Autó-Motor, 1982. július-december (35. évfolyam, 13-24. szám)
1982-09-01 / 17. szám
mmmk • mozaik • mmmk GÉPKOCSIVÁZAK automatikus ragasztásának elvégzésére állítottak be robotokat a British Leyland cowleyi gyárában, ahol személygépkocsikhoz készítenek karosszériákat. A Puma robotok olyan jól beváltak a próbaüzem beindítása — tavaly július — óta, hogy a BL technológusai más gyárakban is üzembe akarják állítani. A VOLKSWAGEN brazíliai gyára 200 millió dolláros veszteséggel zárta az elmúlt évet. Megalapítása (1957) óta a tavalyi volt a brazíliai gyár legrosszabb éve. LADA ÉS NIVA típusú személygépkocsiból tavaly hat százalékkal többet adtak el Ausztriában az előző évhez képest. Ez azért figyelemre méltó, mert 1981-ben a világ cégei 13 százalékkal kevesebb autót adtak el Ausztriában, mint egy évvel korábban. LÁTOGATÓBAN VOLTUNK az ausztriai Steyrben felépült új BMW— Steyr motorgyártó vállalatnál. Az első kapavágást követő három év alatt a 190 ezer négyzetméteres üzemterületen 120 ezer négyzetméter alapterületű, a legkorszerűbb technológiát képviselő gyártósorokkal ellátott szerelőcsarnokot húztak fel. A beruházás eddig 3,5 milliárd schillingbe került. FRANCIAORSZÁGBAN a gépkocsilopások szaporodásával egyre nehezebb lesz a biztosítótársaság helyzete, és fokozatosan megdrágul a biztosítás is. Nem elegendő csupán a bekövetkezett lopás okozta kárt biztosítással fedezni, hanem mindent el kell követni a lopások megakadályozása érdekében. A francia biztosítótársaságok által készített elemzés az elmúlt időben keletkezett lopásokról érdekes adatokat tartalmaz: a lopások 32,5%-a 22 és 7 óra között történik. A 12 és 15 óra közötti lopások száma nő, arányuk 21%. Érdekes módon a textiláruval rakott kamionok „eltűnése” eléri az összes lopások 24%-át. A lopások 88%-a közúton, közterületen következik be. Tart a gyümölcsszezon az utak mentén is. A 3-as útnál készült felvétel egyetlen figyelmeztetése, hogy ne álljunk meg hirtelen fékezéssel vagy a forgalmat akadályozó parkolással az ízes falatok láttán. A másik felvétel az M7-es autópályán készült, ahol a görögdinnyével és barackkal rogyásig rakott Barkas kipufogódobja milliméterekre közelítette meg a burkolatot. Rossz elgondolni, mi történik, ha az így megrakott autó hirtelen fékezésre, irányváltoztatásra kényszerül. Szabó Sándor és Schellenperger Ferenc felvételei „Nagyon jó a fogyasztása, különösen országúton!" (A Motor nyomán) A BELFASTI (ÉSZAK-ÍRORSZÁGI) DeLorienne cég olyan sportkocsi gyártását kezdte meg, amelynek összeszerelésében, ahol csak egy mód van rá, mellőzi a csavarok és a szegecsek használatát, és ragasztóval helyettesíti őket. Ezt a megoldást a repülőiparban már régóta alkalmazzák. A ragasztó 3—5 perc alatt megszárad. Könyvekről VADAS JÓZSEF: A forma tartalma (Kossuth). A design, az ipari formatervezés új fogalom, új jelenség. De ez a tervezés gyakran „formális”: csak külsődlegesen szép, modern, de a gyakorlatban nem felel meg céljának. Az író segítséget ad ahhoz, hogy szép, modern művészeti és ipari alkotások hogyan szolgálhatják legjobban azok használóját, az embert. DR. KÁROLY ISTVÁN: Budapesti utcajegyzék (Panoráma). Vidéken sem él autós, motoros, aki időnként ne kerülne be Budapest utcarengetegébe. Mindenkinek adhat tehát segítséget e könyvecske, amely az utcanevek változásairól is tájékoztat. S aki parkolóban hagyja kocsiját, megtudhatja, milyen járművel folytathatja útját... ÚJ MAGYAR LEXIKON Kiegészítő kötet 1962-1980 (Akadémiai). Ideje volt, hogy a mintegy húsz évvel ezelőtt megjelent lexikonunk kiegészüljön az azóta bekövetkezett változásokkal, az új fogalmakkal, tudományágakkal. A kulturált ember kisegítő kézikönyve. HÁNY SZÍNŰ A SZIVÁRVÁNY (Madách- Európa). A közös kiadvány 32 cseh írót mutat be a magyar olvasóknak, olyanokat, akik még nem szerepeltek magyar kiadványokban. Sok közösséget érzünk velük, akár múltbéli, akár mai témákkal foglalkoznak. BARACS DÉNES: Mitterrand - Franciaországi változások (Kossuth). Az újságíró, aki évek óta kísérheti figyelemmel a helyszínen a francia politikai életet, megkísérli megvilágítani a magyar olvasók előtt az új helyzetet, amely szociáldemokrata elnököt emelt a hatalomra , és kommunista minisztereket Franciaország kormányába. KLEIN-KLOBUSITZKY: így tanuljunk autózni (Műszaki). Immár második kiadásban kerül mindazok kezébe, akik nemcsak autót vezetni, hanem autózni is meg akarnak tanulni. A könyv sikerének titka talán újszerű megfogalmazásában rejlik: beszélgetve mondja el az autózást tanuló és az azt oktató egyéni élményeit, amelyeknek tanulságait így könnyen levonhatja az olvasó. Sokat segítenek a szellemes rajzok és azok magyarázatai is. 11