 km-es sebességnél. A hírre a Citroen mérnökei is megtekintették a „csoda­kacsát”, de mint Colani elmondotta, az eredmények láttán azonnal hazautaz­tak, mert nem voltak hajlandók elis­merni, hogy egy német tervező ka­rosszéria-építésből nekik leckét adhat, s különösen azt nem, hogy kevesebb benzint használ fel, mint ők. Colani meg van arról győződve, hogy a jövő autója nagyon könnyű lesz, s hogy a karosszéria szénszálak­kal megerősített műanyag lesz. Ezek­ a könnyű autók — mondotta — ugyan­olyan biztonsággal tapadnak majd az úthoz, mint a jelenlegi konstrukciók. Nagy előnyt jelent majd, hogy ezek a kocsik nem fognak rozsdásodni, sem alul, sem felül, ahol a jelenleginél ta­lán szebb felületet lehet majd kiala­kítani. Újdonságot jelent majd az is, hogy ezeknek a kocsiknak a légellen­állása 0,22 lesz, ugyanakkor a Golfé jelenleg 0,38. De maradjunk a kísérleti kocsinál, amelynek a skiccét a Buntéból vettük át. A képen is jól látható a hordfelület speciális vonala, amely lehetővé teszi a levegő ellenállásának radikális csök­kentését. Ezzel érte el, hogy kocsija csak 2,8 liter benzint fogyaszt, a konstruktőr véleménye szerint azon­ban a jövőben készülhetnek olyan kocsik is, amelyeknél a benzinszükség­let nem fogja meghaladni a 2 litert. Persze, egy ilyen kocsi nem olcsó. Egy olyan Citroen 2 CV, amelyet Co­lani megfelelően átalakít, ma 150 ezer nyugatnémet márkába kerül, s a Bun­te is megjegyzi, hogy ez jelenleg a vi­lág legdrágább kacsája. Azt sem sza­bad azonban elfelejteni, hogy a nagy technikai változások a kezdeti sza­kaszban mindig is drágák, később azonban nagyon csekély változtatás vagy egyszerűen a tömeges előállítás az árakat leszoríthatja. A kis Citroen már eddig is kedvelt kocsi volt, ha Colani módszere elter­jed, talán még kedveltebb lesz. Ehhez viszont az kell, hogy az ára elfogadható legyen. Mert akármilyen drága is ma nyu­gaton a benzin, a két forma közötti fogyasztási különbözet nem egyenlíti ki a beszerzési árak közötti differen­ciát. Colani a szélcsatornában levő autója mögött a légörvény erősségét méri A kacsa eredeti formájában A tervező skicce az új karosszériáról

Next