Autó-Motor, 1982. július-december (35. évfolyam, 13-24. szám)

1982-09-01 / 17. szám

mmmk • mozaik • mmmk GÉPKOCSIVÁZAK automatikus ragasztásának elvégzésére állítottak be robotokat a British Leyland cowleyi gyárában, ahol személygépko­csikhoz készítenek karosszériákat. A Pu­ma robotok olyan jól beváltak a próba­üzem beindítása — tavaly július — óta, hogy a BL technológusai más gyárakban is üzembe akarják állítani. A VOLKSWAGEN brazíliai gyára 200 millió dolláros vesz­teséggel zárta az elmúlt évet. Megala­pítása (1957) óta a tavalyi volt a brazíliai gyár legrosszabb éve. LADA ÉS NIVA típusú személygépkocsiból tavaly hat szá­zalékkal többet adtak el Ausztriában az előző évhez képest. Ez azért figyelemre méltó, mert 1981-ben a világ cégei 13 százalékkal kevesebb autót adtak el Ausztriában, mint egy évvel korábban. LÁTOGATÓBAN VOLTUNK az ausztriai Steyrben felépült új BMW— Steyr motorgyártó vállalatnál. Az első kapavágást követő három év alatt a 190 ezer négyzetméteres üzemterületen 120 ezer négyzetméter alapterületű, a leg­korszerűbb technológiát képviselő gyártó­sorokkal ellátott szerelőcsarnokot húztak fel. A beruházás eddig 3,5 milliárd schil­­lingbe került. FRANCIAORSZÁGBAN a gépkocsilopások szaporodásával egyre nehezebb lesz a biztosítótársaság hely­zete, és fokozatosan megdrágul a biztosí­tás is. Nem elegendő csupán a bekövet­kezett lopás okozta kárt biztosítással fe­dezni, hanem mindent el kell követni a lopások megakadályozása érdekében. A francia biztosítótársaságok által készí­tett elemzés az elmúlt időben keletkezett lopásokról érdekes adatokat tartalmaz: a lopások 32,5%-a 22 és 7 óra között történik. A 12 és 15 óra közötti lopások száma nő, arányuk 21%. Érdekes módon a textiláruval rakott kamionok „eltűnése” eléri az összes lopások 24%-át. A lopá­sok 88%-a közúton, közterületen követ­kezik be. Tart a gyümölcsszezon az utak mentén is. A 3-as útnál készült felvétel egyetlen fi­gyelmeztetése, hogy ne álljunk meg hir­telen fékezéssel vagy a forgalmat aka­dályozó parkolással az ízes falatok lát­tán. A másik felvétel az M7-es autópá­lyán készült, ahol a görögdinnyével és barackkal rogyásig rakott Barkas kipufo­gódobja milliméterekre közelítette meg a burkolatot. Rossz elgondolni, mi tör­ténik, ha az így megrakott autó hirte­len fékezésre, irányváltoztatásra kénysze­rül. Szabó Sándor és Schellenperger Ferenc felvételei „Nagyon jó a fogyasztása, különö­sen országúton!" (A Motor nyomán) A BELFASTI (ÉSZAK-ÍRORSZÁGI) DeLorienne cég olyan sportkocsi gyártá­sát kezdte meg, amelynek összeszerelésé­ben, ahol csak egy mód van rá, mellőzi a csavarok és a szegecsek használatát, és ragasztóval helyettesíti őket. Ezt a meg­oldást a repülőiparban már régóta al­kalmazzák. A ragasztó 3—5 perc alatt megszárad. Könyvekről VADAS JÓZSEF: A forma tartalma (Kos­suth). A design, az ipari formatervezés új fogalom, új jelenség. De ez a tervezés gyakran „formális”: csak külsődlegesen szép, modern, de a gyakorlatban nem fe­lel meg céljának. Az író segítséget ad ahhoz, hogy szép, modern művészeti és ipari alkotások hogyan szolgálhatják leg­jobban azok használóját, az embert. DR. KÁROLY ISTVÁN: Budapesti utca­jegyzék (Panoráma). Vidéken sem él autós, motoros, aki időnként ne kerülne be Budapest utcarengetegébe. Minden­kinek adhat tehát segítséget e könyvecs­ke, amely az utcanevek változásairól is tájékoztat. S aki parkolóban hagyja ko­csiját, megtudhatja, milyen járművel foly­tathatja útját... ÚJ MAGYAR LEXIKON Kiegészítő kötet 1962-1980 (Akadémiai). Ideje volt, hogy a mintegy húsz évvel ezelőtt megjelent lexikonunk kiegészüljön az azóta bekö­vetkezett változásokkal, az új fogalmak­kal, tudományágakkal. A kulturált em­ber kisegítő kézikönyve. HÁNY SZÍNŰ A SZIVÁRVÁNY (Madách- Európa). A közös kiadvány 32 cseh írót mutat be a magyar olvasóknak, olyano­kat, akik még nem szerepeltek magyar kiadványokban. Sok közösséget érzünk velük, akár múltbéli, akár mai témákkal foglalkoznak. BARACS DÉNES: Mitterrand - Francia­­országi változások (Kossuth). Az újságíró, aki évek óta kísérheti figyelemmel a helyszínen a francia politikai életet, meg­kísérli megvilágítani a magyar olvasó­k előtt az új helyzetet, amely szociálde­mokrata elnököt emelt a hatalomra , és kommunista minisztereket Franciaország kormányába. KLEIN-KLOBUSITZKY: így tanuljunk autózni (Műszaki). Immár második kia­dásban kerül mindazok kezébe, akik nemcsak autót vezetni, hanem­ autózni is meg akarnak tanulni. A könyv sikeré­nek titka talán újszerű megfogalmazásá­ban rejlik: beszélgetve mondja el az autózást tanuló és az azt oktató egyéni élményeit, amelyeknek tanulságait így könnyen levonhatja az olvasó. Sokat se­gítenek a szellemes rajzok és azok ma­gyarázatai is. 11

Next